كار و تعاون در هفته ای كه گذشت… ۳۸ درصد بازار كار در دست كارآفرینان است

مدیرسا: مهمترین عناوین خبرهای حوزه كار و تعاون در هفته جاری، به بهبود رتبه ایران در شاخص كارآفرینی، سهم ۹۰ درصدی فرش دستباف در صادرات غیرنفتی و اعلام شرایط انتصابات در وزارت كار اختصاص داشت.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در هفته ای كه گذشت سامانه كارا كه به منظور سهولت فرایند اعطای تسهیلات اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی و عشایری از دی ماه سال قبل شروع به كار كرده بود، فرایند ثبت طرح های متقاضیان وام اشتغال روستایی را متوقف كرد. این اقدام به دنبال ثبت بیش از سقف مجاز طرح های رسیده در سامانه صورت گرفت. چنانچه مدیر پروژه های سرمایه گذاری اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی پیشتر گفته بود درصورتی كه طرح های متقاضیان تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی و عشایری تا ۱.۵ برابر حد مجاز به بانك های عامل معرفی شود، سامانه كارا بسته می گردد و استان هایی كه در این مدت نتوانستند از آن استفاده كنند هم سهمیه خویش را از دست می دهند. البته توقف ثبت طرح در سامانه موقتی بود و هم اكنون ثبت طرح برای متقاضیان دریافت وام اشتغال روستایی امكان پذیر است.

برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی كارآفرینان برتر از جمله رویدادهای این هفته بود.

در این مراسم سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی اعلام نمود كه نیم درصد از كل فضای كسب و كار در اختیار كارآفرینان است و این میزان ۳۸ درصد بازار اشتغال را به خود مختص كرده است.

انوشیروان محسنی بندپی، از بهبود سه پله ای رتبه ایران در شاخص كارآفرینی اطلاع داد و اظهار داشت: رتبه كارآفرینی در منطقه خاورمیانه و مُنا از ۱۴ به ۱۱ رسیده كه در مقایسه با سال قبل سه رتبه بهبود را نشان داده است.

او با اشاره به اینكه دولت تا آخر برنامه ششم مكلف است سالی یك میلیون شغل تولید كند، بر ضرورت رفع موانع كسب و كار، اصلاح نظام بانكی و واگذاری صحیح بنگاه ها در این باره تصریح كرد.

محسنی بندپی، تولید مدارس كارآفرینی و اشتغال برای جوانان و كارآفرینان، پشتیبانی از پارك های فناوری و مراكز رشد، پشتیبانی از شركت های دانش بنیان و كانون های كارآفرینی و توسعه مهد كودك های خلاق و نوآور را از اولویت های وزارت كار برشمرد.

در هفته ای كه گذشت عبداله بهرامی ـ مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف. اعلام نمود كه یك سوم تولید فرش دستباف كشور مربوط به تعاونی های شهری و روستایی است و هم اكنون ۳۷۰۰ تعاونی شهری و روستایی فرش دستباف در زیر مجموعه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و ۲۶۲ تعاونی فرش دستباف روستایی زیر نظر اتحادیه مركزی فرش دستباف روستایی ایران فعالیت دارند.

به گفته وی، بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف كشور سالانه صادر می گردد و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد آن به مصرف داخلی می رسد. بهرامی، توجه به توسعه صادرات فرش دستباف را امری ضروری برشمرد و اظهار داشت: صنعت فرش ضمن رونق صادرات غیرنفتی، در ارزآوری، اشتغالزایی و توسعه اقتصادی نقش آفرین است.

شرط انتصابات در وزارت كار اعلام شد

سرپرست وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی بخشنامه ای را صادر كرد كه به باعث آن انتخاب و انتصاب اعضای هیات مدیره ها، مدیران عامل شركت ها و هلدینگ ها، مدیران عامل سازمان ها، صندوق ها و موسسات وابسته تنها با استفاده از “فراخوان عمومی” و بررسی رزومه نخبگان صورت خواهد گرفت.

این بخشنامه با هدف تولید هماهنگی بیشتر در انتخاب و انتصابات زیرمجموعه های وزارت كار و فراهم كردن فرصت های برابر برای همه واجدین شرایط، صادر شده و هرگونه انتخاب اعضای هیات مدیره و مدیران عامل شركت ها و هلدینگ های تابعه را صرفاً با استفاده از “فراخوان عمومی” و بعد از بررسی و تایید رزومه نخبگان قابل قبول دانسته است.