وزیر نفت: كیفیت گازوئیل كشور مطلوب است، باید امید را در میان مردم تقویت نماییم

مدیرسا: وزیر نفت با اشاره به اینكه هم اكنون وضعیت گازوئیل مصرفی كشور بخصوص در محدوده شهرها از كیفیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: میزان آلاینده های موجود در بنزین در استاندارد تعیین شده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری در تهران و ۸ كلانشهر كه بین وزارت نفت و شهرداری تهران امضاشد با اشاره به اینكه باید تلاش نماییم امید در میان مردم تقویت شود و در شرایط سخت كار می نماییم، اظهار داشت: از سال ۹۳ تابحال ۱۳ هزار روستا را گازرسانی كردیم بدون اینكه یك ریال از دولت دریافت نماییم و تمام هزینه های این گازرسانی از محل صرفه جویی سوخت مایع بوده است.
وی افزود: بالغ بر ۹۰ درصد پیمانكاران فعال در حوزه گازرسانی شهری و روستایی، ایرانی بودند.
این مقام مسئول در مورد وضعیت گازوئیل و بنزین كشور هم اظهار داشت: هم اكنون وضعیت گازوئیل مصرفی كشور بخصوص در محدوده شهرها از كیفیت بالایی برخوردار می باشد. این در شرایطی است كه امكان دارد كیفیت بنزین موجود در یورو۴ نباشد اما باید توجه داشت كه علت یورو۴ نبودن این بنزین رقم اكتان پائین تر است. در حالیكه اكتان سبب تولید آلایندگی نمی گردد و باید تاكید كرد كه میزان آلاینده های موجود در بنزین در حد استاندارد و حتی بالاتر از استاندارد تعیین شده است.
زنگنه با اشاره به اینكه مصرف گاز در خانه ها خارج از كنترل، مصرف می شود، خاطرنشان كرد: به نظر می آید ماده ۱۲ مغلوب یارانه ها شده است این در شرایطی است كه باید تلاش نماییم هر فردی كه باعث رضایت مندی مردم می گردد را انجام دهیم.
وزیر نفت با بیان اینكه اكنون ۹۸ درصد جمعیت شهری و بالغ بر ۹۳ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند، تصریح كرد: قبل از این هم مطرح كرده بودم كه هم اكنون هر تن گاز مای را در داخل كشور معادل ۱۰ دلار عرضه می نماییم این در شرایطی است كه قیمت جهانی آن برای هر تن ۵۰۰ دلار است.
به این ترتیب باید گفت به صورت كلی علائم قیمتی حامل های انرژی در ایران علائم درستی نیست اما نباید از مردم طلبكار باشیم و باید خودمان با تصمیم گیری با كارهای غیرقیمتی، مصرف را مدیریت نماییم.
به گفته این مقام مسئول همانطور كه در حوزه مصرف برق در خیلی از استانها همچون خوزستان شاهد مدیریت مصرف بودیم پیش بینی می گردد بتوانیم میزان مصرف خانگی را هم در فصل زمستان با كمك مردم كاهش دهیم.