در گفتگو با مهر عنوان شد: حضور پررنگ خصولتی ها در پروژه های ریلی، سرمایه گذاران فراری شدند!

مدیرسا: یك مقام مسئول با اشاره به اینكه حضور پررنگ خصولتی ها منجر به ایجاد انحصار در پروژه های ریلی شده است، اظهار داشت: شركتهای دولتی اجازه فعالیت بخش خصوصی را نمی دهند.

علی شمس اردكانی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح دلایل عدم تحقق پروژه های ریلی و توسعه این حوزه اظهار داشت: بااینكه در دولت یازدهم، اقبال خوبی به سرمایه گذاران نشان داده شد، اما متاسفانه عدم تمایل متولیان ریلی به حضور بخش خصوصی، منجر به دوری سرمایه گذاران از این حوزه شده است؛ البته دلیل اصلی بروز چنین اتفاقی، آن است كه مقامات تصمیم ساز دولتی، منافع ملی را در نظر نمی گیرند و ماحصل این خواهد شد كه نه تنها در راه توسعه حركت نمی نماییم، بلكه پسرفت حاصل میگردد.
رئیس كمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران اضافه كرد: ممانعت از حضور بخش خصوصی در این حوزه، بر خلاف شعارهای سر داده شده در خصوص این است كه توسعه حوزه ریلی، اولویت دولت است؛ در صورتی كه این نوع برخورد متولیان، منجر به آن شد تا چند شركت بخش خصوصی هم كه تلاش می كردند تا در این عرصه حضور داشته باشند، تمام منابع خودرا در راه مطالعات و بروكراسی پیچیده راه آهن از دست بدهند و پس از آن هم، اعمال تحریم ها عملا سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار را گرفتار چالش كرده است.
وی با اشاره به اینكه عدم توسعه پروژه ها در این حوزه به فرصت سوزی متولیان باز می گردد، اشاره كرد: كالای ریلی یك كالای با تكنولوژی بالا (hitech) است و هر چند با اعمال تحریم ها، كار سخت تر شده، اما متاسفانه شركت های دولتی درگیر در این بخش، نه خودشان كار انجام می دهند و نه اجازه فعالیت به بخش خصوصی می دهند.
به گفته شمس اردكانی، تا قبل از این بعضی از شركت های دولتی در این حوزه، انحصار بی حد و حصر به وجود آورده بودند و حالا هم كه این شركت ها خصولتی شده اند، به مراتب شرایط سخت تر شده است.