مقام مسئول كارگری تاكید كرد: تعیین تكلیف حق مسكن كارگران در ایام آینده

به گزارش مدیرسا رئیس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی می گوید: رضایت از افزایش دستمزدها زمانی به دست می آید كه بازار در ثبات به سر برده، اقلام و مایحتاج ضروری كارگران از افزایش قیمت ها تأثیر نپذیرد.

فتح اله بیات در گفتگو با ایسنا، با اشاره به افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد كارگران در شورای عالی كار اظهار داشت: افزایش دستمزد كارگران نسبت به سنوات گذشته رضایت بخش بود و شورای عالی كار زحمت زیادی برای آن كشید ولی افزایش هزینه ها و تورمی كه در همین ابتدای سال اتفاق افتاده قیمت اقلام ضروری و مصرفی كارگران را افزایش داده و معیشت كارگران را از این جهت گرفتار مشكل كرده است.

وی اضافه كرد: عدم تثبیت قیمت ها سبب شده تا كارگران نسبت به معیشت خود نگران باشند و افزایش دستمزدها را به علت وقوع اتفاقات غیر قابل پیش بینی احساس نكنند. سال قبل هم نوسان نرخ ارز باعث شد تا كام كارگران تلخ شود و از افزایش دستمزد احساس رضایت نكنند.

به گفته رئیس اتحادیه كارگران قراردادی و پیمانی، كارگران خواستار بازگشت ثبات به بازارهای داخلی و كاهش تورم و خط فقر هستند تا در سال جدید، معیشت آنها دستخوش تحولات روز قرار نگیرد.

بیات در عین حال به مصوبه افزایش حق مسكن كارگران اشاره نمود و اظهار داشت: سال قبل شورای عالی كار حق مسكن كارگران را به ۱۰۰ هزار تومان افزایش داد، اما باوجود تصویب آن در شورای عالی كار هنوز در هیأت وزیران تصویب و اجرایی نشده است كه طبعاً در ایام آینده باید تعیین تكلیف شود تا كارفرمایان حق و حقوق كارگران را در انتها فروردین بپردازند.

وی اظهار داشت: طبق توافق سه جانبه كارگران، كارفرمایان و دولت در بهمن ماه سال گذشته، كمك هزینه مسكن كارگران از ۴۰ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا كرد و انتظار داریم در چند روز آینده مصوبه هرچه سریع تر به كارگاه ها و كارفرمایان ابلاغ شود تا كارگران این افزایش را در حقوق فروردین ماه دریافت نمایند.

بیات تصریح كرد: با عنایت به حادثه سیل كه در ایام شروع سال خیلی از استان ها را گرفتار كرد، كارگاه های زیادی تعطیل و كارگرانشان بیكار شدند كه امیدواریم این مشكل با همكاری و همراهی همه مردم و مسئولان در كمترین زمان ممكن برطرف شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مصوبه افزایش كمك هزینه مسكن كارگران در ایام اخیر به تصویب كمیسیون اقتصادی دولت رسیده و جهت تصویب نهایی به هیأت وزیران ارسال شده است. اعضای شورای عالی كار بهمن ماه سال قبل با افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسكن كارگران موافقت كردند و كمك هزینه مسكن كارگران را كه قبل از این ۴۰ هزار تومان بود به ۱۰۰ هزار تومان افزایش دادند.