رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد: برخورد قضایی با افشای نادرست اطلاعات بورس

مدیرسا: رئیس سازمان بورس عنوان نمود با مدیرانی كه اطلاعات خودرا نادرست، دیر و یا متناقض منتشر كنند برخورد قضائی می شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از صدا و سیما، شاپور محمدی عنوان كرد: از سال ۹۴ افشای مستقیم اطلاعات شركت ها در دستوركار سازمان بورس قرار گرفت و مدیران شركت های تولیدی اطلاعات خودرا مستقیماً بوسیله توكن بر روی كدال قرار می دهند و به این صورت دسترسی مردم به اطلاعات یكسان است البته امكان دارد پیش از اینكه این اطلاعات بر روی كدال قرار بگیرد عده ای از این اطلاعات خارج از حوزه بازار برخوردار باشند كه در صورت نشر نادرست این اطلاعات با آنها برخورد می شود.
وی اظهار داشت: تمام تلاش ما این است كه كسی با اطلاعات نهانی معامله نكند البته نمی توانیم بگوییم كه این درز اطلاعات به صفر رسیده ولی هم اكنون با برخوردهای صورت گرفته این درز اطلاعات كاهش پیدا كرده و سازمان بورس تمام تلاش خودرا بر این معطوف كرده كه جلوی پیش دستی در معاملات را بگیرد و حتما باید منافع مشتریان در كارگزاری ها رعایت شود.
محمدی اضافه كرد: سازمان بورس وظیفه خودش می داند كه گام های بلندتری بردارد و باید شفافیت ارتقا پیدا كند و از سال ۹۶ برخلاف سال های گذشته كه افشای اطلاعات اختیاری بود، افشای اطلاعات الزامی شد و همه شركت ها هر ماه باید تولید و فروش خودرا افشا كنند و به این صورت ۱۲ بار در سال شركت های بورسی و فرابورسی افشای اطلاعات دارند.
وی افزود: همین طور این شركت های مالی چهار صورت مالی در سال نمایش می دهند كه دو تای آن حسابرسی شده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینكه تعداد دفعات افشای اطلاعات در كشور ما بسیار مناسب می باشد، اظهار داشت: در این زمینه ما از خیلی از كشورهای پیشرفته جلوتر هستیم اما كیفیت افشای اطلاعات در كنار تعداد دفعات افشای اطلاعات بسیار مهم می باشد و امسال یكی از برنامه های سازمان بورس این است كه كیفیت افشای اطلاعات را افزایش دهد و این كار را بوسیله بازبینی آیتم هایی كه در صورت های مالی است با همكاری سازمان حسابرسی و انجمن حسابداران رسمی انجام می دهیم.
محمدی افزود: اگر در اطلاعات تولید و فروش شركت ها لازم باشد دستورالعمل های سازمان بورس اصلاح گردد حتما این كار صورت خواهد گرفت و همین طور سازمان بورس در حوزه مقابله با تخلفات در سال های گذشته برخوردهایی با مدیران متخلف داشته و اگر مدیران اطلاعات را با تأخیر بر روی كدال بفرستند و یا اطلاعات متناقض ارسال نمایند با آنها برخورد می شود.
وی اضافه كرد: سازمان بورس با این مدیران متخلف برخورد كرده به این صورت كه آنها را جریمه كرده یا بعضاً پرونده های آنان را به دادگاه برده و شكایت كرده است و بنا به تكلیف قانونی سازمان بورس مكلف است با متخلفان برخورد كند اما ما از این شكایت ها خوشحال نیستم ولی چون باید از تخلفات پیشگیری شود اقدامات لازم را انجام می دهیم.
محمدی اظهار داشت: یكی از كارهایی كه سازمان بورس وظیفه خود می داند انجام دهد این است كه كیفیت رسیدگی به پرونده تخلفات را هم افزایش دهد و هم سرعت و دقت رسیدگی را نیز افزایش دهد.
رئیس سازمان بورس با اشاره به اینكه برای پیش گیری از تخلفات، سازمان بورس اقداماتی انجام داده، اضافه كرد: قواعد رفتاری مدیران در اجرای قانون را سازمان بورس امسال به مدیران ابلاغ می كند تا از تخلفات پیشگیری كند و همین طور نحوه رعایت این قوانین نیز به آنان ابلاغ می شود و این امر كمك می نماید مدیران تخلفات كمتری داشته باشند برای اینكه ما می خواهیم بازار سرمایه ای سالم تر، امن تر و شفاف تر داشته باشیم و همین طور افشار نادرست اطلاعات را به حداقل برسانیم.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: ما به سمتی حركت می نماییم كه افشای نادرست اطلاعات را كاهش دهیم اما اینكه نهادی بگوید من تخلفات را به صفر می رسانم ادعایی است كه از واقعیت دور است اما تلاش ما این است كه تخلفات را به حداقل میزان ممكن برسانیم و ما تلاش می نماییم از اعتبار مدیران صیانت شود و همین طور با افزایش شفافیت از منافع سهامداران نیز دفاع می نماییم.
دكتر محمدی با اشاره به اینكه وظیفه اصلی و مهم بازار سرمایه پشتیبانی از حقوق سهامداران است، اضافه كرد: اگر اطلاعاتی نادرست یا دیر افشا شود حتما منافع سهامداران متأثر می شود و این امر برای سازمان بورس بسیار مهم می باشد و سازمان بورس با ایجاد شفافیت و اصلاح قانون و مقررات از اینگونه تخلفات پیشگیری خواهدنمود.

راه اندازی بازار آتی سكه در صورت ثبات در بازار سكه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد بازار آتی سكه اظهار داشت: به غلط گفته می شد كه تعیین كننده قیمت طلا در كشور در شرایطی كه بازار با نوسان روبرو بود، بازار آتی سكه است و به همین خاطر بورس كالای ایران ساعات معامله سكه را از بامداد به بعدازظهر تغییر داد اما همچنان ادعا می شد كه این بازار سبب افزایش قیمت سكه است بنا بر این برای رعایت مصالح كلی كشور بورس كالا این معاملات را تا زمانی كه معاملات نقدی طلا و سكه در كشور ثبات پیدا كند متوقف كرد.
محمدی افزود: زمانی كه قیمت مرجع به درستی كشف شود امكان اینكه قراردادهای آتی سكه باردیگر راه اندازی شود وجود دارد.
وی با اشاره به اینكه بازار آتی قیمت ها را به سمت متعادل شدن پیش می برد، اظهار داشت: در سال قبل بازار آتی زعفران شكل گرفت و به این شكل از كالای زعفران حمایت شد و همین طور به سرمایه گذاران و كشاورزان فعال در حوزه زعفران كمك می شود كه نفع بیشتری در این عرصه را از آن خود كنند.
محمدی اضافه كرد: ابزار قراردادهای آتی روی سبد سهام نیز در سال قبل افتتاح شد و امیدواریم كه امسال این ابزار حجم زیادی بگیرد.
وی اظهار داشت: فروش تعهدی سهام نیز امسال در دستوركار قرار دارد و این ابزار جدید مجوز خودرا از كمیته فقهی بورس دریافت كرده و دستورالعمل آن در حال بررسی است.
بازار مشتقه ارزی باید در بازار سرمایه شكل بگیرد
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بازار مشتقه ارزی اظهار داشت: چیزی كه در بازارهای سرمایه دنبال می شود بازار مشتقه ارزی است كه این ابزار باید در بازار سرمایه شكل بگیرد و مصوبه شورای عالی بورس برای بازار آتی ارز حدود ۴ سال پیش داده شده و هر زمانی كه قیمت مرجع در بازار مشتقه ارزی قابل كشف باشد ما می توانیم بازار مشتقه ارزی را راه اندازی نماییم.
محمدی افزود: با بانك مركزی توافق داریم كه بازار نقد كه همان بازار متشكل ارزی است در بازار پول باشد و بازار آتی ارز در بازار سرمایه باشد.
وی با اشاره به اینكه بازار متشكل ارزی با همت بانك مركزی و كمك بورس و فرابورس راه اندازی گردید، اظهار داشت: بورس نرم افزار معاملات و دستورالعمل معاملات را در اختیار بانك مركزی قرار داد و این بازار درحال جان گرفتن است و این بازار بازار نقد خواهد بود.
محمدی اضافه كرد: بازار متشكل ارزی بازار نقد است و بازاری كه در بازار سرمایه راه اندازی می شود بازار آتی ارز خواهد بود.
تعیین تكلیف سهامداران پنج بانك ادغامی در بانك سپه
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تعیین تكلیف سهام بانكهای ادغام شده در بانك سپه اظهار داشت: سازمان بورس طبق وظیفه خود اختیاری برای سهامداران بانكهای ادغام شده فراهم نمود تا در خارج از ساعات معاملات سهام خودرا بفروشند و قیمت سهام آنها قیمت زمان بسته شدن و یا قیمت اسمی سهام شمرده می شود و امتیازی كه به سهامداران داده شد این بود كه اگر قیمت سهامشان پایین تر از صد تومان رفته باشد به هر كدام از روش های ذكر شده می توانند سهام خودرا بفروشند.
محمدی افزود: حدود ۳۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام خودرا فروختند و اگر سهامداری تصور بكند كه سهامش ارزندگی بیشتری دارد، روی سهمش كار كارشناسی انجام می شود و با قیمت كارشناسی امكان فروش وجود دارد و اگر برخی از سهامداران قانع نشدند كه به شكل های ذكرشده سهام خودرا بفروشند می توانند به شعبه ای كه قوه قضائیه تعیین كرده مراجعه نموده و طرح شكایت كنند و هرجا كه لازم باشد سازمان بورس در كنار سهامداران قرار خواهد گرفت.
وی اظهار داشت: بانك سپه و بانكهای ادغام شده شكایت ها را جبران می كنند و اگر جایی رأی دادگاه بگوید كه این سهم ها ارزندگی بیشتری دارد حتما صورت خواهد گرفت.
محمدی اضافه كرد: در تمامی مراحل ادغام از حقوق سهامداران صیانت می شود.
عرضه نفت خام در بورس انرژی به صورت مستمر انجام می شود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به معاملات برق در بورس انرژی اظهار داشت: زمانی كه این معاملات در بورس انرژی افتتاح شد مبلغ معامله آن یك میلیارد تومان بود و هم اكنون این رقم به دو هزار میلیارد تومان افزایش پیدا كرده یعنی دو هزار برابر شده و این نشان داده است كه در بلندمدت فرصت ها بسیار بزرگ تر است.
محمدی افزود: معاملات نفت خام، گاز طبیعی و نفت كوره در بورس انرژی نیز باید با جدیت دنبال شود برای اینكه این منابع ثروت ملی ما هستند و ما حتما در این بازار نیز پیشرفت های خوبی خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینكه نفت خام در سال قبل به صورت چند محموله معامله شد، اظهار داشت: برای افزایش فروش نفت خام در بورس انرژی ساختارها را انعطاف پذیرتر می نماییم و در دستورالعمل های آن بازبینی انجام می شود تا گزینه های بیشتری پیش روی خریداران نفتی قرار بگیرد و ما امیدواریم با این اقدامات معاملات نفت تقویت شود.
محمدی اضافه كرد: هدف بورس فقط معاملات فیزیكی نفت در بورس انرژی نیست و ما به بازار مشتقه نفت خام فكر می نماییم.
وی با اشاره به اینكه در بورس انرژی ایران این امكان وجود دارد كه گاز طبیعی، نفت خام، نفت كوره، نفت سفید و نفت گاز عرضه گردد، اظهار داشت: تمام ابزارهایی كه در بورس انرژی جایگاه دارد مورد توجه قرار گرفته و ما اهتمام می نماییم كه این بازار را تقویت نماییم البته باید این نكته را در نظر داشته باشیم كه معاملات نفت خام منابع ریالی و دلاری بالایی می خواهد بنا بر این معاملاتش كمی مشكل تر از بقیه است ولی ما تمام توان خودرا به كار می گیریم كه در یك مسیر با ثبات و به صورت مستمر حركت نماییم.
محمدی اضافه كرد: امیدواریم بورس انرژی ما یكی از بزرگترین بورس های كشور باشد.
برای ورود به بازار سرمایه به شایعات توجه نكنید
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینكه سال ۹۶ و ۹۷ سال خوبی برای بازار سرمایه بود، اظهار داشت: امیدواریم امسال هم سال خوبی برای فعالان این بازار باشد اما باید این نكته را هم ذكر نماییم كه سهامداران برای ورود به این بازار به هیچ وجه به شایعات توجه نكنند و حتما انواع تحلیل های بنیادی، فنی و اقتصادی را بررسی نمایند تا به صورت یك سرمایه گذار موفق به این بازار وارد شوند.
محمدی افزود: سرمایه گذاران باید شركت ها بشناسند و سودآوری آنها را تحلیل كنند و به این بازار وارد شوند و افرادی كه فرصت این بررسی ها را ندارند و یا تخصص لازم را ندارند باید بوسیله سرمایه گذاری غیرمستقیم یعنی صندوق های سرمایه گذاری مشترك به این بازار وارد شوند تا بیشترین سود را از این بازار كسب كنند.
وی اشاره كرد: سرمایه گذاران باید سبد متنوعی از سهام داشته باشند تا ریسك های همدیگر را پوشش دهند و در این بازار موفق شوند.
محمدی فرهنگ سازی برای ورود به این بازار را مقوله ای بسیار مهم دانست و اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم بوسیله رسانه ملی و تمامی وسایل ارتباط جمعی به ارتقای فرهنگ بازار سرمایه كمك نماییم.

منبع: