یك مقام مسئول كارگری مطرح كرد: كارخانه ها را به كارگران واگذار كنید

مدیرسا: یك مقام مسئول كارگری با انتقاد از روند خصوصی سازی در كشور، از نمایندگان مجلس خواست تا كمیته تحقیق و تفحص از خصوصی سازی را به جریان بیندازند و بررسی نمایند كه واگذاری شركت هایی نظیر نیشكر هفت تپه به بخش خصوصی، به قیمت واقعی بوده است؟

ناصر چمنی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تداوم مشكلات كارخانه هایی نظیر “نیشكر هفت تپه”گفت: باید جلوی خصوصی سازی گرفته شود تا اصلاحات لازم در فرایند واگذاری شركتها صورت گیرد.

وی افزود: در كشور ما خصوصی سازی با وضعیتی كه دارد جواب نمی دهد چون خصوصی سازی به اهلش سپرده نمی گردد و طرحی شكست خورده است كه باید تا زمانی كه ایرادات آن برطرف نشده و اصلاحات واقعی در آن صورت نگرفته، جلوی اجرایش گرفته شود.

این مقام مسئول كارگری با بیان این كه به جای خصوصی سازی، خصولتی سازی كرده ایم، اظهار داشت: دولت باید شركتهایی كه كارگران را به این روز انداخته از چنگ مدیران آن بگیرد و به شكل تعاونی به خود كارگران بدهد تا از این طریق هم مشكلات كارخانه حل شود و كارگران با دلگرمی به كار ادامه دهند و هم كارخانه به سوددهی برگردد.

چمنی اشاره كرد: اگر دولت به تعاون بعنوان یكی از اركان اقتصاد اعتقاد دارد و سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی را كه بر واگذاری به بخش تعاون بعنوان یك بخش خصوصی تاكید كرده قبول دارد، بهترین كار این است كه شركتهاو كارخانه هایی نظیر هپكو و هفت تپه را به بخش تعاون واگذار كند.

نائب رئیس كانون عالی انجمن های صنفی كارگران افزود: مشكلات ما در بحث خصوصی سازی شركتها فراتر از این است، چون كارخانه ها را ضررده نشان دادند تا به جای آن كه در بورس فروخته شود در مزایده به فروش برود، در حالیكه اگر همین كارخانه ها به قیمتی كه به فروش رسید به كارگران واگذار می شد امروز دولت با اعتراضات و بدهكاری ها و پرداخت مطالبات معوق كارگران مواجه نبود و كارخانه ای كه سودده بود، ضررده نمی شد.

وی از نمایندگان مجلس خواست تا كمیته تحقیق و تفحص از خصوصی سازی را به جریان بیاندازند و بررسی نمایند آیا شركتهایی كه به اسم خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شده اند، به قیمت واقعی فروخته شدند؟

“شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه”در یكی دو دهه اخیر از پرحاشیه ترین و دردسرسازترین شركت های ایران بوده است. وجود بحران های ناشی از مدیریت ناصحیح و به دنبال آن اعتراضات كارگری در عدم رسیدگی به مطالبات كارگران و انباشت حقوق معوق نیروهای كار این شركت را در سال های گذشته با مشكلات گوناگون مواجه كرده است. در ایام اخیر با تصمیم اعضای هیات مدیره، مدیریت این شركت تغییر نمود و مدیرعامل جدید شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه به كارگران ارائه شد.