از هر ۱۰۰ نفر در ایران ۴۲ نفر در فكر ایجاد كسب وكارند

به گزارش مدیرسا رئیس دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران شاخص كارآفرینی نوپا در كشور را ۱۰.۶۹ درصد ذكركرد وگفت: از هر ۱۰۰ نفر در كشور ۴۲ نفر در صدد راه اندازی كسب و كار هستند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، غلامحسین حسینی نیا در نشست خبری برگزاری مراسم هفته جهانی كارآفرینی اظهار نمود: برپایه طرح پژوهشی ارزیابی فاكتور های كارآفرینی در كشور، شاخص فعالیت های كارآفرینان درسال ۱۳۹۸ برپایه مدل دیدبان جهانی كارآفرینی منتشر و این اطلاعات بر مبنای نمونه گیری از بیشتر از ۳۰۰۰ فرد بالغ ۱۸ تا ۶۴ ساله در شش طبقه كشور محاسبه شده است.
وی افزود: به باعث این گزارش، شاخص كارآفرینی نوپا در كشور ما ۱۰.۶۹ درصد بوده كه نسبت به سال قبل تغییری نداشته و رتبه كشور ما دراین شاخص در میان ۵۰ كشور ۲۱ بوده است.
رشد ۵ درصدی شاخص قصد كارآفرینی در كشور
حسینی نیا شاخص قصد كارآفرینی در كشور را ۴۲.۳۴ درصد عنوان نمود و اظهار داشت: دراین شاخص رشد پنج درصدی را شاهد می باشیم و ایران درمیان ۵۰ كشور جهان رتبه دهم را به خود مختص كرده است.
رئیس دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران شاخص خروج از كسب و كاردر كشور را ۶.۲۶ درصد ذكر كرد و اظهار داشت: این میزان نسبت به سال قبل حدود یك درصد افزایش داشته و نشان میدهد كه ایران در میان ۵۰ كشور عضو دیدبان جهانی كارآفرینی Global Entrepreneurship Monitor رتبه ۴ در شاخص خروج از كسب و كار را دارد.
رتبه ۱۷ ایران در شاخص جهانی كارآفرینی تثبیت شده
وی شاخص كارآفرینی تثبیت شده در ایران را ۱۰.۱۵ درصد ذكركرد و اظهار داشت: این شاخص نسبت به سال قبل ۷.۴ درصد كاهش داشته است و كشورمان دراین شاخص رتبه ۱۷ را در بین ۵۰ كشور به خود مختص كرده است.
حسینی نیا اظهار داشت: كارآفرینی تثبیت شده كسب و كارهایی است كه بیشتر از سه سال از عمرآنها گذشته و طی این سالها حقوق و دستمزد پرداخت كرده اند.
۱۶درصد فارغ التصحیلان دانشكده كارآفرین می شوند
رئیس دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران درپاسخ به این پرسش كه چند درصد فارغ التحصیلان این دانشكده تبدیل به كارآفرین می شوند؟ اظهار داشت: عمده كسانی كه به دانشكده می آیند كارآفرین هستند ولی نرم استاندارد جهانی برای دانشجویانی كه از دانشكده های كارآفرینی فارغ التحصیل بیرون می آیند و تبدیل به كارآفرین می شوند ۲۹ درصد و در كشور ما ۱۶ درصد است.
برگزاری هفته جهانی كارآفرینی ۲۷ آبان تا ۳ آذرماه
وی در بخش دیگری از سخنان خود هفته جهانی كارآفرینی را بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع كارآفرینی در جهان دانست كه همه ساله در بازه زمانی ۲۷ آبان ماه تا ۳ آذر ماه (۱۸ تا ۲۴ نوامبر) برگزار می گردد.
حسینی نیا اضافه كرد: در این رویداد هماهنگ، با تشویق افراد تلاش می شود تا نسل جدیدی از كارآفرینان به راه اندازی كسب و كار فكر و كسب و كار شخصی خویش را آغاز كنند و از این طریق كمك كنند تا كارآفرینان بالقوه به عرصه كارآفرینی وارد شوند.
رئیس دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران این رویداد را بستر ارج نهادن به نوآوران و خالقان اشتغال عنوان نمود و اظهار داشت: این رویداد متعلق به كسانی است كه ایده های خویش را حیات بخشیدند، كسب و كاری را پایه گذاری كردند و سبب رشد اقتصادی در كشور خود و توسعه رفاه انسانی شدند.
اجرای ۶۰۰ برنامه در هفته جهانی كارآفرینی
به قول حسینی نیا تابحال در ایران ۱۲ مشاركت كننده شامل دانشگاه ها، NGO ها و مؤسسات بخش خصوصی بیشتر از ۶۰۰ برنامه را برای اجرا در این هفته سازمان دهی كرده اند كه این برنامه ها در شهرهای مختلف همچون تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، قزوین و كرج برگزار می شود.
وی اشاره كرد: در دنیا هم بیشتر از ۱۷۰ كشور نزدیك به ۳۵۰۰۰ فعالیت را با همكاری بیشتر از ۲۰۰۰۰ مشاركت كننده و برای بیشتر از ۱۰ میلیون نفر برنامه ریزی كرده و در حال اجرای این برنامه ها هستند.
رئیس دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران درانتها اضافه كرد: در این رویداد سیاستگذاران و تصمیم سازان به تشریح سیاست ها و برنامه های خود می پردازند، كارآفرینان تجربیات خویش را از شكست ها و موفقیت ها می گویند، آشنایی و بازدید از پارك ها و مراكز رشد صورت می گیرد و سرمایه گذاران و بانك ها با كارآفرینان ارتباط برقرار می كنند و عموم افراد از راه شركت در مسابقات و كارگاه های آموزشی و نمایش فیلم به كشف توانمندی های خود و تفكر و تصمیم به راه اندازی كسب و كار ترغیب می شوند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران امسال برای ششمین سال میزبان هفته جهانی كارآفرینی است. در این رویداد دانشكده كارآفرینی دانشگاه تهران و كانون دانش آموختگان دانشكده كارآفرینی با حمایت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برنامه های متنوعی را به صورت همزمان در ۱۴ استان كشور به اجرا در می آورند.
برگزاری رویداد استارتاپ ویكند، كارگاه ها و سمینارهای تخصصی كسب وكار و كارآفرینی، نشست های تخصصی با مدیران و كارآفرینان كشور، برگزاری تورهای علمی – آموزشی، نمایش و تحلیل فیلم های كسب وكار و برگزاری نمایشگاه همچون برنامه های پیش بینی شده در این رویداد است.
مراسم اختتامیه هفته جهانی كارآفرینی پنجم آذر با حضور وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزار می گردد.