عوارض الكترونیكی خودروهای عمومی و سنگین قسطی شد نیمی از مردم عوارض الكترونیكی پرداخت نكردند، خبری از جریمه نیست!

مدیرسا: مدیركل بهره برداری آزادراه های كشور اعلام نمود كه عوارض الكترونیكی خودرو های عمومی و سنگین كه طی پنج ماه گذشته از آزادراه های دارای تجهیزات الكترونیكی ستاندن عوارض بهره برده اند قسطی شده و بزودی چگونگی پرداخت آنها ابلاغ می شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، عملیات اجرایی الكترونیكی شدن پرداخت عوارض آزادراه های كشور طی ماه های گذشته شروع شده و به صورت آزمایشی در بعضی از آزادراه ها اجرایی شده است اما در این میان برخی رانندگان تابحال با وجود ارسال پیامك موفق به پرداخت عوارض شان نشده اند و مالكان خودرو های عمومی و سنگین نیز تابحال نتوانسته اند عوارض خودرا به عدم اطلاع رسانی پیامكی پرداخت كنند كه بگفته بهنام داوودی – مدیركل بهره برداری از آزادراه های كشور، به سبب بالا بودن مبالغ عوارض بعضی از این خودرو ها، پرداخت آن به صورت قسطی تصویب شده و بزودی پروسه و چگونگی آن به مالكان خودرو ها ابلاغ خواهد گردید.
وی در این زمینه به ایسنا اظهار داشت: مالكان خودرو های سنگین و عمومی كه از آزادراه هایی كه پرداخت عوارض آن به صورت الكترونیكی است، بهره برده اند به سبب آن كه نتوانستیم به آنها به صورت پیامكی اطلاع رسانی نماییم، عوارض شان را تا كنون پرداخت نكرده اند و طی پنج ماه گذشته كه این طرح اجرا شده بعضی از آنها مبالغ هنگفتی را بابت تردد در آزادراه های مذكور بدهكارند.
مدیركل بهره برداری آزادراه های كشور افزود: در همین راستا اعلام كردیم كه پرداخت عوارض الكترونیكی این خودرو ها به صورت قسطی صورت گیرد كه بزودی پروسه و چگونگی پرداخت آن به مالكان خودرو های سنگین و عمومی ابلاغ می شود.

۵۰ درصد مردم تابحال عوارض الكترونیكی شان را پرداخت نكردند
داودی اظهار داشت: از زمانی كه سیستم پرداخت الكترونیكی عوارض برخی آزادراه ها كه در مرحله اول و آزمایشی اجرایی شده است، نه تنها میزان ترددهای صورت گرفته را به صورت كامل پیمایش می نماییم به خیلی از اهدافی كه در ابتدای اجرای این طرح مدنظرمان بود نیز رسیده ایم. اما در این میان به غیر از خودرو های سنگین و عمومی كه تابحال مكانیسمی برای پرداخت عوارض آن وجود نداشته است، ۵۰ درصد از مردمی كه از این آزادراه بهره برده اند تا كنون باوجود اطلاع رسانی های متعدد، عوارض الكترونیكی شان را پرداخت نكردند و اگر بدهی های خودرو های سنگین را به آن اضافه نماییم میزان بسیار بیشتر از این هم خواهد شد.
وی افزود: بنایی برای جریمه كردن كسانی كه تابحال عوارض الكترونیكی شان را پرداخت نكرده اند، نداریم و تلاش می نماییم كسی جریمه نشود بدین سبب به شكلی برنامه ریزی كردیم كه تا حد ممكن از جریمه ۳۰ هزار تومانی خودرو ها به سبب پرداخت نكردن عوارض آزادراهی خودداری نماییم و مجوزهای لازم را برای دادن مهلت ۴۸ ساعته به مالكان خودرو ها بعد از اطلاع رسانی پیامكی دریافت كردیم.
تعیین و اعمال دیركرد عوارض الكترونیكی آزادراه ها در آینده نزدیك
مدیركل بهره برداری آزادراه های كشور اعلام نمود كه اگر بعد از مهلت داده شده به كاربران برای پرداخت عوارض الكترونیكی آزادراه ها، آنها این مبالغ را پرداخت نكنند. درصدی به مبلغ عوارض آنها بعنوان دیركرد اضافه خواهد شد كه میزان آن هنوز تعیین و ابلاغ نشده است.
بگفته داودی مردم فرصت دارند تا پیش از اعلام و اعمال دیركرد برای پرداخت عوارض الكترونیكی آزادراه ها از طرق مختلف نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی شان اقدام نمایند تا دیركردهای مذكور به آن اضافه نشود.
روش های پرداخت عوارض الكترونیكی آزادراه ها
او همینطور درباره اینكه مردم چگونه باید عوارض الكترونیكی آزادراه ها را پرداخت كنند اظهار داشت: در وهله نخست باید اظهار داشت كه بیشترین اپلیكیشن ها در حوزه پرداخت عوارض الكترونیكی آزادراه ها وجود دارد و مردم می توانند بوسیله سیستم های كارتخوانی كه در پمپ بنزین و مجتمع های تفریحی این آزادراه ها تعبیه شده، عوارض شان را پرداخت كنند. همین طور كارت خوان های بانك پاسارگاد امكان پرداخت عوارض الكترونیكی آزادراه ها را برای مردم فراهم نموده است و سایت رسمی را نیز برای این كار راه اندازی كرده ایم.
مدیر كل بهره برداری آزادراه های كشور وی افزود: مردم می توانند به سایت nspay.ir مراجعه نموده و در این سایت بوسیله درگاه ۱۲ بانك مشخص شده عوارض خودشان را پرداخت كنند همین طور می توانند پلاك خودرو های خودرا به حسابشان لینك كنند و به محض اینكه این كار را انجام دهند، عوارض الكترونیكی آزادراه هایی كه از آن استفاده كنند به صورت اتوماتیك از حساب شان برداشت شده و پیامك برای آنها ارسال خواهد شد.
تخفیف برای خودرو های پر تردد و عمومی
داودی همین طور از تخفیف برای خودرو های عمومی و پر تردد در زمینه پرداخت عوارض الكترونیكی آزادراه ها آگاهی داد و اظهار داشت: برمبنای اعلام وزیر راه و شهرسازی برای مالكان وسایل نقلیه ای كه بیشتر از ۴۰ بار در ماه از آزادراه های مشمول طرح پرداخت عوارض الكترونیكی استفاده كنند، تخفیف ۳۰ درصدی اعمال می شود و خودرو های عمومی نیز مشمول تخفیف ۲۰ درصدی خواهند شد.
وی افزود: همین طور با عنایت به پیماشی شدن طرح عوارض الكترونیكی آزادراه ها خیلی از دغدغه ها و نگرانی های مردم خصوصاً بومی های هر منطقه حل خواهد شد چونكه نه تنها آنها می توانند از تخفیف های در نظر گرفته شده استفاده كنند بلكه پیمایشی شدن این طرح به آنها كمك می نماید كه هزینه های عوارض الكترونیكی شان تا حد بسیار زیادی كم شود و در واقع آنها هزینه های ناچیزی را بعنوان عوارض پرداخت كنند.
با پیامك های اشتباه عوارض الكترونیكی چه كار كنیم؟
مدیركل بهره برداری آزادراه های كشور با اشاره به اینكه الكترونیكی شدن عوارض آزادراه ها به نفع مردم خواهد بود اظهار نمود: بعضی از مردم مشكلاتی برای ایشان در این زمینه پیش آمده كه با عنایت به قرار داشتن در مرحله ابتدایی و آزمایشی اجرای طرح پرداخت الكترونیكی عوارض آزادراه ها طبیعی است. بعنوان مثال گاهی مشاهده شده كه پیامك های اشتباهی برای مردم ارسال می شود و كه عوارض آزادراهی را كه از آن استفاده نكرده پرداخت كند اما مردم در صورت بروز این اشتباهات می توانند به سایت آنی رو بازگشت كنند و در آن سایت ضمن اعلام این اشتباه رخ داده به پاسخ دیگر سوالاتشان نیز برسند.
داودی اظهار داشت: مردم همین طور می توانند برای پیگیری این گونه اشتباهات كه در خوانش پلاك یا مواردی كه پلاك موردنظر مخدوش بوده، رخ می دهد با شماره تلفن ۱۵۳۱ تماس بگیرند یا گزارش اینگونه اشتباهات را به شماره سامانه پیامكی ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ ارسال نمایند.

منبع: