قطر ایرویز هم از بوئینگ خسارت خواست

به گزارش مدیرسا شركت قطر ایرویز اخیرا اعلام نموده است كه به دنبال دریافت خسارت از بوئینگ به خاطر زمین گیر شدن هواپیماهای ۷۳۷ مكس است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، از آنجائیكه دو فروند هواپیمای مدل بوئینگ ۷۳۷ مكس در چند ماه اخیر بدون هیچ دلیل معلوم و مشخصی سقوط كرده و تمامی سرنشینان آن هم كشته شده و از بین رفته اند، خیلی از كشورها و ایرلاین های جهان پرواز و فعالیت این مدل خاص از هواپیما را ممنوع اعلام نموده یا به حالت تعلیق در آورده اند.
اكبر الباكر، مدیر ارشد اجرایی قطر ایرویز ضمن اشاره به سرمایه گذاری این شركت بزرگ قطری در هواپیمایی ایر ایتالیا، خاطرنشان كرده است كه زمین گیر شدن بوئینگ ۷۳۷ مكس از آنجاكه این ایرلاین سه فروند از آنرا در خطوط هوایی خود داشته، تبعات منفی برای آن بوجود آورده است و بوئینگ باید به همه ایرلاین های متضرر در جهان خسارت پرداخت كند.
پیشتر هم ایرلاین های چینی اعلام نموده بودند كه شركت هواپیماسازی بوئینگ باید به خاطر متضرر شدن شركت های هواپیمایی كه مدل ۷۳۷ مكس در خطوط هوایی آنها فعال بوده، خسارت پرداخت كند، چونكه هم اكنون چند ماه است كه این نوع از هواپیماها به دلیل مشكلات فنی زمین گیر شده اند و مجوز پرواز برای آنها صادر نمی گردد.
كارشناسان و تحلیل گران فعال در حوزه هوانوردی پیشتر هم برآورد و اعلام نموده بودند كه خیلی از ایرلاین هایی كه هم اكنون میزبان این نوع خاص از هواپیما هستند، در صورتیكه زمین گیر شدن بوئینگ ۷۳۷ مكس به طول بیانجامد، گرفتار ضرر و زیان های گسترده و خسارات مالی جبران ناپذیری خواهند شد، چونكه ایرلاین ها تعداد زیادی از این هواپیماها را در اختیار داشته ولی قادر به حركت و پرواز آنها نخواهند بود و مشخص نیست كه زمین گیر شدن آنها تا چه زمانی به طول بیانجامد.
بیشتر از سه ماه پیش بود كه دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مكس ۸ فقط ۱۳ دقیقه پس از بلند شدن از زمین كه به نایروبی، پایتخت كنیا در حال پرواز بود، سقوط كرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن كشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود كه دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق می افتاد.
پس از این اتفاق، تمامی ایرلاین های جهان تصمیم گرفتند كه به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما آخر دهند و به صورت موقت پرواز آنرا به حالت تعلیق درآورند. هنوز هم هرچند خیلی از شركت های هواپیمایی در جهان تعداد زیادی از این هواپیما را در خطوط فعال خود در اختیار دارند، بوئینگ ۷۳۷ مكس زمین گیر شده است.
طبق گزارش aljazeera، پیش از قطر ایرویز (Qatar Airways)، تركیش ایرلاینز و خیلی از ایرلاین های چینی هم اعلام نموده بودند به دلیل زمین گیر شدن طولانی مدت این نوع از هواپیما بوئینگ باید به آنها خسارت داده و غرامت پرداخت كند.