آگهی های عجیب و غریب فروش مسكن بوی شیطنت می آید!

مدیرسا: با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال و گرمای نسبی معاملات، برخی آگهی های جعلی فروش مسكن با نرخ های عجیب و غریب در سایت های فروش ملك، عرصه را برای سودجویان در این بازار فراهم نموده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، به فاصله ی یك ماه تا سال ۱۳۹۸ بعضی متقاضیان از آگهی های فروش املاك كه با میانگین بسیار بالاتر از نرخ مناطق منتشر می شود خبر می دهند. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاك باز می گوید هدف برخی افراد سودجو از درج آگهی در سایت های مجازی این است كه توهم قیمتی ایجاد كنند تا بتوانند واحدهای خودرا بعضاً بالاتر از میانگین منطقه به فروش برسانند.

خسروی بیان می كند: هر ساله با نزدیك شدن به ایام عید نوروز شاهد افزایش جابه جایی خانواده ها هستیم و بازار فروش و اجاره مسكن مقداری گرم می شود. بر این اساس، بعضی فروشندگان كه به سبب كسادی بازار فروش امسال و تعیین قیمت های بالا برای خانه های خود نتوانسته اند طی ماه های گذشته آنرا به فروش برسانند از فرصت استفاده می نمایند و املاك خودرا در معرض فروش می گذارند. البته اگر اقدام بوسیله اصولی صورت گیرد خوب است؛ چونكه معاملات، رونق اقتصادی به وجود می آورد اما دیده می شود كه با درج آگهی در سایت های فروش املاك و با قیمت های كذایی، مسیر بازار را منحرف می كنند.
گشتی در سایت های مجازی و سامانه های معاملات مسكن، شكاف قیمتی بین نرخ های پیشنهادی و نرخ های قطعی را تایید می كند. بعنوان مثال در بهمن ماه ۱۳۹۷ یك واحد ۷۵ متری نوساز در آپادانا ۵۹۰ میلیون تومان فروخته شده و این در شرایطی است كه در سایت های فروش املاك قیمت ها بین ۷۵۰ میلیون تا ۱.۲ میلیارد تومان آگهی می شود كه نشان دهنده هرج و مرج قیمتی در فضای مجازی است.

مقایسه قیمت های قطعی معاملات بهمن ماه ۹۷ با آگهی های فروش در بازار مسكن تهراننرخ معاملات قطعینرخ پیشنهادی در آگهی هامحلهمتراژسن بناقیمت (تومان)محلهمتراژسن بناقیمت (تومان)آپادانا۷۵ مترنوساز۵۹۰ میلیونآپادانا۷۵ مترنوساز۱.۲ میلیاردحكیمیه۶۰ متر۲ سال۶۴۰ میلیونحكیمیه۶۰ متر۲ سال۷۵۰ میلیونتهرانپارس شرقی۸۰ مترنوساز۶۵۰ میلیونتهرانپارس۸۰ مترنوساز۸۸۰ میلیونطرشت۶۵ متر۲ سال۷۱۰ میلیونطرشت۶۵ متر۲ سال۸۶۰ میلیونگلابدره۸۰ مترنوساز۱.۴ میلیاردگلابدره۸۰ مترنوساز۲.۲ میلیاردنارمك۶۲ مترنوساز۷۸۹ میلیوننارمك۶۲ مترنوساز۹۸۰ میلیونآهنگ۱۰۰ مترنوساز۷۷۰ میلیونآهنگ۱۰۰ مترنوساز۹۲۵ میلیون
رئیس اتحادیه مشاوران املاك، قبل از این باز به ایسنا اظهار داشته بود: متاسفانه یك سایت مجازی كه مردم می توانند آگهی فروش خانه های خودرا به صورت بلاعوض در آن درج كنند، بازار مسكن را به سمت قیمت های غیرواقعی سوق می دهد. سابقا بعضی دفاتر مشاور املاك قیمت واحدهای مسكونی را پشت شیشه نصب می كردند كه ما با آنها برخورد كردیم اما الان مرجع قیمت ها را سایت های مجازی تعیین می كند.
وی در تشریح مضرات این اقدام سایت مجازی فروش املاك اظهار داشت: بطور مثال، فردی كه قیمت خانه اش متری ۱۰ میلیون تومان است و اصلاً قصد فروش خانه را ندارد با عنایت به بلاعوض بودن تبلیغات در این سایت، یك آگهی منتشر و قیمت خانه خودرا متری ۱۶ میلیون تومان تعیین می كند. فرض نماییم یك نفر هم در یك نقطه از كشور آن آگهی را می بیند و خانه را می خرد. همین ملاك قیمت ها می شود. من این آگهی را به هموطنان عزیز می دهم كه رقم های درج شده در این سایت های مجازی به هیچ وجه مورد تایید نیست و نباید فریب آنرا بخورند.
خسروی با اشاره به اینكه متقاضیان محترم برای خرید مطمئن به دفاتر مشاور املاك بازگشت كنند، اظهار نمود: دلال به معنای دلالت كننده و كسی كه توازن را برقرار می كند شناخته شده است. سامانه املاك و مستغلات باز در اختیار عموم قرار دارد كه مردم می توانند از آن استفاده كنند و خرید مناسبی داشته باشند.
افزایش فروشنده ها در بازار مسكن
از سوی دیگر بررسی های میدانی از آن حكایت می كند كه كمبود واحدهای كوچك متراژ در فایل های دفاتر املاك سبب شده تا قیمت هر متر مربع از این نوع آپارتمان ها نسبت به واحدهای بزرگ متراژ، بیشتر شود. بطور مثال یك واحد ۵۰ متری نوساز در حكیمیه تهرانپارس بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان قیمت گذاری می شوند. در حالیكه واحدهای بالای ۸۰ متر مربع حدود ۹ تا ۱۱ میلیون تومان به فروش می رسند.
شرایط جدید نشان داده است كه سرعت رشد ماهانه قیمت به صفر نزدیك شده است. از طرف دیگر اگرچه حجم فایل های فروش آپارتمان در دفاتر املاك به شدت زیاد است، خانه های به قیمت سریعاً فروخته می شود. واسطه های ملكی می گویند فاصله ی عرضه تا فروش یك واحد كه پایین تر از میانگین منطقه عرضه می شود به كمتر از یك هفته رسیده است. تعداد معاملات در بهمن ماه باز نسبت به دی ماه مقداری افزایش نشان داده است.
با این وجود هنوز برخی فروشندگان محتاط كه با عنایت به شرایط سیاسی و اقتصادی، چشم انداز روشنی برای بازار مسكن متصور نیستند نسبت به كاهش قیمت پیشنهادی، مقاومت نشان می دهند. اما كارشناسان معتقدند طرف تقاضا ظرفیت رشد مجدد قیمت مسكن را ندارد و بنا بر این شاهد ثبات این بازار در ماه های آینده خواهیم بود. برخی دیگر باز می گویند كه افزایش قیمت امكان دارد رخ دهد، اما پایین تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا برمبنای اعلام بانك مركزی در دی ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمان های مسكونی شهر تهران به ۶۷۰۰ واحد رسید كه نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۴ دهم و ۶۴.۶ درصد كاهش را نشان داده است. هم چنین در ماه مورد نظر متوسط قیمت خرید و فروش یك متر مربع زیر بنای واحد مسكونی معامله شده بوسیله بنگاه های معاملات ملكی شهر تهران، ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود كه نسبت به ماه گذشته ۲.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۹۰.۸ درصد افزایش یافته است.