معاون سازمان راهداری به مدیرسا اعلام كرد كرایه ها برای اربعین افزایش نمی یابد، تقسیم بندی زائرین برای بازگشت

به گزارش مدیرسا معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام نمود: نرخ كرایه حمل و نقل زائرین اربعین تغییر نمی كند و برای كنترل، نظارت و خدمت رسانی بهتر در این ایام، زائرین را به گروه های گوناگون در مرزهای مختلف تقسیم بندی كرده ایم.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، مهران قربانی در نشست خبری امروز درباره برنامه های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در روز اربعین و جابه جایی زائرین، اظهار نمود: اجرای طرح جابه جایی زائرین اربعین از ۱۷ مهرماه تا سوم آبان ماه در دستور كار قرار گرفته و اوج سفر بازگشت زائرین در ایام ۲۴ تا ۲۹ مهرماه است و در همین راستا شهرهای كرمانشاه، همدان و اندیمشك را بعنوان پایانه های مسافربری معین در نظر گرفته ایم.
وی ادامه داد: در ایام مشخص شده اتوبوس های برون شهری تنها به پایانه های معین سرویس دهی خواهند كرد و بعد از ایام اوج سفر بازگشت، به حالت طبیعی خود باز خواهند گشت.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینكه نرخ كرایه حمل و نقل زائرین اربعین تغییری نسبت به سال قبل نخواهد كرد و بر مبنای نرخ مصوب است، افزود: ۱۲ هزار دستگاه ناوگان اتوبوسرانی داریم كه از این تعداد ۸۲۰۰ دستگاه را كه ۷۰ درصد ناوگان را شامل می شود، به طرح جا به جایی زائرین اختصاص داده ایم و ۳۰ درصد دیگر هم برای ارائه خدمات به مردم در داخل كشور در نظر گرفته شده است.
قربانی اظهار داشت: سه پایانه معین كرمانشاه، همدان و اندیمشك با معیارهایی همچون نزدیكی به پایانه های ریلی و فرودگاهی و امكان عرضه خدمات با كیفیت بالا به مسافران انتخاب شده است و حداكثر تجهیزات و امكانات برای تامین رفاه حال مسافران در این سه پایانه معین تدارك دیده شده است. این سه پایانه معین تنها برای زائرانی است كه در ایام اوج ۲۴ تا ۲۹ مهر ماه قصد بازگشت به كشور از مرز مهران را دارند.
وی افزود: در ایام اوج بازگشت زائرین از پایانه مسافری بركت، زائرانی كه مقصدشان شهرهای قم، ساری، گرگان، مشهد و بجنورد است از این پایانه به پایانه معین به همدان منتقل می شوند. در همین بازه زمانی زائرانی كه از مهران قصد بازگشت به شهرهای اراك، شهركرد، یزد، اصفهان و خرم آباد را دارند به پایانه مسافری معین اندیمشك منتقل می شوند. همینطور زائرانی كه از مرز مهران قصد بازگشت به كرج، رشت، سسندج، قزوین، سمنان، زنجان، تهران، ارومیه، اردبیل و تبریز را دارند باید از پایانه معین كرمانشاه به مقصد خود برگردند.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینكه تقسیم بندی در گروه های مختلف برای سایر زائرانی كه از مرزهای دیگر قصد برگشت به شهرها را دارند انجام شده است، اعلام نمود: زائرین خوزستان، خراسان جنوبی، فارس، كرمان، یزد و جنوب اصفهان برای خروج از كشور عراق باید از مرز چذابه استفاده كنند. همینطور زائرین سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان هم باید از مرز شلمچه برگردند. زائرین اصفهان، فارس و كرمان هم می توانند از مرزهای چذابه و شلمچه برای بازگشت استفاده كنند.
قربانی درباره برنامه های امسال جهت استفاده از مرز خسروی اظهار نمود: این مرز امسال فعال می شود اما هنوز برای گروه بندی بازگشت زائرین از این مرز تصمیمات نهایی نشده كه به محض نهایی شدن، اطلاع رسانی خواهد شد.

اتوبوس های دربستی یكسره محدود می شوند و دربستی های دوسره ممنوع!
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه وضعیت و چگونگی استفاده از اتوبوس های دربستی برای اربعین امسال بر چه منوال خواهد بود؟ تصریح كرد: پارسال بیشتر از ۱۰۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوس دربستی در كشور عراق داشتیم كه این مشكلاتی را برای سایر زائرین ایجاد كرد چون كه استفاده سایر زائرین از ناوگان اتوبوسی محدود شد.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: محدودیت هایی برای سرویس های دربستی اعمال كردیم تا شاهد كاهش اتوبوس های دربستی در روزهای اربعین باشیم، سرویس های دربستی به دو گروه یكسره و دوسره تقسیم می شوند. اتوبوس های دربستی یكسره باید ۲۴ ساعت بعد از آنكه وارد خاك عراق شدند، به كشور برگردند و امكان استقرار در كشور عراق را ندارند. همینطور اتوبوس های دوسره بسیار محدود خواهند بود و تنها ویژه جانبازان، معلولین یا با تاییدیه های خاص نسبت به جابه جایی زائرین اقدام نمایند.
وی افزود: عمر ناوگانی كه به صورت دربستی یكسره بخواهند به زائرین خدمات رسانی كنند باید كمتر از پنج سال باشد. همینطور عمر ناوگان دوسره هم – كه مخصوص گروه های خاص و با عرضه معرفی نامه از دستگاه های ذیربط امكان پذیر است – باید با كمتر از سه سال باشد.
قربانی افزود: علاقه مندان برای سفرهای خانوادگی كه در سال های گذشته از سرویس دربستی دوسره استفاده می كردند، می توانند قرارداد دربستی یكسره منعقد كنند و زمان بازگشت را با راننده نهایی كرده تا بتوانند برای بازگشت هم به مشكلی برخورد نكنند. البته امكان استفاده از ناوگان عراق با درخواست شركت های حمل و نقل بین المللی وجود دارد و در این صورت می توان از سرویس دربستی هم بهره برد كه البته این كار به هماهنگی با ناوگان عراقی نیاز دارد.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینكه نرخ سوخت برای ناوگان خارجی ۶۰۰ تومان است، اظهار نمود: در مرزهای چذابه و شلمچه برای زائرین هیچ مشكلی نداریم و در مرز مهران هم برای رفت مسافران با مساله ای روبه رو نیستیم اما در این نقطه ی مرزی امكانات برای بازگشت زائرین مهیا بوده و تنها در ایام اوج برگشت زائرین با مشكل مواجه می شویم. ازاین رو طرح تقسیم بندی زائرین استان های مختلف را براری عرضه سرویس و خدمات بهتر و نظارت دقیق تر عرضه كردیم كه مورد تایید كارشناسان قرار گرفته و می توانیم از این طریق جلوی ازدحام بیش از اندازه و بروز برخی مشكلات را بگیریم.
قربانی افزود: پاركینگ ها و گیت ها هم به اندازه كافی در مرز مهران وجود دارد اما مساله این است كه راه های استان ایلام ظرفیت برگشت این تعداد زائر را ندارد. از جانب دیگر ایلام استان كوهستانی است كه نمی توان بیشتر از این زیرساخت ها را گسترش داد. از راه این ساز و كار توانستیم ظرفیت اتوبوسرانی كشور را برای زائرین تا ۵۰ درصد افزایش دهیم تا زائرانی كه حتی در ایام آخر قصد سفر به عراق را دارند، با مشكل ناوگان مواجه نشوند.