مغفول ماندن سهم كشور از دریاها در منابع درسی، لزوم تقویت شركت های دانش بنیان دریایی

مدیرسا: رئیس فراكسیون بنادر دریایی و توسعه صنایع دریایی با تاكید بر اینكه ایران تابحال به حوزه دریا و اقتصاد دریامحور توجه زیادی نداشته است، اظهار داشت: این امر به گونه ای است كه در آزمون سراسری شاهدیم كه خیل عظیمی از داوطلبان به رشته های علوم تجربی وارد می شوند و این امر نشان داده است كه ما قادر به هدایت نخبگان برای ورود به این عرصه نبوده ایم.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، قاسم لاشكی امروز در مراسم افتتاح چهارمین “جشنواره دریا مسیر پیشرفت” با تاكید بر اینكه ایران فاصله بسیاری با كشورهای توسعه یافته در حوزه دریا و اقتصاد دریامحور دارد، اضافه كرد: یكی از دلایل آن عدم هدایت نخبگان كشور به این حوزه بوده است و این امر سبب شده تا خیل عظیمی از داوطلبان آزمون سراسری به سمت رشته های علوم تجربی گرایش یابند.
وی با اشاره به آمار آزمون سراسری سال قبل اظهار داشت: در آزمون سال قبل یك میلیون و ۱۱ هزار نفر در این آزمون شركت كرده اند كه از این تعداد ۶۷۰ هزار نفر گروه علوم تجربی را انتخاب كردند كه آن هم جهت شركت در رشته های دندانپزشكی، پزشكی و رشته های مربوط به پیراپزشكی بوده است.
لاشكی با اشاره به اینكه اغلب این داوطلبان دارای معدل های بالایی هستند، اظهار نمود: علاوه بر آن محتوای كتاب های درسی هم به مساله آب و دریا نپرداخته اند و این مورد در كتاب های درسی مغفول مانده است.
عضو فراكسیون صنایع دریایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معرفی وزیر جدید راه و شهرسازی، تصریح كرد: زمانی كه برنامه وی را بررسی كردم به وی اعلام كردم كه سهم دریا در برنامه ها كم است، چراكه نمایندگان مجلس بر مبنای دو شاخص كارنامه و برنامه های وزرای پیشنهادی داوری می كنند. بر این اساس از وی درخواست شد تا یك برنامه تكمیلی تدوین كند و در آن مشخص نماید كه سهم آب و دریا به چه اندازه می تواند باشد.
وی با اشاره به اینكه در تنگه هرمز سالانه بیشتر از ۱۲ هزار كشتی اقیانوس پیما تردد می كند، افزود: این امر نشان دهنده سهم دریا در كشور است و این در شرایطی است كه تنها ۱۰ درصد جابه جایی ها و حمل كالاها با استفاده از ذیل انجام می گردد. این عدد نشان داده است كه ما باید به دانشجویان و دانش آموزان تفهیم نماییم كه سهم اقتصاد دریا محور به چه میزان است.
لاشكی با تاكید بر لزوم افزایش بودجه های شركت های دانش بنیان فعال در حوزه دریا، افزود: هم اكنون سهم جی دی پی از تحقیقات باید بالا باشد كه بر این اساس ما با فشارهایی كه به دستگاه های اجرایی برای اختصاص یك درصد درآمدهای آنها به امر پژوهش وارد كرده ایم، توانسته ایم آنرا به ۰.۷۱ درصد برسانیم و این در شرایطی است كه بر مبنای سند چشم انداز تا سال ۱۴۰۴ این میزان باید به چهار درصد برسد.
به قول وی در برنامه پنجم و برنامه ششم توسعه تاكید شده كه این میزان باید به سه درصد برسد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه اعتقاد دارم توجه كشور به حوزه دریا دیرهنگام بوده است، افزود: هم اكنون كه به این حوزه پرداخته ایم، باید با مشاركت همه دستگاه ها در حوزه اقتصاد دریامحور وارد شویم.
وی با اشاره به تهدیدات تحریم های اعمال شده در كشور افزود: برای توسعه اقتصاد دریامحور لازم است ظرفیت های بالقوه و بالفعل كشور در كنار هم قرار گیرد تا صنعت دریا تقویت شود. برای تحقق این امر به مشاركت همه دستگاه ها و استفاده از توانمندی های دانشجویان و اساتید دانشگاهی نیازمندیم.
لاشكی با تاكید بر ضرورت توسعه صنعت دریا در كشور اظهار نمود: در این راستا باید شركت های فعال در این حوزه تقویت شده و مورد حمایت قرار گیرند تا این شركت ها بتوانند كشور را به خودكفایی برسانند.
او همینطور به عرضه لایحه مبارزه با قاچاق از جانب دولت به مجلس اشاره نمود و اظهار داشت: در این لایحه دولت باید سهم دریا را در آن ببیند.
او همینطور ابراز امیدواری كرد كه با حضور وزیر جدید راه و شهرسازی صنایع دریایی متحول شود، اضافه كرد: در لایحه مبارزه با قاچاق درمورد استفاده از نیروهای انتظامی تاكید شده بود كه این امر صدمه های روحی و روانی به فعالان این عرصه وارد می كرد، از این رو این بند از لایحه حذف شد.