اعتبارات اسنادی اصلی ترین عصای دست دولت در سال ۹۷ روش بازگشت منابع مالی به عرصه های زیرساختی

به گزارش مدیرسا روش بازگشت منابع مالی به عرصه های زیرساختی اقتصاد ایران و تامین منابع مالی لازم برای بازپرداخت بدهی های باقی مانده از سال های پیش كه دولت با استفاده از آن توانست بخشی از بارهای روی دوش خویش را سبك كند امسال اجرایی خواهد شد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، استفاده از اسناد خزانه و دیگر اعتبارات اقتصادی كه از جانب دولت تضمین شده و بعد از انتشار در اختیار سازمان ها و طلبكاران از دولت قرار می گیرند امسال هم بعنوان یكی از اصلی ترین محورهای برنامه ریزی اقتصادی در وزارت راه و شهرسازی در دستور كار هستند.

این وزارتخانه طبق آمارهای اعلام شده در سال های قبل رقمی نزدیك به ۵۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانكاران خود بدهكار بود، توانست با استفاده از این اسناد لااقل بدهی های سال های گذشته را تسویه كند و روالی جدید در این حوزه به وجود بیاورد.

وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارنظر خود با اشاره به استفاده از این اسناد در سال های قبل اعلام نموده كه امسال هم امكان پرداخت اوراق بهادار بعنوان بخشی از مطالبات پیمانكاران در دستور كار قرار دارد و به منظور تسویه شدن این مطالبات اقدامات لازم و مذاكرات با سازمان برنامه و بودجه شروع شده و بطور قطع پیگیری خواهد شد.

با توجه به این كه دولت منابع مالی نقدی برای پرداخت بدهی های خود نداشته است بطور قطع استفاده از این اسناد را بعنوان یكی از بهترین گزینه های پیش روی خود در دستور كار قرار داده، اما این كه سرمایه گذاران بخش خصوصی تا چه میزان از بازپرداخت غیرنقدی طلب هایشان رضایت داشته باشند، بحثی متفاوت می باشد.

علی آزاد – دبیر انجمن شركت های راه سازی- در گفت وگو با ایسنا، اعلام نمود كه پیمانكاران همان گونه كه در سال های گذشته تلاش بر همراهی با اهداف كلان كشور داشتند، در حوزه پیگیری مطالباتشان هم تلاش می كنند چندان فشار جدیدی بر دولت وارد نكند و از این رو پذیرفته اند كه لااقل بخشی از مطالباتشان را با استفاده از اسناد خزانه دریافت كنند.

به گفته وی، رسیدن سررسید بعضی از این اسناد و دریافت مطالبات لازم از دولت سبب شده لااقل بخشی از منابع لازم برای پروژه های جدید فراهم گردد اما مبحث سود در نظر گرفته شده برای این اسناد و نحوه ی محاسبه آن در زمان سررسید همچنان بعنوان یكی از ابهام ها باقی است كه پیمانكاران تلاش می كنند با انجام مذاكرات لازم شرایط را برای تغییر آن فراهم نمایند.

دبیر انجمن شركت های راه سازی درباره آخرین وضعیت بدهی های دولت و وزارت راه و شهرسازی به پیمانكاران هم توضیح داد: نمی توان اظهار داشت كه بدهی ها به آخر رسیده یا دیگر بدهی جدیدی به وجود نمی آید، اما بطور قطع بخشی از مطالبات تلنبار شده در سال های قبل با استفاده از این روش پرداخت شده اند.

پیمانكاران با وجود مشكلاتی كه دارند به منظور همراهی با دولت پذیرفته اند كه این اعتبارات با استفاده از اسناد پرداخت شود و در صورتی كه اشكال خاصی پیش نیاید می توان انتظار داشت كه این روش امسال هم ادامه پیدا كند.