یك فعال حوزه كار مطرح كرد: اگر نفت را نفروشیم به نسل آینده خدمت كرده ایم

مدیرسا: یك فعال حوزه كار با تاكید بر اینكه اگر نفت را نفروشیم خدمت بزرگی به نسل آینده كرده ایم، اظهار داشت: نفت نباید در بودجه هزینه شود بلكه باید در جهت رونق شغل و ایجاد زیرساختها به كار گرفته شود.

عبدالله مختاری در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: اگر امروز نسبت به كاهش وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی آگهی داده می شود برای آن است كه از دیگر ظرفیت های داخلی كشور و ذخایر عظیمی كه در اختیار داریم استفاده نمائیم.

وی افزود: معتقدم اگر نفت را نفروشیم به نسل آینده خدمت بزرگی كرده ایم، بجای خام فروشی، بهتر است آنرا فرآوری نماییم و محصولات فرآوری شده را به جهان صادر نماییم.

این فعال حوزه كار آوردن درآمدهای نفتی در بودجه كشور را اشتباه دانست و اظهار داشت: نفت باید در جهت رونق زیرساخت ها و ایجاد كسب و كار و اشتغال به كار گرفته شود. اگر این كار اتفاق بیفتد هم وابستگی كمتری به نفت خواهیم داشت و هم رونق و رشد اقتصادی به دست خواهد آمد.

مختاری اشاره كرد: تركیه یا مالزی نفت ندارند ولی اقتصادشان در راه توسعه و پیشرفت قرار گرفته است و مردم آنها فرهنگ مصرف كالای داخلی را نهادینه كرده اند. ما هم باید مبادی و جایگاه هایی كه ورودی كالای قاچاق است ببندیم و نگذاریم به تولید داخل ضربه بخورد.

بها دادن به تولید و محترم شمردن نیروی كار

وی با اشاره به اینكه باید به تولید داخلی بها بدهیم و نیروهای كار را بعنوان بدنه اصلی جامعه تولید محترم بشماریم، اضافه كرد: اقتصاد كشور در سایه رونق تولید رشد می كند و از گردش چرخ كارخانه های تولیدی است كه صادرات هم توسعه می یابد.

این فعال حوزه كار اظهار داشت: سال ها است كه دنبال هدفمندی حامل های انرژی و بنزین هستیم ولی این كار نه تنها صورت نمی گیرد بلكه قاچاق سوخت از كشور را شاهد می باشیم در صورتیكه دولت باید بنزین را هدفمند كرده و در مقابل آب و برق را برای مردم بلاعوض كند. بلاعوض كردنش هم باید متناسب با میزان و سطح مصرف باشد. با این كار آن روستایی هم كه ماشین ندارد از یارانه بنزینی كه هدفمند شده برخوردار می شود. دولت باید هدفمندی بنزین را به شكلی اجرا نماید كه تبعات تورمی و گرانی داخلی نداشته باشد.

واگذاری سهام كارخانه ها به كارگران

این فعال حوزه كار در عین حال با انتقاد از جریان خصوصی سازی كه بعضاً تبدیل به خصولتی سازی می شود، اظهار داشت: خواسته ما این است كه اگر به دنبال برون سپاری كارخانه ها و شركت ها هستیم، آنها را به كارگران واگذار نماییم. سهام شستا را به بیمه شدگان بدهیم كه هم سو استفاده و رانت به وجود نیاید و هم دلسوزی در بدنه ایجاد شود و كارگران با انگیزه بیشتر تولید با كیفیتی عرضه كنند.

وی اشاره كرد: اگر شیوه خصوصی سازی اصلاح گردد، هر مزایده كلان بجای آنكه به افراد خاص واگذار شود به عموم مردم سپرده می شود. كارخانه های خصوصی باید كارگران را در سهام خود شریك كنند تا از این طریق هم كاهش رانت و سو مدیریت را شاهد باشیم و هم به افزایش كیفیت كالای داخلی كمك نماییم.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، در سالهای اخیر خیلی از كارشناسان و فعالان اقتصادی، نسبت به رشد منفی اقتصاد ناشی از وابستگی به صادرات نفتی آگهی داده اند. در چشم انداز ۱۴۰۴ و بخش های مختلف اقتصاد مقاومتی بارها بر ضرورت توجه جدی بر صادرات غیرنفتی تاكید شده و راه خروج از اقتصاد تك محصولی، اتكا به تولید داخل و صادرات غیرنفتی عنوان شده است.