برگزیدگان سیزدهمین دوره جایزه معمار معرفی شدند در معماری معاصر باید از معماری تاریخی درس گرفت

مدیرسا: مراسم سیزدهمین دوره یادمان و جایزه معماری «میرمیران» و بزرگداشت «روز معمار» با حضور اعضای هیأت داوران این جایزه سه شنبه، ۳ اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران اجرا شد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مراسم سیزدهمین دوره یادمان و جایزه معماری «میرمیران» و بزرگداشت «روز معمار» در خانه هنرمندان ایران اجرا شد. در این مراسم جوایز سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران (مسابقه طراحی مفهومی: معماری پویا) باز اهدا شد.
همین طور آثار منتخب سیزدهمین دوره جایزه معماری میرمیران و آثار منتخب دوازدهمین دوره این جایزه (مسابقه طراحی مفهومی: معماری نور و سایه) در دو گالری میرمیران و پاییز به نمایش در آمدند.
پیروز حناچی، شهردار تهران كه در این برنامه حضور پیدا كرد، با یاد كردن از هادی میرمیران (معمار) و بیان خاطره ای از او اظهار داشت: امیدوارم همه معماران ما با افق دید میرمیران به مسائل معماری ایران توجه نمایند و آینده كار خودرا بسنجند. هفته گذشته به بغداد رفتم و به طاق كسری سر زدم. این مكان یكی از پرعجایب ترین مكان های دنیا از لحاظ معماری است ولی در شرایط خوبی به سر نمی برد.
او افزود: باید بتوانیم در معماری از خرد جمعی استفاده نمائیم و فضای رقابتی آن هم قضاوت درست به وجود آوریم. می توانیم با ایجاد فضای شهری با معماری درست با جذب گردشگر به ثروت ملی باز دست پیدا نماییم. باید از ظرفیت های خلاقانه جوانان معمار در كنار تجربه بزرگترها فضای بهتری را برای شهرهای ایران به وجود آوریم.

حناچی با اشاره به سیل های اخیر از اهمیت معماری سدسازی گفت و افزود: در سیل اخیر هسته قدیمی هیچكدام از شهرها زیر آب نرفت. همیشه فكر می كردم كه چرا بازار زند شیراز متفاوت از بازارهای دیگر است. در این سیل مردم تا مچ زیر آب بودند ولی برای مغازه ها اتفاقی نیفتاد. این نشان دهنده هوش معماران آن موقع است. همین طور پل های قدیمی دوران ساسانی در خرم آباد باز تخریب نشدند. این ها درس هایی است كه باید از معماری گذشته گرفت. مقرر است یك گزارش ملی از سیل های اخیر تهیه شود. امیدوارم این امر در بهبود شهرسازی و خیلی موارد مربوطه مفید واقع شود.
همچنین مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ضمن تبریك روز معمار، بیان كرد: یكی از عضوهای مهم و فعال خانه هنرمندان انجمن معماران است كه نشست ها و برنامه های مختلفی را در خانه هنرمندان برگزار می نماید. در خانه هنرمندان یكی از گالری ها را به یاد استاد بزرگ معماری ایرانی، میرمیران گذاشتیم و هر هفته یك نمایشگاه در آن برگزار می نماییم. خانه هنرمندان آماده است تا همكاری خودرا با انجمن معماری ادامه دهد.
او افزود: یكی از بخش های مهم فرهنگ و هنر هر كشور معماری آن است كه ماندگار می شود. امیدوارم با تلاش مسؤولان و هنرمندان معمار حرف بیشتری در این حوزه داشته باشیم تا آنرا برای آیندگان به جا بگذاریم.
محمد اسلامی _ وزیر راه و شهرسازی _ باز پیامی برای این مراسم فرستاده بود كه توسط یكی از میهمانان معمار قرائت شد. صادقی قبل از خواندن پیام اسلامی، اظهار داشت: اینكه بگوییم در دوران معاصر اثرهای معماری نداریم كه بتوان به آن افتخار كرد كم لطفی است، چونكه اینگونه نیست. مشكل معماری ما این است كه به كمیت بیشتر از كیفیت توجه می شود. امیدوارم بتوان این مشكل را حل كرد و به جایگاه بالایی در معماری توسط معماران جوان دست پیدا نماییم.
ایرج اعتصام، مدیریت بنیاد میرمیران سخنانی درباره معرفی این بنیاد و برنامه های آن طی سال های اخیر بیان كرد: به سبب علاقه آقای میرمیران به جوانان و دانشگاه، ما پس از فوت او یك شورای سیاستگذاری تعیین كردیم تا بتوانیم عقاید و ایده هایش را ادامه دهیم. در دوره اول این مسابقه از بین سه نفر اول كنكور معماری كه هر سه دختر بودند استفاده كردیم. در دوره دوم به سراغ فارغ التحصیلان این رشته رفتیم. در دوره سوم به سراغ رابطه نور و معماری و در دوره چهارم باز رابطه آب با معماری. همین طور در دوره پنجم به سراغ رابطه معماری با گیاهان و دوره بعدش معماری با خاك. در دوره هفتم رفتیم ببینیم كه فردای معماری چه هست و تكنولوژی چه تأثیری روی معماری داشته است.
او افزود: در دوره هشتم خواستیم رابطه معماری و سینما و سپس آن به ساختارهای بلند رسیدیم. در نهایت باز به دوره ۱۳ كه معماری پویا آمدیم.
محمود گلابچی _ معمار _ باز در این مراسم اظهار نمود: امیدوارم جوایز معماری همانند این جایزه به كسانی برسد كه واقعاً لایق آن هستند و اینگونه بتوانیم باردیگر به سابقه و تاریخ قوی خود در معماری دست پیدا نماییم. البته امیدوارم به جایگاه خوبی در دیگر حوزه های مهندسی كه خیلی امكانات آنرا نداریم هم دست پیدا نماییم.
وی در ادامه توضیحاتی را درباره معماری پویا بیان كرد.
داراب دیبا از معماران پیشكسوت كشورمان درباره داوری این مسابقه بیان كرد كه وقتی كاری اینقدر مفهومی می شود قضاوت در كوتاه مدت درباره آن ممكن نیست بنا بر این قضاوت را در سه دوره انجام دادند.
او افزود: كارها را در زمینه های مختلف هنری پردازش كردیم و از نظریات مختلف استفاده كردیم و رأی داوران را با دلیل و توضیح می پذیرفتیم. در كل این مسابقه مهم می باشد و كوشیدیم قضاوت در آنرا به درستی انجام دهیم.

در اختتام جوایز و تقدیرنامه ها به شرح زیر اهدا شد:
نفر اول: طرح مشترك امیرعلی رستگار رازی، پیمان برخورداری، محسن صف شكن و حسین رنجه پور
نفر دوم: طرح مشترك علیرضا زیبایی نژاد، محسن نورپور و امیر حسین قمی
جایزه نفر سوم به دو طرح همچون طرح مشترك امیرحسین حیدر پور و امیرحسین زارعی طرح كیا تدین تعلق گرفت.
تقدیرنامه طرح های منتخب باز اهدا شد به:
طرح مشترك سجاد جهانشاهی و آذین بهرام پوری
احسان اصیلی
امیررضا رخشانی
طرح مشترك آرش غلامعلی تهرانی و غزال لعلی
دلارام خوشحال
دفتر معماری موسوی و همكاران
طرح مشترك نسیم تائبی، امین گلزاری و نظیراولنگیان تهرانی
طرح مشترك سیدعلی سجادی، سیدمصطفی میرهاشمی، آرش میرزایی قاضی و دنا خاكسار
سجاد نویدی
مژده نصرتی
طرح مشترك سروش محمدپور، مریم رهبر و فاطمه امیری
هومن حسینی طباطبایی