رئیس مركز ملی فرش ایران خبرداد: صادرات ۱۷۶ میلیون دلار فرش دستباف در هفت ماهه امسال

به گزارش مدیرسا رئیس مركز ملی فرش ایران با اشاره به صادرات فرش دستباف به ارزش ۱۷۶ میلیون دلار در هفت ماهه امسال اظهار داشت: باوجود تحریم، خیلی از كشورها طالب فرش دستباف ایرانی هستند.

به گزارش مدیرسا به نقل از مركز ملی فرش ایران، فرشته دستپاك در برنامه روی خط خبر درباره وضعیت صادرات فرش دستباف اظهار داشت: طی پارسال حدود ۴۲۶ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم، نخستین كشور آمریكا سپس آلمان و بعد از آن سایر كشورها هستند. میزان صادرات ۷ ماهه نخست سال گذشته، ۲۲۰ میلیون دلار و ۷ ماهه نخست امسال، ۱۷۶ میلیون دلار بوده كه نسبت به پارسال ۲۰ درصد كاهش را نشان داده است. ۳۲ درصد از صادرات فرش دستباف به كشور آمریكا بوده كه به سبب تحریم آنرا از دست داده ایم از همین رو باید دیگر كشورها را جایگزین نماییم.
وی در مورد راه های مقابله ایران با نظام تحریم های جدید امریكا و افزایش میزان صادرات فرش دستباف اضافه كرد: باوجود تحریم، خیلی از كشورهای جهان طالب فرش دستباف هستند. به همین جهت تدابیر لازم برای مقابله با تحریم ها اندیشیده شده است. كه از آن جمله، استفاده از ظرفیت های مناطق آزاد كشور كه از آن طریق می توان، انگیزه سرمایه گذاران برای تولید، صادرات و واردات مواد اولیه را افزایش داد.
رئیس مركز ملی فرش ایران، اعزام و پذیرش هیئت های تجاری را از دیگر اقدامات مركز ملی فرش ایران برای مقابله با تحریم برشمرد و در مورد واردات مواد اولیه و تفاوت قیمت پیرامون آن چنین اظهار نمود: در بحث قیمت فرش دستباف، دستمزد نیروی انسانی، بیشترین تاثیر را دارد. ما دو گروه مواد اولیه را وارد می نماییم، اول ابریشم كه از چین و ازبكستان وارد می شود؛ سپس پشم وارداتی كه از كشورهای استرالیا، اروگوئه، نیوزیلند برای فرش های بالای ۴۵ رج وارد می شود، البته لازم به ذكر است كه بخش زیادی پشم تولیدی، در داخل كشور مصرف می گردد و تنها بخشی از آن صادر می گردد چون كه پشم گوسفندان در فصل بهار چیده می گردد و مازاد نیاز داخلی در صورت صادر نشدن، فاسد می گردد. البته با عنایت به بالا رفتن نرخ ارز، برخی افراد مبادرت به صادر كردن پشم كرده اند. بنا بر این برای پیشگیری از صادرات بی رویه پشم، در ایام آتی، جلساتی را با وزارت جهاد كشاورزی برگزار می نماییم تا به صورت موقت، صادرات پشم را متوقف نماییم.