كریمی به مدیرسا خبر داد اتخاذ تصمیماتی برای پرداخت معوقات كارگران هپكو و آذرآب

به گزارش مدیرسا نماینده اراك در مجلس شورای اسلامی با بیان این كه «برای پرداخت معوقات حقوق كارگران هپكو و آذرآب تصمیماتی گرفته شده است»، اظهار داشت: پیشنهاد واگذاری شركت هپكو به تعویق افتاده است.
علی اكبر كریمی در گفت و گو با ایسنا، درباب آخرین وضعیت دو شركت هپكو و آذرآب اظهار نمود: در مهرماه باردیگر بحرانی در كارخانه های آذرآب و هپكو به وجود آمد كه به دنبال آن تصمیماتی گرفته شد در خصوص این كه سهام هپكو به دولت برگردد این اقدام انجام شد و در هیات واگذاری بنگاه های دولتی سوژه مطرح و قرار شد درباره آذرآب نیز تصمیم گیری شود منتها این تصمیمات منتهی به راهكاری برای رونق تولید در این واحد نشده است.
وی توضیح داد: ما با پیگیری ها و جلساتی كه با وزیر صنعت، معدن و تجارت در تهران و استان اراك درباره سه شركت هپكو، واگن پارس و آذرآب داشتیم در نهایت مقرر شد كه جلسه ای با حضور چند وزیر اجرا شود این جلسه یكشنبه گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور تشكیل شد، اما متاسفانه دستاورد و نتیجه عملیاتی و مبتنی بر تصمیمات آنی و فوری جهت رونق تولید در واحدها را به دنبال نداشت.
نماینده اراك در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قبلا تصمیم این بود كه سهام شركت هپكو به دولت برگردد تا تصمیماتی برای رونق تولید در این شركت اتخاذ شده و مشكلات كارگران و حقوق معوقه و بحث بازنشستگی برخی از پرسنل بلاتكلیف در آذرآب و هپكو حل شود تا در نهایت پروسه واگذاری در شرایط آرام و مطمئن با احراز اهلیت و صلاحیت خریدار باردیگر شروع شود، ولی متاسفانه نه تنها شاهد این اتفاق نبودیم كه سازمان خصوصی سازی در جلسه هیات واگذاری پیشنهاد ستاندن مجوز برای واگذاری مجدد سهام هپكو را داد، بنده به این مساله معترض شدم چون هنوز تصمیمات قبلی به سرانجام نرسیده كه بخواهیم باردیگر وارد فاز واگذاری شویم و باردیگر دغدغه ای بین كارگران و مردم نسبت به پروسه مجدد واگذاری ایجاد نماییم.
كریمی افزود: از جانب دیگر هنوز تكلیف مدیریت این شركت ها بطور قانونی معین نمی باشد و بسیاری از مدیران این شركت ها به لحاظ قانونی صاحب امضای رسمی نیستند. در نهایت سوژه بررسی پیشنهاد مجوز واگذاری هپكو به تعویق افتاد ما موافق واگذاری تا پیش از تعیین تكلیف رونق تولید و بهبود وضعیت شرایط داخلی این شركت نیستیم. معتقدیم هر اقدام در این رابطه می تواند مشكلات جدیدی به وجود آورده كه به مصلحت شركت هپكو، كارگرانش، صنعت و دولت نیست.
نماینده اراك در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت پرداخت معقوات كارگران هپكو و آذرآب اظهار داشت: آنها معوقات زیادی ندارند چون بخش عمده ای پرداخت شده و تصمیماتی برای پرداخت معوقات هم از محل وام گرفته شده صورت گرفته، ولی این كه از بانك وام بگیریم و حقوق كارگران را بدهیم فایده ای ندارد چون تنها به بدهی های شركت و زیان انباشته شده آن اضافه می شود و خیلی لطف ندارد. باید دولت چاره ای برای رونق تولید بیندیشد تا حقوق پرسنل از محل تولید پرداخت گردد.
وی افزود: هم اكنون كارگران هپكو، كاری برای انجام دادن ندارند آنها هر روز به شركت می روند ولی كاری نیست كه انجام دهند درباره آذرآب هم كارهایی از گذشته باقی مانده اما تنها ۲۰ درصد ظرفیت این شركت كار می كنند.
كریمی درانتها در مورد وضعیت شركت واگن پارس اظهار نمود: قرار بود شركت واگن پارس به شركت مپنا واگذار شود ولی تابحال با وجود پیگیری های وزیر صنعت، معدن و تجارت این اتفاق رخ نداده است علت طولانی شدن بروكراسی اداری و یا عدم تمایل عده ای خصوصاً سازمان گسترش است كه نمی خواهد سهام واگن پارس به مپنا واگذار شود.

منبع: