كار و تعاون در هفته ای كه گذشت… مابه التفاوت حقوق بازنشستگان پرداخت گردید

مدیرسا: ادامه اعتراض ها به تشكیل نشدن جلسات دستمزد، مهلت استان ها برای جذب كامل منابع اشتغال روستایی، پرداخت مابه تفاوت حقوق بازنشستگان، تولید ۳۰۰ روستای بیكار تا آخر سال و اصلاح آیین نامه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای مهم ترین عناوین خبرهای این هفته حوزه كار و تعاون را به خود اختصاص داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، هفته ای كه گذشت با ادامه اعتراضات تشكل های كارگری به تشكیل نشدن جلسات دستمزد شورای عالی كار همراه بود.پس از آن كه كانون عالی شوراهای اسلامی كار از ارسال نامه به سرپرست وزارت كار برای برگزاری جلسات شورا نتیجه ای نگرفت، كانون عالی انجمن های صنفی كارگران در اعتراض به عدم برگزاری جلسات دستمزد شورای عالی كار بیانیه صادر كرد.

در این نامه وضعیت اقتصادی حاكم بر كشور برای كارگران بعنوان نیروهای مولد سخت و غیرقابل تحمل توصیف شده و به ناكافی بودن حقوق و دستمزد آن ها با عنایت به شرایط تورمی امروز اشاره شده است؛ بر همین مبنا اهمیت تشكیل جلسه شورای عالی كار به منظور بررسی و ترمیم دستمزد و تامین حداقل معیشت بعنوان دو مطالبه منطقی و قانونی مورد تاكید قرار گرفته است.

پرداخت مابه التفاوت افزایش حقوق سال ۹۷ بازنشستگان تأمین اجتماعی خبر دیگری بود كه از جانب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام گردید.

آنطور كه نوربخش گفته، مابه التفاوت مربوط به افزایش حقوق سال ۹۷ بازنشستگان و مستمری بگیران به صورت كامل و برای تمامی سطوح پرداخت و تسویه شده و به این منظور حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان تجهیز منابع صورت گرفته است.

وی از بیمه شدگان خواست تا برای دریافت خدمات كوتاه مدت شامل بیمه بیكاری، غرامت دستمزد ایام بیماری و یا كمك هزینه ازدواج به تمامی شعب سراسر كشور رجوع كنند.

خبر دیگر این هفته به هدف گذاری تولید ۳۰۰ “روستای بدون بیكار” تا آخر سال اختصاص داشت.

اصغرنوراله زاده ـ مدیرعامل صندوق كارآفرینی امید با بیان پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در نیمه نخست سال، این خبر را تایید نمود.

وی اظهار داشت: برای نیمه اول سال ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در مناطق و محیط های روستایی اختصاص داده و تابحال به همین میزان طرح تصویب كردیم. از این میزان اعتبار برای ۶۸۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده كه ۵۰۰ میلیارد تومان آن بعنوان تسهیلات پرداخت شده است.

به گفته او، هم اكنون ۱۶ هزار و ۲۰۰ طرح مصوب شده كه از این تعداد برای ۱۳ هزار و ۶۷۰ طرح قرارداد منعقد شده و به مرحله پرداخت تسهیلات رسیده است.

اما معاون امور تعاون وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی از اتمام اولین مرحله جذب و پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اطلاع داد و اظهار داشت كه با اعمال نظارت جدی در این زمینه باید پرداخت ها در جای خود و به افراد واجد شرایط صورت گیرد.

سیدحمید كلانتری اضافه كرد: در اولین مرحله طرح قرار بود تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری تا آخر شهریورماه جذب شود اما به دلایلی تا آخر جذب كامل به استان ها مهلت داده شد.

به گفته وی، توزیع اعتبارات در این زمینه تا حد زیادی متوازن بوده و دلیل پررنگ تر بودن آن در گرایش های كشاورزی، اشتغال بیش تر روستاییان در این زمینه است.

این هفته مدیركل توسعه اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی بر لزوم تقویت برندسازی در روستاها تاكید و تصریح كرد: تغییر نگرش در توسعه روستایی ضروری می باشد و اگر این اتفاق نیفتد، نوع فعالیت غیرمرتبط با اقتصاد روستا روز به روز بیشتر می شود، ازاین رو یكی از رویكردهای اصلی بحث روستا این است كه به تغییر رویكرد در اقتصاد روستا و فعالیت های زنجیره آن توجه گردد.

ازوجی با اشاره به اینكه در بحث توسعه روستایی یكی از گام های مهم انتقال دانش فنی به وسیله آموزش های تخصصی و كاربردی متناسب با روستا است، اظهار داشت: همه اقداماتی كه در حوزه روستا انجام می شود، از یك طرف مبتنی بر چشم انداز مشخص و روشن از توسعه روستاهاست و از جانب دیگر این چشم انداز مبتنی بر بهبود درآمد و رفاه خانوار روستایی است چراكه جاذبه های درآمدی كه فرد روستایی كسب خواهد كرد، به صورت خودكار افراد روستایی را در برنامه های روستایی بیشتر مشاركت خواهد داد.

ارائه آموزش های مهارتی به افراد زیر ۱۲ سال خبر دیگری بود كه این هفته منتشر شد.

به گفته معاون برنامه ریزی دفتر آموزشگاه های آزاد و مشاركت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای، به منظور گسترش فرهنگ كار و مهارت آموزی، ضمن تفكیك فرایند كارآموزی مبتنی بر ماده ۱۱۲ قانون كار و فرایند مهارت آموزی ترویجی، امكان مهارت آموزی برای مخاطبان كمتر از ۱۲ سال فراهم گردید.

فتحی از بازبینی و اصلاح دستورالعمل اجرایی آیین نامه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای اطلاع داد و اظهار داشت: دستورالعمل اجرایی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای و تدوین فصلی نوین با عنوان «حقوق مؤسسان آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای» اصلاح و بازبینی شده است و این فصل كه مشتمل بر ۱۵ ماده است، بعد از تصویب هیات نظارت مركزی، برای اجرا ابلاغ خواهد گردید.

آنطور كه وی گفته در دستورالعمل اجرایی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای، واگذاری امتیاز آموزشگاه به اشخاص حقیقی و حقوقی، تعیین نام آموزشگاه، حذف اجبار داشتن مدرك دانشگاهی و كاهش سن مربی به ۱۸ سال تمام پیش بینی شده است.