افتتاح ۵۰۲۰ واحد مسكن مهر در پردیس من آنم كه رستم بود پهلوان!

مدیرسا: بامداد امروز درحالی با حضور جمعی از مسئولان، ۵۰۲۰ واحد مسكن مهر پردیس افتتاح و همینطور پروژه هایی به ارزش ۱۰۳۸ میلیارد تومان با مشاركت بخش خصوصی كلنگ زنی شد كه مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید انتقاداتی را به عملكرد دولت قبل درمورد تحویل این واحدها بیان نمود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بامداد امروز آیین افتتاح ۵۰۲۰ واحد مسكن مهر پردیس واقع در فازهای ۵، ۸، ۹ قدیم، ۹ جدید و ۱۱ همینطور پروژه های خدمات روبنایی شامل سه مدرسه برگزار گردید. همینطور مراسم كلنگ زنی پروژه های مشاركتی و مراكز محله با سرمایه بالغ بر ۱۰۳۸ میلیارد تومان با استفاده از بخش خصوصی انجام شد.
در جریان این مراسم حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید اظهار نمود: پروژه مسكن مهر پردیس در انتهای دولت دهم كلنگ زده شد كه قرار بود ۸۲ هزار واحد مسكونی در این منطقه ساخته شود اما این پروژه از حجم ساختمان سازی كاملا فراتر رفت و به كلانشهرسازی تبدیل شد. مشكل اصلی این بود كه مسائل زیربنایی آماده نبود. زحماتی توسط مدیران قبلی كشیده اما بخش عمده واحدها به عهده دولت تدبیر و امید گذاشته شد.
وی ادامه داد: سال ۱۳۹۲ دكتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از پردیس بازدید كرد و درباره خدمات و زیرساخت های این شهر سوال كرد كه مسئولان گفتند برنامه ای برای تامین آب نداریم. از برق سوال شد گفتند باید ترانس های بسیار عظیمی مستقر شود. مساله فاضلاب هنوز حل نشده است و توپوگرافی این منطقه برای ساخت واحدهای مسكونی مناسب نبود. فاز ۸ تا حدودی برای شهرسازی ایده آل است اما فازهای ۱۱، ۵ و ۹ شرایط خاصی دارد كه در محاسبات اولیه مدنظر قرار نگرفته بود.
احداث ۵۰ هزار واحد در شهرهای جدید
طاهرخانی با اشاره به برنامه احداث ۵۰ هزار واحد مسكونی در مجموعه شهرهای جدید با استفاده از مشاركت بخش خصوصی اظهار داشت: به تدریج كه به آخر پروژه مسكن مهر نزدیك می شویم برنامه احداث ۵۰ هزار واحد در شهر جدید شروع كرده ایم كه بخش مهمی از این پروژه مربوط به آماده سازی می شود؛ موضوعی كه در مسكن مهر مشكلات زیادی را برای ما تولید كرد.
وی با اشاره به اینكه دولت قبل وعده ای به مردم داده بود كه ۱۸ ماهه مسكن مهر پردیس را تحویل دهد تصریح كرد: در این خصوص می توانم از ضرب المثل “من آنم كه رستم بود پهلوان” استفاده كنم. مناسب تر این بود كاری را كه شروع كردند تمام كنند و افتخارش را هم به نام خودشان بزنند اما زمانی كه كار را به دولت دكتر روحانی سپردند ابنیه مسكن مهر ۳۵ درصد و محوطه سازی ۱۰ درصد پیشرفت داشت. بخش عمده زیرساخت ها هم اصلا آغاز نشده بود. ازاین رو تكمیل پروژه نیازمند منابع عظیمی بود. نظام تامین مالی واحدهای مسكونی مشخص بود اما معلوم نبود مدرسه، درمانگاه، مسجد، كلانتری، خط انتقال آب، تصفیه خانه یا سایر خدمات بر عهده چه كسی است.
همینطور در این مراسم سعید غفوری، مدیرعامل شركت عمران شهر جدید پردیس اظهار نمود: ۵۰۲۰ واحد مسكن مهر كه امروز افتتاح می نماییم می توانست خیلی قبل تر صورت گیرد اما به علت شرایط مالی، خدمات و زیرساخت ها آماده نبود. همین این تعداد واحد هم با استفاده از كمك ها و تخاطر زمین به انجام رسیده است.
وی افزود: همچنان منتظر یارانه های مسكن مهر پردیس هستیم. در مرحله اول قرار بود حدود ۱۵ میلیارد تومان اختصاص نقدی داشته باشیم كه هنوز محقق نشده است. مبحث دیگر به دو مبلغ ۵۰ میلیارد تومان با استفاده از اوراق خزانه مربوط می شد كه بخش اول را تحویل گرفته ایم اما با عنایت به نوسانات نرخ ارز، پیمانكاران از دریافت آن خودداری می كنند. بخش دوم بودجه غیرنقدی هم در مراحل اداری قرار دارد.
مدیرعامل شركت عمران پردیس خاطرنشان كرد: امروز سه باب مدرسه افتتاح می نماییم كه با هشت مورد قبلی هم اكنون تعداد مدارس واقع در سایت های مسكن مهر پردیس ۱۱ باب رسیده است. علاوه بر این ۱۰ الی ۱۵ مدرسه دیگر را در دستور كار داریم كه پنج مورد آن با استفاده از مشاركت بخش خصوصی انجام می گردد.
غفوری تصریح كرد: امروز ۱۰۳۸ میلیارد تومان پروژه بعنوان مكمل مسكن مهر شامل خدمات آموزشی و مذهبی، فضای سبز، فضای ورزشی و فضاهای تجاری كلنگ زنی می گردد كه در واقع بزرگترین پروژه مشاركتی با بخش خصوصی است. از این مبلغ پروژه شهید دادمان با ۶۵۴ میلیارد تومان شامل روگذر، زیرگذر، ابنیه تكمیلی و بخشی از آغاز پروژه مترو است و مابقی توسط پیمانكاران خوش نام صورت خواهد گرفت.
كمبود پكیج در فاز ۱۱
غفوری با ابراز گلایه از شركت سازنده پكیج شوفاژ دیواری كه از فروش كالا خودداری می كند، اظهار داشت: بخش قابل توجه ای از مساكن مهر فاز ۱۱ به خصوص در زون های ۴ و ۵ با كمبود پكیج مواجهند و تا زمانی كه این تجهیزات قطع نشود شركت گاز از تحویل كنتور خودداری می كند. یكی از پیمانكاران ۱۵۰۰ پكیج پیش خرید كرده اما شركت سازنده از تحویل ۱۰۶۰ عدد آن خودداری می كند. خانواده بیش از ۴۵ روز است كه در صف خرید پكیج هستند. شركت سازنده در مرحله اول چندین برابر قیمت اولیه را به ما پیشنهاد كرد و ما با عنایت به اینكه قصد داشتیم واحدها را آماده نماییم موافقت كردیم اما با همان مبلغ جدید هم از واگذاری پكیج ها خودداری می كند.
متروی پردیس ۲۰۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز دارد
غفوری اظهار داشت: منتظر لحاظ شدن ردیف بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه برای متروی پردیس هستیم. این پروژه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد كه اگر با آن موافقت شود می توانیم با استفاده از برنامه های خود مثل تخاطر زمین پروژه را پیش ببریم.
فرماندار پردیس هم در این مراسم اظهار داشت: امروز ۵۰۲۰ واحدی مسكونی كه امروز تحویل داده می شود در واقع یك شهر است. درست است كه از زیرساخت ها می نالیدیم ولی امروز به شما می گویم كه آب، برق و انشعابات تامین شده و مشكلات برطرف می گردد.
در ادامه علیجانی، نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: باآنكه نام مسكن مهر با نام دولت های نهم و دهم گره خورده ولی زحمت اصلی به دوش دولت های یازدهم و دوازدهم بوده است. از دو میلیون و ۲۰۰ واحد مسكن مهر یك میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در این دولت و حدود ۵۰۰ هزار واحد در دولت آقای احمدی نژاد تحویل داده شده كه نشان داده است دولت تدبیر و امید اهتمام ویژه ای به این مورد داشته است.
وی اظهار نمود: من به آقای آخوندی گفتم كه شما كه خیلی برای مسكن مهر زحمت كشیدید پس چرا از اول در مقابل آن گارد گرفتید. وی خاطرنشان كرد این كارها را باید انجام می دادیم ولی باید روش های دیگری را در دستور كار قرار دهیم. از اول هم درمورد جانمایی مسكن مهر و مسائل زیست محیطی مسكن مهر مطالعه كافی صورت نگرفته بود.