یك خبر خوب در اولین روز هفته تحریم می كنند ما سه پله صعود می كنیم!

مدیرسا: ایران تا چهار سال دیگر از رده هجدهم اقتصادهای بزرگ جهان به رده پانزدهم صعود می كند و چین جای آمریكا را در رده اول می گیرد؛ این گزارش را امروز بانك اقتصاد جهانی اعلام نموده كه نشان داده است تلاشهای ترامپ برای زمین زدن ایران جواب نخواهد داد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، آمریكا ما را تحریم كرد، بیش از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان غول نقدینگی كه به دست خودمان ساخته بودیم از بازارهای ارز و سكه سر درآورد، قیمت دلار حدود ۱۵۰ درصد جهش كرد، تورم بنا به ادعای كارشناسان به ۴۵ درصد رسیده، با این وجود بانك جهانی اذعان دارد كه “ایران تا چهار سال آینده اقتصاد پانزدهم جهان می شود”. با عنایت به عدم همسویی اروپا و جامعه جهانی با دیدگاههای ترامپ، افق مناسب اقتصاد ایران دور از ذهن نیست؛ حتی اگر بعضی مسئولان كشورهای عراق، كره جنوبی یا برخی كشورهای خلیج فارس با حذف دلار از معامله با ایران یا عدم واردات نفت ایران بخواهند خویش را از چشم ما بیندازند.

به قول پایگاه آماری صندوق بین المللی پول، ایران تا آخر سال ۲۰۱۷ با تولید ناخالص اسمی داخلی بر مبنای شاخص قدرت خرید به ارزش ۱۶۴۴.۷۱ میلیارد دلار، هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان بوده است. این رقم برای سال جاری و سه سال آینده هم افزایشی خواهد بود و ایران تا آخر سال ۲۰۲۱ برای اولین بار خواهد توانست به اقتصادی ۲ تریلیون دلاری تبدیل شود و تولید ناخالص داخلی آن بر مبنای شاخص قدرت خرید به ۲۰۹۵.۱۱ میلیارد دلار برسد. بر مبنای همین گزارش، چین تا آخر آن سال با تولید ناخالص داخلی ۳۲۱۱۰.۵۳ میلیارد دلار، بزرگ ترین اقتصاد جهان خواهد بود و آمریكا با ۲۳۰۴۴.۷۸ میلیارد دلار و هند با ۱۳۸۶۱.۰۱ میلیارد دوم، دومین و سومین اقتصاد بزرگ جهان خواهند بود.

شكست استراتژی آمریكا در منزوی كردن نفت ایران
آمار پیش بینی شده از میزان صادراتی كه در نتیجه اقدامات آمریكا متاثر خواهد شد، از ۷۰۰ هزار بشكه تا یك میلیون بشكه در روز متغیر است، اما همچنان مطابق با هدف آمریكا برای توقف كامل فروش نفت ایران نیست. طبق آمار بلومبرگ ایران به صورت متوسط حدود ۲.۱ میلیون بشكه در روز طی یك سال قبل نفت صادر كرده است.

بازار سكه همچنان ملتهب
در حالیكه تا اواسط هفته گذشته، قیمت طلا و سكه با كاهش روبرو بود، در ایام پایانی هفته قیمت ها روند افزایشی گرفت و سكه تمام به بیش از چهار میلیون تومان رسید كه امروز این قیمت مقداری تعدیل شده و سه میلیون و ۹۲۱ هزار تومان است. با این وجود هنوز سكه حدود یك میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حباب دارد. طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر تا ساعت ۱۳: ۳۰ امروز (شنبه) سكه تمام طرح جدید سه میلیون و ۹۲۱ هزار تومان و سكه تمام طرح قدیم سه میلیون و ۶۰۱ هزار تومان فروخته شده است. همینطور نیم سكه یك میلیون و ۸۸۱ هزار تومان و ربع سكه ۹۴۱ هزار تومان قیمت دارد.
اواخر هفته گذشته و در روز چهارشنبه كه سكه های پیش فروش آغاز به تحویل شد، قیمت سكه در بازار كه چند روز بود تا مرز سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نزولی شده بود، افزایش یافت و از چهار میلیون تومان گذشت. برخی تحلیلگران بازار معتقد بودند كه در كنار افزایش قیمت دلار، نرخ بالای سه میلیون تومانی كه بانك مركزی برای سكه پیش فروش تعیین كرد، علامت خوبی به بازار نداد و از ظرفیت سكه بالای سه میلیون تومانی حكایت داشت.

از دلار چه خبر؟
امروز دلار در بازار آزاد بین ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می شد و به محدوده ۹۰۰۰ تومان روزهای قبل برنگشت. علت این مورد ظاهرا به كند بودن روند پرداخت ارز با استفاده از سامانه نیما برمی گردد اما امكان دارد در ایام آینده این مشكل برطرف شود. از جانب دیگر، با وجود اینكه قرار بود طبق مصوبه دولت و در قالب بسته جدید ارزی، ارز مسافرتی در صرافی ها و با نرخی حدود یك درصد بالاتر از بازار ثانویه عرضه شود، اما با توجه به عدم آماده بودن ساز و كار لازم فعلا ارز مسافرتی با این نرخ ها وجود نداشته و هم قیمت با بازار آزاد است. گزارش ایسنا با عنوان “ارز مسافرتی هم قیمت بازار شد!” را در این لینك بخوانید.

تغییر نرخ دلار تورم ۴۵ درصدی تولید كرد
امروز احمد پورفلاح – عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران – با ایسنا مصاحبه كرده است. او گفته كه افزایش نقدینگی در واحدهای صنعتی، معدنی و خدمات هم مشكل ساز شده است، بخصوص زمانی كه به دفعات نرخ ارز كشور، نسبت به ۱۰ – ۱۲ سال قبل ۳۰۰ درصد تغییر داشته و مستلزم این است كه واحدهای صنعتی هم با همین نسبت رشد كنند. علاوه بر این، رشد نقدینگی یعنی افزایش تورم و عامل اصلی تورم ۴۵ درصدی حال حاضر اقتصاد، تغییر نرخ ارز است. او ضمن تشبیه كردن نقدینگی به گردش خون در بدن كه اگر بیش از اندازه تزریق شود تولید فشار می كند و اگر كمتر باشد مشكلات دیگر پدید خواهد آورد، خاطرنشان كرد: پس از سال ها تلاش و خطا هنوز نتوانسته ایم، نیاز بخش اقتصاد به نقدینگی در گردش را درست محاسبه نماییم.

واردكنندگان خودرو دنبال این “نمد” نباشند
با عنایت به سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت، راه رانت خواری احتمالی بعضی واردكنندگان خودرو مسدود شده است. محمد شریعتمداری در گفت و گو با ایسنا در پاسخ به اینكه این وزارتخانه چگونه بر عرضه كالاهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی نظارت می كند تا این كالاها همچون خودرو، گران تر از نرخ مربوطه عرضه نشوند؟ اظهار نمود: “شركت هایی كه خودرو را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد كرده اند، مشمول نظام قیمت گذاری بوده و باید خودروها را متناسب با نرخ ارز مربوطه عرضه كنند. واردكنندگان خودرو اگر می خواهند خودروهای وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی را با قیمت های حاشیه بازار عرضه كنند، باید مابه التفاوت آن را به دولت پرداخت كنند ازاین رو این شركت ها نمی توانند از این نمد كلاهی برای خود ببافند.“گفت وگوی ایسنا با وزیر صنعت را اینجا بخوانید.

اگر تخم مرغ را ارزان نكنند وارد می كنیم
قیمت تخم مرغ طی هفته های گذشته روند رو به رشدی را تجربه نمود و به شانه ای حدود ۲۰ هزار تومان هم در بازار تهران رسید. در این شرایط معاون وزیر كشاورزی اعلام نمود كه اگر قیمت این محصول با عنایت به وعده ای كه تولیدكنندگان برای عرضه مستقیم آن داده اند، كاهش نیابد با واردات مجدد، قیمت ها را متعادل می كنیم، اما هیچ مشكلی در تولید و تامین تخم مرغ نداریم.

كالاهای اساسی كه نباید گران شوند
به دنبال اعلام بسته جدید ارزی از جانب رئیس كل بانك مركزی كه گروه بندی های یك تا چهار بسته ارزی گذشته را ملغی می كرد، تنها ۲۵ قلم كالای كشاورزی، صنعتی و پزشكی مشمول دریافت ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومانی شدند كه دولت موظف است بر بازار آن ها نظارت دقیق داشته باشد. برپایه این اطلاعیه، دولت برنج خارجی، گندم، گوشت قرمز منجمد (دام سنگین)، گوشت قرمز گرم (دام سبك) گوشت مرغ، تخم مرغ، كنجاله سویا، ذرت، جو، داروهای دامی ضروری، انواع كود شیمیایی، سموم تكنیكال شیمیایی، انواع بذر، شكر خام، روغن خوراكی نیمه جامد و مایع، روغن خام، حبوبات، انواع دانه های روغنی (سویا)، لاستیك سنگین، كاغذ چاپ و تحریر، كاغذ روزنامه، خمیر كاغذ، چای خشك خارجی، دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشكی و نهایتا ماشین آلات و تجهیزات تولید كننده كالاهای اساسی مثل كمباین و نشاكار برنج را در ردیف كالاهای اساسی قرار داده است كه ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی استفاده می نمایند و به قول رئیس جمهور نباید با افزایش قیمت مواجه شوند.