گزیده اخبار اقتصادی یكشنبه ایسنا چرا ترامپ نتوانست بنزین ایران را تحریم كند؟

به گزارش مدیرسا عبور تولید بنزین ایران از ۱۰۰ میلیون لیتر و مازاد ۲۰ میلیون لیتری نسبت به مصرف یكی از مهم ترین خبرهای اقتصادی امروز ایسنا بود. تا آخر هفته جاری، ظرفیت تولید بنزین ایران به ۱۰۵ میلیون لیتر می رسد و این یعنی نسبت به سال ۱۳۹۱ بالغ بر ۱۰۱ درصد رشد یافته و كشور به خودكفایی كامل در این زمینه رسیده است. بر این اساس و طبق گفته ی زنگنه، ترامپ در تحریم های خود از منع فروش بنزین به ایران حرفی نزد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، طبق اعلام شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، صادق آبادی از تكمیل و راه اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس اطلاع داده و گفته كه ظرفیت تولید بنزین از اواخر همین هفته به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می رسد كه نسبت به آبان سال قبل مبین رشد ۶۷ درصدی بوده است. ظرفیت تولید بنزین كشور در آبان سال قبل ۶۳ میلیون لیتر در روز بود. این میزان در دی ماه سال گذشته با تثبیت تولید در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۲۴ درصد افزایش یافت و به ۷۸ میلیون لیتر در روز رسید. در نیمه نخست امسال كه با اوج مصرف بنزین در كشور همراه بود، تولید بنزین به حدود ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر در روز رسید. علیرضا صادق آبادی – مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان اینكه در حال آماده سازی برای افزایش ظرفیت تولید بنزین و یك جهش بزرگ برای آخر همین هفته هستیم، خاطرنشان كرد: با تولید ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در كشور علاوه بر تامین نیاز داخل، حدود ۲۰ میلیون لیتر هم تفاوت تولید و مصرف در شش ماهه دوم سال خواهیم داشت. جزییات بیشتر را در این لینك بخوانید.

افزایش ۱۱ برابری انرژی تولیدی ایران
خبر خوش دیگر از حوزه انرژی مربوط به آماری بود كه امروز رضا اردكانیان وزیر نیرو اعلام نمود. «طی ۴۰ سال گذذشته میزان انرژی تولیدی در ایران بیشتر از ۱۱ برابر افزایش یافته است.» او با بیان این كه علیرغم تحریم هایی كه به كشور اعمال شده است، وضعیت خوبی را در صنعت آب و برق داریم، در این باره اظهار داشت: مردم نباید نگران تامین آب و برق باشند، چراكه تمام تدابیر برای این مساله اندیشیده شده است.

جان عمران بسته به جان نفت
مركز پژوهش های مجلس در تحلیلی كه از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ داشته به بررسی اعتبارات سرمایه گذاری های عمرانی پرداخته است. بر این اساس اعتبارات سرمایه گذاری های عمرانی (موسوم به تملك دارایی های سرمایه ای) در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ حدود ۶۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده كه در مقایسه با رقم قانون سال ۱۳۹۷ (۶۲ هزار میلیارد تومان) تغییری نكرده است. با عنایت به تورم، این به مفهوم كاهش بودجه عمرانی است. البته با عنایت به میزان تحقق واقعی ارقام بودجه عمرانی در سالیان گذشته، حتی در صورت افزایش این عدد هم نمی توان در مورد آن تفسیر درستی داشت. به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، بودجه عمرانی از این جهت اهمیت دارد كه بخش عمده ای از نیروی انسانی در كشور را به خود درگیر كرده است و نوسانات در میزان بودجه این صنعت می تواند بر روی تعداد بیشتری از افراد اثرگذار باشد. مساله مهم در پروژه های عمرانی درواقع مقوله اشتغال است.

زاینده رود را نجات دهید
با وجود آن كه به علت بارش های اخیر وضعیت ذخیره منابع آبی در پشت سدها تا حدودی مناسب ارزیابی می گردد اما اوضاع سد زاینده رود اصلا جالب نیست و روند رو به خشكی رودخانه و سد زاینده رود نگران كننده شده است. سید اصغر تهرانی ـ كارشناس حوزه آب با تاكید بر این مساله كه كل آبی كه در سد زاینده رود وجود دارد، ۱.۳۸۰ میلیارد مترمكعب است، ابراز كرد: این در شرایطی است كه میزان نزولات در حد نرمال باشد، اما حالا میزان بارش ها بسیار كمتر از حد نرمال می باشد. متن گفت وگوی ایسنا با تهرانی را این جا بخوانید.

كریسمس، طلا را گران كرد
سری هم به بازار ارز و طلا بزنیم. با وجودی كه جهش معناداری در تقاضا و رشد قیمت ارز و سكه در ایران مشاهده نمی گردد، تحولات جهانی تا حدودی بر این دو بازار اثرگذار بود. ظاهرا و بنا به نقل از رییس اتحادیه طلا، افزایش قیمت جهانی طلا متاثر از تقاضای ژانویه سبب شده تا در ایران هم قیمت طلا و ارز مقداری بالا برود. قیمت سكه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز (یكشنبه) به سه میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد. هم چنین بانك ها امروز (۹ دی) هر دلار آمریكا را با افزایش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز گذشته، ۱۰ هزار و ۵۰۴ تومان می خریدند و هر یورو هم با قیمت ۱۲ هزار و ۲۷ تومان از مردم خریداری می شد. جزییات بیشتر را در این لینك مشاهده كنید.

زور مرغداران به اتحاد فروشندگان چربید
روز گذشته رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی به اعضای خود سفارش كرده كه مرغ زنده را بیشتر از كیلویی ۸۷۰۰ تومان خریداری نكنند اما طبق شنیده ها، مرغداران و پرورش دهندگان مرغ هیچ توجهی به این اقدام فروشندگان سطح شهر نكرده و هر كیلو مرغ زنده را به نرخ بیشتر از ۹ هزار تومان عرضه نموده اند. در این رابطه مهدی یوسف خانی – رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی – به ایسنا اظهار داشت: به اعضای اتحادیه برای كنترل قیمت و شناسایی افراد گران فروش پیشنهاد شد تا هر كیلوگرم مرغ زنده را به قیمت بیشتر از ۸۷۰۰ تومان خریداری نكنند اما این مورد به علت عدم همراهی پرورش دهندگان مرغ اجرایی نشد و هر كیلو مرغ زنده شب گذشته به قیمت ۹۵۰۰ تومان درب مرغداری ارائه شد.