وزیر كار در اجلاس سازمان جهانی كار در ژنو: تحولات اقلیمی و فن آوری دنیای كار را دگرگون می كنند

مدیرسا: وزیر كار اظهار داشت: الان دنیای كار دستخوش تغییرات عظیمی است. نیروها و عواملی چند، از تحولات دائمی فن آوری و آثار تغییرات اقلیمی گرفته تا خاصیت های تغییرپذیر تولید و اشتغال آنرا دگرگون می كنند.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری (امروز ۲۷ خرداد) با حضور در یكصدو هشتمین كنفرانس بین المللی كار در اجلاس وزرای كار جنبش عدم تعهد كه در ژنو سوئیس در حال برگزاری است اظهار داشت: ما امروز به مناسبت سده‌ی سازمان بین المللی كار در ژنو گرد هم آمده ایم تا درباب مهم ترین مسائل مطرح در دنیای كار، خصوصاً آینده‌ی كار، ریشه كنی فقر، اهداف توسعه پایدار و نیز همكاری در زمینه تغییرات اقلیمی با یكدیگر همفكری نماییم.
وی در ابتدای سخنان خود گفت: در آغاز مایلم مراتب قدردانی عمیق خودرا از دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا برای برگزاری این نشست تقدیم نمایم. این رویداد فرصتی باارزش برای تبادل تجارب و دیدگاه ها پیرامون مهم ترین موضوعاتی است كه دنیای كار را متاثر ساخته است. اینجانب باور دارم كه در امتداد تعهد پایدار و محكم كشورهای عضو جنبش عدم تعهد، همكاری ما به مقابله با چالش های فزاینده خواهد انجامید.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینكه ما امروز به مناسبت سده‌ی سازمان بین المللی كار در ژنو گرد هم آمده ایم تا درباب مهم ترین مسائل مطرح در دنیای كار، خصوصاً آینده‌ی كار، ریشه كنی فقر، اهداف توسعه پایدار و نیز همكاری در زمینه تغییرات اقلیمی با یكدیگر همفكری نماییم، اشاره كرد: الان دنیای كار دستخوش تغییرات عظیمی است. نیروها و عواملی چند، از تحولات دائمی فن آوری و آثار تغییرات اقلیمی گرفته تا خاصیت های تغییرپذیر تولید و اشتغال آنرا دگرگون می كنند. به منظور پاسخگویی موثر به اینگونه چالش های جدید، همه نیازمند شناخت هرچه بهتر تغییرات مستمر دنیای كار هستیم تا بتوانیم اهداف مشترك خود و نیز وظایف و تعهدات سازمان بین المللی كار برای تحقق عدالت اجتماعی را به پیش ببریم.
شریعتمداری اظهار داشت: اما هدف محوری همچنان درك بهتر تغییرات دنیای كار و بحث و گفتگو به منظور یافتن راهكارهای موثر سیاستگذاری برای ترسیم آینده كار با كار شایسته برای همه است. در این راستا، گفتگوی اجتماعی كلید تدوین راهكارهای موثر و كارآمد سیاستی است كه بتواند بجای آنكه فن آوری برای آینده‌ی ما تصمیم بگیرد، به ساختن دنیای كار برای تحقق بهترین دست آوردهای ممكن برای جوامع كمك نماید. توسعه مهارت ها، حمایت های اجتماعی، گفتگوی اجتماعی، فرصت های برابر، ایمنی و بهداشت شغلی و مقررات مناسب بازار كار همچون عناصر ضروری چاره سیاستی برای ترسیم آینده كار همراه با رشد اقتصادی پایدار و مستمر و كار شایسته برای همه است.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی اشاره كرد: جنبش عدم تعهد می تواند نقش مهمی در تحقق عزم و اراده كشورهای در حال توسعه برای همكاریهای موثرتر در زمینه اقتصاد جهانی ایفا نماید. در طول دهه های آینده، سوژه اصلی تطبیق اقتصادهای ملی و نهادهای ملی با تغییر و تحولات جهانی، و نیز سازگاری تغییرات جهانی با نیازهای بشری است. ماهیت مشكلات و چاره ها در مناطق گوناگون متفاوت می باشد اما هیچ كشور یا منطقه ای از این تغییرات در امان نخواهد ماند. اگر روندهای كنونی به همین شكل ادامه یابند، بزرگ ترین تهدیدی كه همچنان با آن روبرو خواهیم بود، نابرابری های فزاینده است.
شریعتمداری با اشاره به اینكه حق توسعه یك حق انسانی جدایی ناپذیر، ذاتی و مرتبط می باشد و تحقق آن می تواند دستیابی به تمامی اهداف توسعه پایدار را محقق سازد، اظهار داشت: ما تاكید می نماییم كه اقدامات زورگویانه یكجانبه بطور جدی تمامی حقوق بشر، همچون حق توسعه و حق كار را به مخاطره می اندازد. بدین جهت اعلام می نماییم كه لزوم تقویت چندجانبه گرایی و پرهیز از اقدامات زورگویانه یكجانبه باید در بیانیه سده كه به چالش های دنیای كار می پردازد، منعكس گردد. سازمان بین المللی كار باید اقدامات موثر و عملی در ارتباط با رفتارهای زورگویانه یكجانبه تحمیلی به كشورها، همچون با پرداختن به نتایج اینگونه اعمال بر تحقق عدالت اجتماعی و حق كار شایسته اتخاذ نماید.
وی در بخش پایانی سخنرانی خود در این اجلاس اشاره كرد: محدودیت های اعمال شده برای رفت و آمد مردم، فعالیت های اقتصادی، و حضور غالب و منكوب كننده شهرك ها، انسجام بازار كار در فلسطین و دیگر مناطق اشغالی همچون جولان سوریه را از هم پاشیده است. غزه همچنان از طریق زمین، دریا و هوا محصور شده و میزان قابل توجه بیكاری همچنان بیشتر از ۴۰ درصد است. همچون خاصیت های وضعیت اقتصادی می توان به میزان بالای بیكاری، اشتغال ناكافی و نابرابری اشاره نمود. باید تمامی اینگونه اعمال ظالمانه غیرانسانی خاتمه یابد.
وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی گفت: در پایان، مایلم بر نقش مهم جنبش عدم تعهد در تحقق همكاریهای موثرتر در میان كشورهای در حال توسعه و فراهم آوردن امكان بسیج منابع ضروری بیشتر برای اجرای برنامه های توسعه ای در رابطه با كار تاكید مجدد نمایم. بیایید برای تحقق واقعی اراده جمعی خود با یكدیگر همكاری نماییم.

منبع: