نایب رئیس كانون بازنشستگان مشهد تاكید كرد لزوم تامین اعتبار همسان سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ۹۸

مدیرسا: نایب رئیس كانون بازنشستگان مشهد بر لزوم تامین اعتبار همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه ۹۸ اصرار كرد و از كمیسیون تلفیق مجلس خواست با مساعدت بیشتری بودجه مورد نیاز را تصویب كند.

رحمت الله پورموسی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به ارسال لایحه بودجه به مجلس اظهاركرد: در لایحه بودجه سال آینده سوژه افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با نرخ تورم دیده نشده و همسان سازی حقوق بازنشستگان با كمبود اعتبار مواجه شده است.

وی افزود: بارها تاكید كرده ایم كه در كشور مشكل قانون نداریم و قانون به وفور وضع میگردد ولی متاسفانه در اجرا گرفتار مشكل هستیم در حالیكه خیلی از كشورها، پیش از اجرای قانون، آنرا به صورت آزمایشی اجرایی می كنند تا بازخوردها و معایب و مزایای آنرا شناسایی كنند.

نایب رئیس كانون بازنشستگان مشهد با اشاره به ماده ۱۲ قانون برنامه ششم، اظهار داشت: بر طبق این ماده، دولت مكلف شده در طول اجرای این قانون، بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را بپردازد و سازمان تامین اجتماعی باز حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را در طول اجرای قانون متناسب سازی كند.

پورموسی اشاره كرد: با وجود آن كه بعضی از مواد قانون برنامه ششم عملیاتی شده ولی نزدیك دو سال است كه همسان سازی حقوق بازنشستگان به سبب نبود اعتبار اجرا نمی گردد و تكلیف طلب ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی از دولت هم معین نمی باشد.

وی با بیان این كه درصد خیلی از بازنشستگان با نان بخور نمیز گذران زندگی می كنند، افزود: پارسال كه تورم كنترل شده بود، دستمزد كارگران و بازنشستگان ۱۹.۵ درصد افزایش پیدا كرد اما حالا كه شرایط اقتصادی خاصی را تجربه می نماییم و قیمت برخی اقلام و مایحتاج ضروری خانوارها چندین برابر شده، افزایش حقوق كاركنان دولت ۲۰ درصد اعلام میگردد و معین نمی باشد درصد افزایش حداقل مزد كارگران و مستمری بگیران چقدر خواهد بود؟

نایب رئیس كانون بازنشستگان مشهد اشاره كرد: متاسفانه در طول سالهای اخیر برای مسكن كارگران و بازنشستگان اقدامی صورت نگرفته تا بخشی از هزینه های مسكن و اجاره بها را پوشش دهد، از طرفی یارانه ها هم در بودجه ۹۸ تغییر نكرده است و همسان سازی حقوق بازنشستگان بلاتكلیف باقی مانده است. در چنین شرایطی چه كاری می توان برای بهبود معیشت كارگران و بازنشستگان انجام داد؟

به گفته پورموسی، افزایش مستمری بازنشستگان سپس پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و تایید هیات امنای سازمان، باید در هیات وزیران تصویب شود و پس از آن دولت، حقوق بازنشستگان را افزایش بدهد.

وی درانتها از كمیسیون تلفیق مجلس خواست تا در امتداد ماده ۱۲ قانون برنامه ششم با مساعدت بیشتری بودجه لازم برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان را تصویب كند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سازمان تامین اجتماعی قبل از این اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تا آخر سال ۹۷ را به پرداخت شدن بدهی دولت به تأمین اجتماعی منوط كرده بود. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در ایام گذشته گفته بود سازمان تامین اجتماعی هنوز بودجه سال ۹۸ خودرا در هیات امنا تصویب نكرده است. به اعتقاد وی برای اجرای همسان سازی به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.