معاون حجتی: عمده ماشین آلات بخش كشاورزی از گازوئیل استفاده می نمایند

به گزارش مدیرسا معاون وزیر جهاد با اشاره به اینكه عمده ماشین آلات مورد استفاده در بخش كشاورزی از سوخت گازوئیل استفاده می نمایند، اظهار داشت: تأثیر افزایش قیمت بنزین بر نرخ تمام شده تولیدات كشاورزی را مدیریت خواهیم كرد.

به گزارش مدیرسا به نقل از وزارت جهاد كشاورزی، عبدالمهدی بخشنده درباره سهم بخش كشاورزی از منابع ۱.۵میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی مربوط به ایجاد اشتغال پایدار روستایی اظهار داشت: در دو سال گذشته، دولت با مجوز مجلس شورای اسلامی و با اذن مقام معظم رهبری، ۱.۵میلیارد دلار برای طرح های اشتغال و توسعه روستایی و عشایری اختصاص داد كه بیشتر از ۸۵درصد از آن توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تخصیص داده شده است.
وی افزود: از كل منابعی كه تابحال به همه بخش های اقتصادی كشور تخصیص یافته، قریب به ۷۰درصد در بخش كشاورزی جذب شده و بیشتر از ۳۰هزار طرح توسعه ای در بخش كشاورزی در زمینه های مختلف صنایع تبدیلی و تكمیلی، توسعه گلخانه ها، آبزی پروری، گیاهان دارویی، مكانیزاسیون، دام و طیور اجرا شده كه امیدواریم در آینده نزدیك، به عمل آمده و تولیدات آنها نهایی شود. اجرای این برنامه های توسعه ای بیشتر از ۹۶هزار اشتغال جدید در این زمینه را بوجود آورده و نقش مهمی در اشتغال جوانان روستایی و كاهش فقر ایفا كرده است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به گزارش مدیران این برنامه در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: همكاران ما در سایر بخش ها مانند صنعت و معدن، ITC، گردشگری هم بخش های دیگر را جذب كرده اند، اما همانطور كه اشاره شد، قریب به ۷۰درصد این اعتبار در بخش كشاورزی جذب شده است.
بخشنده در ادامه خاطرنشان كرد: ۱۰ تا ۱۵درصد باقی هم مقرر است با برنامه ریزی به تمامی بخش های اقتصادی تخصیص یابد كه اگر چنین شد، امیدواریم باردیگر سهمی هم برای بخش كشاورزی در نظر گرفته شود.
حضور ۱۵ كشور در دوره آموزشی مدیریت پروژه های اشتغال روستایی و كاهش فقر
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد كشاورزی همینطور در حاشیه افتتاحیه دوره آموزشی بین المللی مدیریت پروژه های اشتغال روستایی و كاهش فقر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این دوره با حضور نمایندگان ۱۵ كشور از منطقه آسیا و اقیانوسیه برای تبادل تجربیات در زمینه مدیریت پروژه های اشتغال روستایی و كاهش فقر برگزار شده است.
بخشنده اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران در دو سه دهه اخیر با عنایت به سرمایه های گسترده ای كه در زمینه توسعه روستایی داشته، تجارب ارزشمند ای دارد كه در این دوره مشترك حدود یك هفته ای در چارچوب پنل های مختلف و برنامه های آموزشی، انتقال تجربه صورت می گیرد. همینطور در تلاشیم بتوانیم از تجارب مفید سایر كشورهای حاضر در این دوره آموزشی بهره مند شویم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با تاكید بر اهمیت اشتغال جوانان در توسعه روستایی، افزود: در دهه اخیر، با تعداد زیادی از جوانان فارغ التحصیل بخصوص در روستاها روبرو شده ایم كه تعداد خانم ها هم در این بین قابل توجه است، ازاین رو باید بتوانیم از راه پروژه های سرمایه گذاری، هم به توسعه بخش كشاورزی و توسعه روستایی و هم اشتغال جوانان كمك نماییم.
مدیریت سهم اندك افزایش نرخ بنزین در بخش كشاورزی
او در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اثر سهمیه بندی بنزین بر بخش كشاورزی هم اظهار داشت: عمده ماشین آلاتی كه در بخش كشاورزی استفاده می شود، بخصوص در بخش های كاشت، داشت و برداشت، ماشین آلاتی است كه از سوخت گازوئیل استفاده می نمایند.
بخشنده با اشاره به اینكه قیمت گازوئیل هیچ تغییری نكرده است، اضافه كرد: امیدواریم در این بخش هزینه چندانی به كشاورزان و تولیدكنندگان وارد نشود، اما در بحث انتقال تولیدات به مناطق شهری احیانا تولیدكنندگان باید از خودرو های بنزین سوز استفاده كنند كه در این صورت بطور قطع اثرات كوچكی بر بخش كشاورزی خواهد داشت كه مدیریت خواهیم كرد تا اثر چندانی بر هزینه تمام شده تولید نداشته باشد و تولیدكنندگان متناسب با تولیداتشان بتوانند محصولات خویش را به بازار عرضه كنند.