رئیس اتحادیه مشاوران املاك: برخورد قضایی با وبسایت هایی كه به رشد قیمت مسكن دامن می زنند

مدیرسا: رئیس اتحادیه مشاوران املاك اظهار داشت: باید با وبسایت هایی كه مبادرت به قیمت گذاری مسكن كرده و قیمت ملك را بالاتر از نرخ واقعی آن در فضای مجازی مطرح می كنند، برخورد شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، مصطفی قلی خسروی امروز در حاشیه مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه بین المللی املاك و مستغلات، با اشاره به اینكه این نمایشگاه از دهم تا سیزدهم اسفندماه با حضور ۳۵ شركت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود، در پاسخ به پرسشی درباره حضور وبوبسایت هایخرید و فروش املاك در فضای مجازی گفت: ما نمی توانیم با تكنولوژی مخالفت نماییم بلكه باید با فناوری همراه شویم اما باید پایه و ریشه اصلی فعالیت كسب و كار خرید و فروش املاك را كه مشاوران املاك هستند، اهمیت داده و در نظر داشته باشیم.
وی اضافه كرد: استارت آپ هایی كه با اتحادیه مشاوران املاك همراهی كنند، آنها را می پذیریم ولی آنهایی كه بخواهند از ریشه كسب و كار خرید و فروش املاك كه همان مشاوران املاك هستند، جدا شوند، برخورد خواهیم كرد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاك تصریح كرد: یكی از وبوبسایت هایمشمول خرید و فروش املاك، قیمت ملك و آدرس واحد مسكونی را در آگهی های خود درج می كند كه این كار اشتباه است و نباید به افزایش قیمت مسكن دامن زده شود.
خسروی افزود: بطور مثال فردی قیمت واحد مسكونی خودرا كه هرمترمربع ۱۲ میلیون تومان ارزش دارد، در این سایت یا اپلیكیشن موبایلی ناگهان متری ۱۷ میلیون تومان اعلام می كند. در نتیجه افراد دیگری كه در همان منطقه یا محله سكونت دارند باز حاضر نیستند واحد مسكونی خودرا به قیمت یا ارزش روز آن به فروش برسانند و قیمت درج شده در این اپلیكیشن را مبنای قیمت ملاك و معیار قرار می دهند.
وی با تاكید بر اینكه مردم باید قیمت واحدهای مسكونی هر منطقه را از مشاوران املاك پرس وجو كنند، اظهار داشت: شهرداری در دهه ۷۰ فایل های فروش ملك را در اختیار شهروندان قرار می داد كه در این فایل ها، همه خاصیت ها و جزئیات واحدهای مسكونی آماده خرید و فروش ذكر شده بود. متأسفانه این اقدام سبب شده بود كه برخی افراد سودجو با عنوان بازدید از خانه برای خرید، مبادرت به دزدی از این واحدها می كردند. هم اكنون باز برخی وبسایت هاكه آدرس واحدهای مسكونی را در وبسایت هایخود ذكر می كنند، امنیت مالكان را از بین برده اند.
رئیس كمیسیون تخصصی املاك اتاق اصناف ایران اشاره كرد: در صورتیكه وبسایت هایخرید و فروش املاك مسكونی یا اپلیكیشن های موبایلی به اتحادیه مشاوران املاك متصل باشند، علاوه بر اینكه مشاوران املاك سود می برند، مردم باز از این سود بهره مند خواهند شد اما اگر این وبسایت هابخواهند از مشاوران دور شوند، كارآیی لازم را از دست خواهند داد.
خسروی با درخواست از وبسایت هایخرید و فروش املاك مسكونی برای برگزاری جلسات هماهنگی با اتحادیه مشاوران املاك و مطرح كردن نوآوری های خود در این اتحادیه گفت: من برخی از این اپلیكیشن ها یا وبسایت هارا تائید می كنم چونكه برنامه آنها این است كه مردم بتوانند در یك فضای امن، به فایل ها دسترسی داشته باشند اما برخی وبسایت هاتلاش می كنند تا از این هماهنگی گریزان باشند.
وی درباره نظارت اتحادیه مشاوران املاك بر وبسایت ها یا اپلیكیشن های خرید و فروش ملك یا مسكن اظهار داشت: نظارت بر وبسایت هاوظیفه اتحادیه مشاوران املاك نیست و ما مجوز آنها را نمی دهیم، بلكه وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات و اتحادیه كسب و كارهای اینترنتی در این زمینه صاحب نظر و مرجع صدور مجوز هستند.
این فعال بازار املاك در پاسخ به پرسشی درباره پیش بینی قیمت مسكن در سال آینده، با تاكید بر اینكه سال آینده قیمت مسكن به هیچ عنوان جهش قیمتی نخواهد داشت، اضافه كرد: چهار مؤلفه بورس، طلا، حامل های انرژی و ارز در وقوع جهش قیمتی در بازار مسكن امسال مؤثر بوده اند اما هم اكنون كه قدرت خرید متقاضیان مسكن كاهش یافته، دیگر شاهد جهش قیمتی نخواهیم بود. با این وجود امكان دارد تا حدودی قیمت مسكن معادل نرخ تورم یا پایین تر از آن رشد كند.
خسروی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وجود غرفه هایی در نمایشگاه املاك و مستغلات در خصوص خرید و فروش آپارتمان در دبی، تركیه و گرجستان اظهار داشت: ما به ایرانیانی كه برای خرید آپارتمان و ویلا در این كشورها اقدام می كنند، آگهی می دهیم چونكه ایرانیانی كه در گذشته مبادرت به خرید ملك در این كشورها كرده اند، سپس مدتی متضرر شده اند. بطور مثال تركیه در هنگام خرید مسكن، دو سند نمایش می دهد كه سند اول در زمان خرید و سند دوم سپس پنج سال تصرف و اقامت در این واحد مسكونی به مالك داده خواهد شد؛ بدین سبب سند اول عملاً بی ارزش است و تا زمانی كه خریدار پنج سال در این واحد سكونت نداشته باشد، نمی تواند سند دوم كه همان سند اصلی است را دریافت كند.
در ادامه این نشست رضا اربابیان از فعالان بازار مسكن درباره وبسایت هایخرید و فروش املاك اظهار داشت: هم اكنون اعلام فایل های خرید و فروش یا اجاره ملك در فضای مجازی، علاوه بر اینكه برای مردم مهم شده، برای مشاوران املاك باز دارای اهمیت است. از این رو، این وبسایت هابا توجه به ترافیك بالای كاربران، می بایست درباب امنیت وبسایت هایخرید و فروش مسكن، حساس شده و اگر تخلفی از جانب فردی صورت گیرد، IP و شماره تلفن فرد متخلف را مسدود كند.
این فعال بازار مسكن تاكید كرد: مردم باید مطمئن باشند كه قرارداد نهایی خرید و فروش مجازی مسكن در دفاتر مشاوران املاك منعقد شود.
همچنین میلاد بازدار یكی دیگر از فعالان بازار مسكن درباره پیش بینی آینده این بازار گفت: سال آینده بازار اجاره مسكن، بیشتر از بازار خرید و فروش فعال خواهد بود و پیش بینی می شود تا نرخ رشد اجاره بها نسبت به قیمت مسكن، كمی پایین تر باشد.