رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی خبر داد؛ جزئیات محاسبه نرخ امداد خودرو، با امدادگرنماهای دولتی و شبه دولتی مواجه می باشیم

مدیرسا: رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی با بیان این كه در طول سال های گذشته سعی شده شرایط برای محاسبه دقیق و با نظارت امداد خودرو در داخل شهرها و جاده های كشور فراهم گردد، جزئیات محاسبه نرخ ها را اعلام نمود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سیدمهدی حسینی در نشستی خبری توضیح داد: در سه سال اخیر كه این انجمن كار رسمی خویش را آغاز كرده، تلاش اصلی ما این بوده است كه شرایط برای محاسبه دقیق نرخ ها فراهم شده و مردم بتوانند با استفاده از تكنولوژی های جدید و امكاناتی كه انجمن در اختیار آنها قرار می دهد، خودروهای خویش را به تعمیرگاه انتقال داده یا نیاز به وجود آمده را در صحنه رفع كنند.

وی با اشاره به نامشخص بودن نرخ امداد خودرو بعنوان یكی از مهم ترین مشكلات موجود در این عرصه، بیان كرد: ما در ماه های گذشته سعی كردیم كه شركت های مجاز فعال در این بخش را گردهم آوریم كه تابحال ۳۰ شركت رسما به انجمن ملحق شده اند. در چارچوب مقررات شكل گرفته در انجمن، نرخ امداد خودرو كاملا مشخص شده و مردم دیگر در این حوزه نگرانی نخواهند داشت.

رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی درباره چگونگی محاسبه این نرخ ها، توضیح داد: ما برای اولین بار خودروهای امداد را به دستگاه های پوز بانكی مجهز كرده ایم كه البته این دستگاه ها شرایط خاص خویش را دارند؛ یعنی برای ورودی هر خودرو به امداد یك نرخ مشخص تعیین شده و بعد از آن به ازای هر ۱۰ كیلومتری كه خودرو حمل می شود، یك نرخ مشخص اضافه خواهد شد. دستگاه های پوز موجود در ماشین های امداد به صورت دقیق این نرخ ها را محاسبه می كنند و مردم می توانند با پرداخت هزینه امداد در محل، بدون هیچ نگرانی از گران فروشی، با خودروهای امداد تماس بگیرند.

حسینی افزود: نرخ ورودی خودروهای امداد بسته به نوع ماشین ۵۵، ۷۰ و ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و بعد از آن هم بر مبنای نوع ماشین، در هر ۱۰ كیلومتر طی شده نرخ بعدی محاسبه می گردد. گران فروشی هایی كه تابحال صورت گرفته، به علت عدم آشنایی مردم با قوانین بوده كه ما امیدواریم با اطلاع رسانی در این زمینه جلوی فعالیت سودجویان گرفته شود.

وی در پاسخ به این سوال كه مردم چگونه می توانند خودروهای امدادی مجاز را از غیرمجاز تفكیك كنند، توضیح داد: هر یك از صاحبان خودرو می توانند با ارسال پلاك ماشین امداد به سامانه پیامكی ۱۰۰۰۰۱۵۹۳ اطلاعات مربوط به خودرو را دریافت نمایند. اگر خودرو غیرمجاز باشد، پاسخی كه به مردم داده می شود این است كه این خودرو در سامانه ثبت نشده و اگر خودرو ثبت شده باشد، نام راننده، نام شركت، شماره تماس شركت و شماره راننده در جواب پیامك، به متقاضی عرضه شده و فرایند به صورت كامل شفاف می گردد.

رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی با بیان این كه خودروهای امداد امكان تعمیر ماشین در محل یا ارسال قطعات مورد نیاز را دارند، اظهار نمود: با پیگیری هایی كه صورت گرفت، امدادگران ما آموزش هایی را دریافت نمودند كه به آنها سطح یك و دو داده می شود. اطلاعات مربوط به آن هم در دستگاه های پوز قابل رصد است. در صورتیكه ماشین نیاز به دریافت قطعه داشته باشد، امكان ارسال آن وجود خواهد داشت و این قطعات هم از نظر كیفی تضمین شده و گارانتی شش ماهه دارند.

حسینی از طریق اندازی اپلیكیشن امداد خودرو هم یاد كرد و اظهار داشت: این اپلیكیشن كه نام آن آچاركار است، ۱۱ خدمات مختلف را به مردم عرضه كرده و می تواند بخش زیادی از نیازهای آنها را چه در حوزه امداد و چه در دیگر بخش های مربوط به بازار خودرو پاسخ دهد.

وی درباره آخرین وضعیت تخلفات ثبت شده از جانب خودروهای امداد هم اظهار نمود: ما در طول ماه های اخیر به یك مشكل عمده برخوردیم كه آن مافیای امداد خودرو است. این خودروها كه تعدادشان بسیار محدود است، متاسفانه جوی منفی ضد تمام این صنف به وجود آورده اند كه بخشی از آنها به خودروهای غیرمجاز باز می گردد. تابحال ۱۰۰ دستگاه خودروی غیرمجاز با همكاری پلیس توقیف شده كه ما از آنها تعدادی بی سیم كشف كرده ایم. بعضی از آنها با استفاده از شنود اطلاعات پلیس راهور، در محل تصادف حاضر شده و با نرخ های بالا از مردم پول می گرفتند.

رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی با بیان این كه بخشی از این مافیا، به امدادخودروهای دولتی باز می گردد، خاطرنشان كرد: متأسفانه بخش هایی مانند انجمن جهانگردی كه به سازمان گردشگری مربوط است، با استفاده از برخی مقررات مبادرت به راه اندازی امدادخودرو كردند كه این مورد از یك سو، نقض اصل ۴۴ قانون اساسی است و از جانب دیگر، به وجودآورنده فضایی برای رانت و مافیا در این حوزه به حساب می آید. متأسفانه با امدادگرنماهای دولتی و شبه دولتی مواجه می باشیم كه آنها عرصه را برای بخش واقعی این حوزه محدود كردند.

حسینی درباره اخبار انتشار یافته از جاده چالوس كه حكایت از ریختن گازوئیل از جانب برخی خودروهای امداد در جاده برای به وجود آوردن تصادف های ساختگی بود، هم توضیح داد: از مدتی قبل مكاتبه خویش را با دادستان آغاز كردیم تا بتوانیم پیگیری های لازم در این حوزه را داشته باشیم. نتیجه بررسی های ما نشان داده است كه این اتفاق دو عامل داشته است. از یك سو، برخی خودروهای سنگین مانند اتوبوس ها به علت نبودن جایگاه سوخت در جاده چالوس باك های خویش را پر می كنند و برای آن كه بتوانند از سربالایی ها عبور كنند، در باك را نبسته و در هنگام حركت در جاده بخشی از این سوخت به سطح مسیر می ریزد كه برای برخی خودروها مشكل ساز شده است.

رئیس انجمن صنفی امداد خودرویی اضافه كرد: در كنار آن، یك فرد خاطی هم در ارتباط با این مورد شناسایی و دستگیر شد. خوشبختانه بعد از آن با مورد عمدی دیگری در این جاده روبه رو نشدیم. ما مكاتبات لازم را با دادستان انجام داده ایم و تا یك ماه دیگر امیدواریم كه این مورد نتیجه بخش شده و دیگر شاهد اتفاقات این چنینی نباشیم.