از ابتدای تیرماه فشار بازار اجاره بیشتر شد بعلاوه قیمت

به گزارش مدیرسا با آغاز تابستان رجوع اجاره نشین ها به دفاتر املاك سه برابر شده، اما قیمت ها نسبت به خردادماه افزایش چندانی نداشته است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، جنب وجوش مستأجران از آغاز تیرماه همزمان با شروع فصل جابه جایی شروع شده است. واسطه های ملكی می گویند رفتن به دفاتر املاك شهر تهران نسبت به خردادماه حداقل سه برابر شده اما نرخ ها نسبت به خردادماه تغییر چندانی نداشته است. موجران هم كماكان، دریافت اجاره ماهیانه را به رهن كامل ترجیح می دهند.
اجاره بها در پایتخت ۲۰ تا ۵۰ درصد نسبت به تیرماه سال قبل افزایش یافته، البته آمار بانك مركزی افزایش میانگین ۲۳ درصد را نشان داده است. این در شرایطی است كه طبق آمار وزارت راه و شهرسازی قیمت مسكن شهر تهران در خردادماه نسبت به خرداد سال گذشته ۱۰۴ درصد رشد نشان داده است. البته دفاتر املاك عنوان می كنند به علت پایین بودن توان اقشار مستأجر، نرخ رشد اجاره به نسبت قیمت مسكن، پایین تر بوده است.
دفاتر املاك شرق تهران می گویند كه قیمت رهن كامل بین دو تا سه میلیون تومان است. در منطقه یك هم قیمت های متغیری از رهن كامل دیده می شود و قراردادها بر مبنای سن آپارتمان، موقعیت و امكانات بین ۱.۵ تا ۴ میلیون تومان منعقد شده است. در جنوب غربی تهران در محله های بریانك، زنجان، سلسبیل، هاشمی و كارون آپارتمان ها حدود ۱ تا ۲ میلیون تومان رهن كامل داده می شود.
بررسی های میدانی از آن حكایت می كند كه صاحب خانه ها ترجیح می دهند به جای رهن كامل، اجاره ماهیانه دریافت كنند؛ چون كه نرخ سود بانكی كاهش یافته و مالكان، این مورد را در قراردادها محاسبه می كنند. نسبت نرخ اجاره به ودیعه هم كماكان از فرمول قدیمی تبعیت می كند. طبق عرف معمول، هر یك میلیون تومان رهن معادل ۳۰ هزار تومان اجاره در نظر گرفته می شود.

مظنه اجاره بها در تهران بر مبنای قراردادهای تیرماه ۱۳۹۸ محله متراژ سن بنا ودیعه (تومان) اجاره ماهیانه (تومان) پونك ۶۴ متر ۸ سال ۱۰۰ میلیون ۲ میلیون ازگل ۷۵ ۷ سال ۱۱۰ میلیون ۱.۵۵ میلیون باغشاه ۶۰ ۶ سال ۶۰ میلیون ۱.۵ میلیون اسكندری ۳۹ ۱۸ سال ۳۰ میلیون ۷۵۰ هزار آپادانا ۹۲ ۴ سال ۵۰ میلیون ۳ میلیون تهرانپارس ۸۳ ۶ سال ۷۰ میلیون ۳.۵ میلیون مجیدیه ۷۸ ۲۵ سال ۹۰ میلیون ۵۰۰ هزار گلابدره ۸۲ ۱۰ سال ۲۰۰ میلیون ۱.۷۵ میلیون عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار اجاره
آپارتمان های نوساز و كلید نخورده به وفور در شمال تهران وجود دارد اما در مناطق جنوبی و محله های پر تقاضا، كمبود فایل ها محسوس است. با این وجود در شمال پایتخت، تعداد قابل توجهی آپارتمان خالی برای اجاره عرضه شده است. با این وجود واحدها عمدتاً لوكس و بالای ۱۵۰ متر هستند و با بودجه خانوارها متوسط به بالا تناسب ندارد. در این شرایط آشفتگی بازار اجاره در پایتخت، خانوارهای اجاره نشین را نگران كرده است. البته دولت دو طرح را برای ساماندهی وضعیت فعلی تهیه كرده كه یكی از آنها تحت عنوان تشویق و تنبیه مالیاتی برای موجران تقریباً غیر قابل اجرا می باشد. اما طرح دوم كه از جانب بانك مسكن مبنی بر پرداخت وام به مستأجران عرضه شده در دست بررسی قرار دارد.
گفته می شود راه اندازی صندوق پشتیبانی از مستأجران بعنوان یكی از روش های اجرای این طرح در بانك مسكن در حال بررسی است. روش دیگری كه الان مورد بررسی و مطالعه قرار دارد، افتتاح حساب برای متقاضیان به منظور استفاده از امكاناتی همچون دریافت سود سپرده گذاری با هدف توانمندسازی مالی به منظور افزایش توان پرداخت در بازار اجاره است؛ به این معنا كه مستأجران بتوانند با پس انداز كردن مبالغی در بانك مسكن و دریافت سود، توانمندی مالی بیشتری برای حضور در بازار اجاره كسب كنند. هم چنین شهردار تهران عنوان كرده كه در صورت تمایل دولت، آمادگی دارد در ساخت مسكن استیجاری مشاركت داشته باشد.
افزایش ۲۳ درصدی اجاره بها در تهران
بررسی شاخص كرایه مسكن اجاری در شهر تهران و در كل مناطق شهری در اردیبهشت ماه سال جاری موید رشد به ترتیب معادل ۲۲.۶ و ۱۹.۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بدین سان با عنایت به اینكه سقف تسهیلات خرید مسكن هم اكنون ۸۰ میلیون تومان است، با این مبلغ در تهران می توان با قیمت متوسط شهری حدود ۱۲ متر خانه خرید.
از جانب دیگر، اجاره بها هم در این مدت به همین شكل افزایش پیدا كرده و مستأجرانی كه سالانه قرارداد خویش را تمدید می كردند یا خانه دیگری را برای اجاره انتخاب می كردند، در سررسید قرارداد خود با مشكل افزایش ناگهانی قیمت مسكن روبرو شدند؛ موضوعی كه در قیمت اجاره هم تأثیرگذار است. چون كه قیمت مسكن، مهم ترین مؤلفه در تعیین نرخ اجاره بها عنوان می شود. هرچند همواره نرخ سود بانكی، نرخ تورم و رشد بازارهای موازی هم در افزایش نرخ اجاره بها تأثیرگذار بوده است.
كوچ طبقاتی اقشار اجاره نشین
به علت پایین بودن توان اقتصادی اقشار اجاره نشین، كارشناسان پیشبینی می كنند كه امسال با كوچ طبقاتی مواجه شویم. سلمان خادم المله كارشناس اقتصاد مسكن می گوید با عنایت به اینكه مسكن كالای ناهمگن به حساب می آید شاید امسال افزایش بیشتر از ۳۰ درصد اجاره بها را هم شاهد باشیم. خروجی این روند به كوچ طبقاتی منجر می شود. یعنی كسانی كه در مناطق شمال شهر اجاره نشین هستند به مناطق میانی می روند. اجاره نشین های وسط شهر به نقاط پایین مهاجرت می كنند و پایین شهری ها به بیرون از شهر پرتاب می شوند.