آغاز پرداخت ۴۸ ساعته عوارض الكترونیكی آزادراه ها

به گزارش مدیرسا با اتمام دومین مهلت تمدید شده پرداخت الكترونیكی عوارض آزادراه ها، از صبح ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری هر خودرویی كه با عبور از گیت های الكترونیكی، عوارض آزادراهی خویش را پرداخت نكند، مشمول ۳۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.
سید حسین میرشفیع معاون شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل كشور در گفتگو با ایسنا، با بیان اتمام دومین مهلت تمدید شده پرداخت الكترونیكی عوارض آزادراه ها برای آن دسته از مالكان خودرویی كه از تاریخ ۲۸ اسفند ماه سال قبل مبادرت به پرداخت عوارض خود نكرده بودند، اظهار نمود: این مهلت در دو بازه زمانی تا ۲۴ فروردین و ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری تمدید گردید و از صبح امروز (چهارشنبه) با آن دسته از مالكان خودرویی كه ظرف مدت ۴۸ ساعت عوارض الكترونیكی خویش را پرداخت نكنند بر مبنای قوانین در نظر گرفته شده رفتار می شود.
وی افزود: به علت اینكه برای آن دسته از مالكان خودرو كه به آنها پیامك اخطار ارسال شده است، مشكلی ایجاد نشود، در ابتدای امر بازنگری دقیقی صورت می گیرد تا این اطمینان حاصل شود كه عوارض اعلامی درست و قانونی بوده است و در مرحله دوم اطمینان حاصل می نماییم كه پیام های اخطار به مالكان خودرو رسیده باشد و در این صورت است كه جریمه های مربوطه اعمال می شود.
معاون شركت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل كشور با اشاره به اینكه بعد از اعلام فهرست مربوطه به پلیس جریمه ها به تدریج و بر مبنای تاریخ عبور اعمال خواهد شد، اظهار داشت: به جهت اینكه در حق كسی اجحاف نشود، جریمه های اعمال شده بر مبنای تاریخ عبور و به صورت تدریجی اعمال می شود و در همین برهه زمانی هم مالكان خودرو فرصت دارند تا هر چه سریع تر عوارض خویش را پرداخت كنند تا مشمول جریمه نشوند.
میرشفیع با اشاره به اینكه هر فردی می تواند نظر خویش را در ارتباط با روش پرداخت الكترونیكی عوارض آزادراه ها از راه سامانه پیامكی “۱۰۰۰۰۱۵۳۱” به صورت متن ارسال نماید، تصریح كرد: تمامی نظرات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت تا هر گونه اشكال و خطا در مورد شیوه های الكترونیكی عوارض برطرف شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، با عنایت به شروع به كار چهار سامانه دریافت عوارض الكترونیكی آزادراه ها از صبح ۲۸ اسفندماه سال جاری جهت دریافت مبالغ مربوط كه شامل آزادراه های تهران–ساوه، قزوین–زنجان، تهران–قزوین و تهران–قم می شود صاحبان خودرو می توانند از راه اپلیكیشن های تاپ، كیپاد، اوتول یار، سایت nspay.ir و بانك پارسیان و دستگاه های پوز پاسارگاد محدوده آزادراه ها عوارض خویش را پرداخت كنند و افرادی كه با چنین نرم افزارهایی آشنایی ندارند دستگاه های كارت خوان (POS) در مجتمع های خدماتی در نظر گرفته شده تا از این طریق عوارض خویش را پرداخت كنند. این در شرایطی است كه دستگاه های مربوطه در محل عوارضی ها استقرار نیافته تا از این طریق ترافیكی در محل عوارضی ها ایجاد نشود. اگر شماره تلفن مالك خودرویی در سامانه پلیس ثبت و یا بروز نشده باشد از راه اپلیكیشن های مربوطه می تواند بدهی خویش را استعلام و پرداخت كند و علاوه بر این كیف پول خویش را شارژ نمایند.
مكانیزم دریافت عوارض الكترونیك آزادراه ها بگونه ای است كه با عبور هر خودرو از آزادراه های كشور، پلاك ماشین ثبت خواهد شد و امكان پرداخت از راه درگاه های الكترونیك و یا كیف پول الكترونیك به صورت خودكار فراهم خواهد بود. علاوه بر این در صورت پرداخت نشدن عوارض، پیامكی به صاحب پلاك ارسال و در صورت شارژ كیف پول الكترونیكی در مهلت مقرر این رقم كسر می شود. همینطور فرد ۴۸ ساعت فرصت دارد تا این مبلغ را با استفاده از درگاه های الكترونیكی شبكه شتاب با روش و مكانیزم های تعریف شده پرداخت كند و در صورتیكه ۷۲ ساعت از زمان عبور از جایگاه دریافت عوارض بگذرد و شخص اقدامی برای پرداخت نكند درصدی به مبلغ اصلی عوارض افزوده خواهد شد.
تمامی افراد می توانند با رجوع به سایت aaniro.ir نسبت به چگونگی پرداخت عوارض الكترونیكی آزادراه ها كسب اطلاع كنند. علاوه بر این از این پس برای پرداخت عوارض آزادراه ها نیاز به خرید تگ از بانك مسكن نیست و با عنایت به روش های اعلامی كلیه صاحبان خودرو می توانند عوارض الكترونیكی آزادراه ها را پرداخت كنند.