بانك آمریكایی پیش بینی كرد اوپك می تواند مأموریت خودرا تمام شده بداند

مدیرسا: سه منبع مطلع اوپك اعلام نمودند این گروه و شركایش بعید است درباره سیاست تولید خود در آوریل تصمیم بگیرند برای اینكه هنوز برای داشتن تصویر واضحی از تأثیر محدودیت عرضه آنها بر بازار زود خواهد بود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، این منابع آگاه به رویترز اعلام كردند كه انتظار می رود سیاست تولید گروه اوپك پلاس در ژوئن اتخاذ شود و تابحال سناریوی تمدید احتمالی توافق كاهش تولید وجود داشته است، اما این مسئله به تحریم های آمریكا مقابل ایران و ونزوئلا كه دو عضو اوپك هستند بستگی خواهد داشت.

یك منبع اوپك اظهار داشت: تابحال تصمیم احتمالی، تمدید توافق در ژوئن بوده است. هیچ چیز برای آوریل برنامه ریزی نشده و تنها تولیدكنندگان اوپك و غیراوپك گفت و گو خواهند كرد.

اوپك و متحدانش مقرر است روزهای ۱۷ و ۱۸ آوریل در وین دیدار كنند و نمایندگان می گویند یك نشست دیگر برای روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن برنامه ریزی شده است.

یك منبع مطلع دیگر در اوپك اظهار نمود: محتمل ترین نتیجه نشست ژوئن، تمدید مدت كاهش تولید داوطلبانه خواهد بود، اما تولید كشورهایی كه از مشاركت در این توافق معاف شده اند هم اكنون بیشتر از ۷۰۰ هزار بشكه در روز نسبت به سطح اكتبر كاهش پیدا كرده است ازاین رو امكان دارد در میزان كاهش تولید تغییراتی صورت بگیرد.

اوپك و متحدانش از اول ژانویه توافق كاهش تولید جدیدی را برای مقابله با اشباع عرضه ای كه به افت شدید قیمت ها منجر گردید، شروع كردند. اوپك، روسیه و سایر تولیدكنندگان غیراوپك كه به گروه اوپك پلاس معروف هستند موافقت كردند تولیدشان را به مدت شش ماه به میزان ۱.۲ میلیون بشكه در روز كاهش دهند. سهم اوپك از این كاهش تولید كه توسط ۱۱ عضو این گروه انجام می گیرد، ۸۰۰ هزار بشكه در روز است. ایران، لیبی و ونزوئلا از مشاركت در این توافق معاف شده اند.

مبنای كاهش تولید اخیر اوپك و متحدانش، سطح تولید اكتبر سال ۲۰۱۸ است.

طبق نظرسنجی رویترز، اوپك تا فوریه به كاهش تولید ۸۰۰ هزار بشكه در روز جامه عمل پوشاند. ۹۰۰ هزار بشكه در روز كاهش غیر داوطلبانه از اكتبر، محدودیت عرضه اوپك را به ۱.۷۰ میلیون بشكه در روز افزایش داد.

مانوئل كِوِدو، وزیر نفت ونزوئلا كه امسال ریاست دوره ای اوپك را در دست دارد، تحت تحریم های آمریكا قرار دارد. منابع آگاه اظهار كرده اند وی به نقش خود بعنوان رئیس اوپك ادامه خواهد داد.

اوپك می تواند مأموریت خودرا تمام شده بداند

جفری كوری، مدیر جهانی تحقیقات كالا در بانك آمریكایی گلدمن ساكس اظهار نمود: اوپك و متحدانش احتمالاً تا ماه آینده می توانند به هدف خود برای رفع مازاد عرضه در بازار نفت نائل شوند.

وی به شبكه سی ان بی سی اظهار داشت: اوپك با كاهش تولید در شروع اجرای توافق كاهش تولید، استراتژی شوك و بیم را دنبال می كند. كوری تصریح كرد: اوپك تولید خودرا سریع تر از آن چه گلدمن ساكس انتظار داشت كاهش داده است و همزمان سقوط تولید نفت ونزوئلا ادامه دارد و روسیه اعلام نموده كه به روند كاهش تولید خود شتاب خواهد داد. بدین سان بازار احتمالاً تا آوریل متعادل خواهد شد.

كوری اظهار داشت: این امر اوپك را واخواهد داشت به محدودیت های تولید خود تا مارس یا ژوئن اختتام دهد. وی بر این باور است كه اوپك با بیان استراتژی خروج از كاهش تولید، می تواند مانع از رشد بیشتر فعالیت حفاری شركت های آمریكایی شود و از تكرار یك ریزش قیمت دیگر اجتناب كند.

گلدمن ساكس هفته گذشته پیش بینی كرده بود سیاست شوك و بیم اوپك به همراه رشد قوی تقاضا، امكان دارد نفت برنت را از محدوده ۶۰ دلار فعلی، در كوتاه مدت به ۷۰ تا ۷۵ دلار در هر بشكه افزایش دهد.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اخیراً به سی ان بی سی گفته است وی موافق تمدید توافق كاهش تولید در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ است.