وزیر راه و شهرسازی خبر داد: امضای توافق نامه كشتیرانی تجاری ایران و عمان

مدیرسا: وزیر راه و شهرسازی از امضای توافق كشتیرانی تجاری، باری و مسافری میان نهادهای بندری ایران و عمان آگاهی داد.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محمد اسلامی در حاشیه مراسم امضای توافق نامه تجارت و حمل و نقل دریایی میان ایران و عمان در جمع خبرنگاران گفت: این برای اولین بار است كه ایران و عمان سند توافق نامه حمل و نقل دریایی با یكدیگر امضا و تبادل می كنند؛ وزیر صنعت و تجارت عمان، رئیس كمیسیون مشترك همكاریهای اقتصادی ایران و عمان نیز هست و این توافق نامه در كمیسیون مشترك دو كشور نیز مطرح گردیده است. سند حمل و نقل و تجارت و كشتیرانی دریایی میان ایران و عمان در این كمیسیون مشترك به تصویب طرفین رسیده بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز این سند را كه سه سال بود معطل مانده بود و ما مراحل آنرا در ایران طی كرده بودیم، نیاز به یك مذاكره مجدد داشت كه روز جمعه این گفت وگوها را آغاز نموده بودیم. آقای رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت هم خواسته بودند تا در همین سفر وزیر صنعت و تجارت عمان به ایران، این توافق نامه نهایی شود كه پیشرفت خوبی برای روابط دو كشور شمرده می شود.
اسلامی با اشاره به اینكه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و همین طور معاون وزیر حمل و نقل عمان كه ریاست سازمان حمل و نقل دریایی این كشور را نیز بر عهده دارد، در این دو روز مذاكراتی را درباب موافقت نامه تجارت دریایی ایران و عمان انجام داده اند.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، بر طبق این توافق نامه، دو كشور خطوط كشتیرانی منظم میان بنادر دو كشور برقرار می كنند خواسته بازرگانان ما نیز توسعه تبادلات دو كشور است جامعه تجار ما روابط بسیار گسترده و روان با بازرگانان عمانی دارند.
وی با اشاره به درخواست عمانی ها برای حضور شركت های فنی و مهندسی ایران در این كشور، اضافه كرد: این توافق نامه كمك می نماید تا با استفاده از ظرفیت امكان كشتیرانی میان دو كشور، تبادلات خودرا افزایش دهیم.
اسلامی درباب درخواست افزایش پروازهای مستقیم میان ایران و عمان اظهار داشت: هم اكنون ۳ شركت هواپیمایی ما به این كشور پرواز دارند به دو شركت عمانی نیز مجوز داده ایم تا به ایران پرواز داشته باشند. دو ایرلاین دیگر نیز تقاضا دارند تا از چند شهر دیگر عمان پرواز به ایران داشته باشند چون میزان تقاضای مردم این كشور برای سفر به ایران زیاد است و اعتماد خاصی به مردم ایران دارند.
علی بن مسعود بن علی السنیدی وزیر صنعت و تجارت عمان نیز در مراسم امضای توافق نامه حمل و نقل دریایی ایران و عمان در جمع خبرنگاران گفت: از اینكه در ایران حاضر شدم بسیار خوشحالم؛ این توافق نامه در هیئت وزیران عمان به تصویب رسیده است؛ به محض اینكه كل نسخه های توافق نامه را دریافت نماییم و به وزارت امور خارجه تحویل دهیم، این توافق نامه اجرا می گردد.
وی تاكید كرد: امیدوارم امضای این توافق نامه انگیزه ای برای افزایش تجارت میان ایران و عمان باشد.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، محورهای توافق نامه ای كه عصر امروز میان مدیران عامل سازمان های بنادر و دریانوردی ایران و عمان و با حضور وزرای راه و شهرسازی ایران و صنعت و تجارت عمان به امضا رسید، در حوزه توسعه همكاریهای دریایی در زمینه حمل و نقل و تلاش مشترك برای رفع موانع توسعه همكاریهای دریایی طرفین است.
همچنین ارتقای همكاری شركت های كشتیرانی طرفین در زمینه حمل كالا بین ایران و عمان و تسهیل در ورود و خروج كشتی های باری و مسافری بین بنادر دو كشور از دیگر مفاد این تواق نامه شمرده می شود.
همكاری های فنی شامل عملیات امداد و نجات دریایی، حفاظت از محیط زیست دریا، آموزش دریایی و امنیت دریانوردی و تبادل اطلاعات از دیگر محورهای این توافق نامه ذكر شده است.

منبع: