ماجرای عجیب ساختمان شمالی پلاسكو!

به گزارش مدیرسا صاحبان سرقفلی ساختمان پنج طبقه پلاسكو یا همان ساختمان شمالی، حاضر به تخریب و بازسازی این ساختمان توسط بنیاد مستضعفان نشده اند و با حضور در دفترخانه رسمی متعهد شده اند كه تمامی مسئولیت های در رابطه با عدم تخریب این قسمت را عهده دار می شوند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در مورد ساختمان شمالی پلاسكو یا همان ساختمان پنج طبقه، اتفاق خاصی رخ داده است. صاحبان سرقفلی علیرغم دستورالعمل مربوطه در خصوص اینكه این ساختمان هم همانند ساختمان ۱۵ طبقه باید تخریب و از نو ساخته شود، حاضر به تخریب نیستند و با حضور در دفترخانه رسمی تمامی مسئولیت را در ارتباط با عدم تخریب این قسمت عهده دار شده اند و تصمیم گرفته اند با مسئولیت خود این پنج طبقه را زیر نظر شهرداری مقاوم سازی و بازسازی كنند.
بر اساس برآوردهای صورت گرفته توسط بنیاد مستضعفان، فرآیند ساخت ساختمان ۱۵ طبقه پلاسكو در مهرماه سال ۱۳۹۹ به آخر خواهد رسید و در مورد ساختمان پنج طبقه هم روند به گونه ای است كه با هزینه و مسئولیت صاحبان سرقفلی ساختمان پنج طبقه بازسازی و مقاوم سازی می شود.
محمد سعیدی كیا، رئیس بنیاد مستضعفان در گفت و گو با ایسنا، در این رابطه اظهار داشت: بعد از آنكه تصمیم به ساخت پلاسكو گرفتیم، با این مورد مواجه شدیم كه صاحبان سرقفلی ساختمان شمالی یا همان ساختمان پنج طبقه موافق تخریب و ساخت نیستند و این در حالی بود كه در دستورالعمل اعلام گردید كه این قسمت هم باید تخریب شود.
وی افزود: صاحبان سرقفلی ساختمان شمالی جلسات مكرری را با بنیاد مستضعفان و نمایندگان مجلس و هم معاون اول رئیس جمهوری برگزار كردند و در همین فاصله سه شهردار عوض شدند كه همین مسائل روند كار را بیشتر از پیش طولانی كرد. در نهایت مالكان ساختمان پنج طبقه تمامی مسئولیت را در ارتباط با عدم تخریب این قسمت عهده دار شدند و تصمیم گرفتند با مسئولیت خود این پنج طبقه را زیر نظر شهرداری مقاوم سازی و بازسازی كنند. استاندار وقت تهران هم به آنها اعلام نمود كه باید حداكثر صاحبان سرقفلی یعنی ۵۰+۱ درصد آنها به دفترخانه بروند و مسئولیت این تصمیم را به صورت قانونی عهده دار شوند تا استانداری و بنیاد مستضعفان هم این تصمیم را قبول كنند؛ ازاین رو اگر خدای ناكرده اتفاقی رخ دهد خود مالكان ساختمان پنج طبقه باید پاسخگو باشند.
رئیس بنیاد مستضعفان تصریح كرد كه اگر خدای نكرده اتفاقی رخ دهد، مالكان ساختمان پنج طبقه باید پاسخگو باشند، چون كه هیچكس در كشور نتوانست به آنها بقبولاند كه باید تخریب و ساخت توسط بنیاد صورت گیرد و استاندار هم بسیار كوشش كرد تا آنها را راضی كند اما آنها قبول نكردند و بنابراین اكثریت آنها هم به دفترخانه رسمی رفتند و در این رابطه متعهد شدند كه با هزینه و مسئولیت خود ساختمان پنج طبقه را بازسازی و مقاوم سازی كنند و بنیاد هم بر مبنای حقوق مكتسبه ساختمان ۱۵ طبقه را خواهد ساخت.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سی ام دی ماه سال ۱۳۹۵ بود كه ساختمان پلاسكو بر اثر آتش سوزی فرو ریخت. ساختمانی ۱۷ طبقه كه در سال ۱۳۴۱ افتتاح شده بود و بعنوان یكی از بزرگترین مراكز تولید و فروش پوشاك در پایتخت فعالیت می كرد. بر اثر این سانحه نزدیك به ۵۶۰ واحد تجاری در ساختمان پلاسكو گرفتار صدمه شد و با عنایت به اینكه بنیاد مستضعفان مالكیت این ساختمان را در اختیار دارد، مبحث ساخت این ساختمان توسط بنیاد در دستور كار قرار گرفت.