گزارش مدیرسا؛ عبور از هفت خوان برای ۳۵۰لیتر نفت

مدیرسا: شرایط دریافت نفت برای دامداران استان سمنان بروكراسی عجیب وغریبی دارد كه درنوردیدن هفت خوان در پنج اداره آن هم در عصر شعار دولت الكترونیك، نیازمند كفش هایی از جنس فولاد آب دیده است.

خبرگزاری مهر، گروه استانها – محمدحسین عابدی: «گرفتن نفتی كه مقرر است پولش را بدهیم مكافاتی عجیب برایمان دارد»این جمله ای است كه خیلی از دامداران استان سمنان این روزها بر زبان می آورند. دامدارانی كه بین سیكل اداری و بروكراسی عجیب وغریب من درآوردی ادارات گیركرده اند و هرروز دهانه این فك هیدرولیك هم بسته تر می شود.
كافی است یك دفعه سازوكار دریافت نفت برای یك دامداری را بازخوانی نماییم تا ببینیم شرایط چگونه است كه دامداران از درنوردیدن آن بیزار شده اند البته قبل از آن باید تاكید كرد كه فهمیدن روند قانونی شرایط دریافت نفت در شاهرود، خود نیازمند چند ساعت حلاجی و تجزیه تحلیل است چونكه بی شباهت با حل معادلات چند مجهولی نیست.
مراجعه پشت بازگشت
یك دامدار برای گرفتن نفت آن هم فقط ۳۵۰ لیتر در ماه با هر میزان دامی كه دارد از ۱۰ گوسفند تا ۱۰۰ گاو ابتدا باید به جهاد بازگشت كند این اداره به آنها می گوید كه باید تمام دام هایشان را واكسن بزنند درنتیجه باید به دامپزشكی رفت هزینه ای داد و درخواست واكسیناسیون دام ها را ثبت نمود.
آنگاه دامپزشكی از شما پروانه صنفی می خواهد درنتیجه شما باید به جهاد بروید اما این دفعه جهاد شهرستان مراجعه نموده و علاوه بر پروانه دام، یك پروانه صنفی هم بگیرید كه خود مصیبتی عجیب است یعنی باید دامداری را كاملاً دقیق متراژ كنید، بازرسان بازدید كنند، تعداد دام ها، نوع كاربری، انبار علوفه، خانه كارگر و ده ها مورد دیگر را رعایت كنید كه یك ماهی طول می كشد، سپس دامپزشكی شمارا در نوبت واكسیناسیون گذاشته و باید با پزشكی هماهنگ كنید تا واكسن دام ها تماماً زده شود پس ازاین كار به شما گواهی واكسیناسیون داده می شود.
سپس باید باردیگر به جهاد رجوع كرد و برگه دامپزشكی و مجوز صنفی را ارائه داد این دفعه جهاد به شما می گوید كه باید كد پستی برای دامداری تان بگیرید باردیگر باید به اداره پست بروید مبلغ ۱۲ هزار تومان پرداخت كنید ۷۲ ساعت صبر كنید تا با كروكی كه از دامداری تان كشیده اید به شما كد پستی بدهند.

فرسنگ ها فاصله تا دولت الكترونیك
مشكل اما اینجا است كه غالب دامداری ها خارج از روستا هستند و اداره پست كروكی ها را پیدا نمی كند یا كروكی ها دقیق نیستند و یا كاربر پست آنها را پیدا نمی كند جالب اینكه حتی اگر آدرس درج شده روی قبوض آب و گاز و برقتان را هم بنویسید باز برای اداره پست ملاك نیست و باید باردیگر برای این اداره طرحی نو روی كاغذ دراندازید!
اداره پست دامداری شمارا اگر بتواند پیدا كند! شما صاحب كد پستی می شوید حالا نوبت این است كه به جهاد بازگردید و كد پستی، نامه واكسیناسیون دامپزشكی و پروانه نظام صنفی را ارائه دهید حالا نوبت دریافت یك كد دیگر موسوم به كد یكتا از دامپزشكی است كه این یكی خوشبختانه اینترنتی و از طرف جهاد انجام می شود و نیاز نیست باردیگر فرد بازگشت كند و این تنها بخش خوب ماجرا است!
اگر فكر كردید سوژه به همین جا ختم می شود اشتباه كرده اید چونكه حالا پای شركت گاز به میان می آید تا ببیند كد پستی كه صادرشده با خط لوله گاز چقدر فاصله دارد آیا گاز دارد یا خیر! كسی هم نمی گوید كه اگر دامداری گاز داشت چرا فرد برای دریافت نفت این همه عذاب بكشد!! از طرف دیگر كسی نیست بپرسد راستی سرنوشت دولت الكترونیك چه شد، دولتی كه در آن قرار بود بازگشت مردم به ادارات حداقلی باشد.
پاس كاری بین ادارات
به هرحال این دفعه اداره گاز استعلام می كند و اگر شما در فاصله معقول از خط لوله گاز نبودید كه احتمال گاز كشی برایتان میسر نباشد و یا دامداری تان گاز نداشته باشد آن وقت باید باز به جهاد بروید تا برایتان حواله نفت صادر شود وقتی حواله نفت صادر شد شما باید مكانی كه می خواهید نفت بگیرید را مشخص كنید شاهرود، بسطام، قاسم آباد و… هیچ تفاوتی ندارد كافی است یكجا را معرفی كنید. آنگاه جایگاه داران می آیند و حواله شمارا می برند و شما به نخستین ۳۵۰ لیتر نفت خودتان می رسید.
حالا باید ۲۰۰ هزار تومان پول نفت را به علاوه ۵۰ هزار تومان كرایه بپردازید تا نفت سه روز بعد در دامداری شما باشد. البته ناگفته نماند كه پائیز هرماه باید بیایید ۳۵۰ لیتر بگیرید و بروید اما دی ماه می توانید یك باره سه سهمیه زمستان را یكجا دریافت كنید! تمام این مسائل برای ماهی ۳۵۰ لیتر نفت می باشد اما ماجرا همین جا هم تمام نمی گردد.
علی حسینی دامداری از بخش بسطام در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: هفت خوان نفت را همگی طی كردیم تا زمانی كه به اداره پست رسید ما بارها اعلام كردیم كه دامداری ما در جاده كوه است آخر چطوری ما در كوه كد پستی بیاوریم! گفتند باید كد پستی باشد ما به اداره پست بازگشت كردیم و كروكی دادیم اداره پست نتوانست دامداری ما را پیدا كند و بجای اینكه به ما اطلاع بدهند، نزدیك ترین جایی كه كد پستی امكان صدور داشته را به نام ما زده اند حال این دامداری یا باغ متعلق به چه كسی است خدا می داند! دامداری ما بالای روستای میغان است كد پستی كه برایمان صادرشده همین ورودی روستا در پائین ترین قسمت!
وی می افزاید: این امر سبب شده تا كد پستی اشتباهی كه اداره پست فقط برای از سر بازكنی برای ما صادر كرده نزدیك خط لوله گاز باشد درنتیجه به ما نفت نمی دهند ما باید باردیگر برویم اعلام نماییم كه این آدرس غلط است تا به ما نفت بدهند! می ترسیم زمستان تمام شود.

وقتی كد پستی اشتباه می شود
علی اكبر شاه حسینی دیگر دامدار كه دقیقاً همین مشكل را دارد می گوید: اداره پست كد پستی جایی را بجای كد پستی ما داده كه اصلاً مشخص نیست متعلق به چه كسی است؟ به خوبی معلوم است هر جا كه رسیده اند زده اند و اصلاً فكر نكرده اند كه اگر این مكان مال كسی دیگر باشد و من به آن آدرس نفت بگیرم اشكال به وجود می آید! سوژه این است كه اگر من به آدرس فرد دیگری نفت بگیرم اگر صاحب ملك بخواهد خودش نیز نفت بگیرد كه دیگر به او نمی دهند و به او می گویند كه یك دفعه نفت گرفته ای!
وی می افزاید: مسئولان اداره پست نمی گویند كه اگر این فرد كه شما به اشتباه كد پستی او را به من داده اید بخواهد نفت بگیرد و بفهمد كه من بجای او نفت گرفته ام با من چه برخوردی می كند! آیا فكر نمی كند من برای راحتی كارم عمداً آدرس ملك او را داده ام؟ آیا این اختلاف ایجاد نمی كند یا موجب دعوا و كدورت نمی شود؟ اصلاً مگر می شود یك دامداری را در یك روستا پیدا نكرد؟ ما با گوشی موبایل خودمان مدام از روی نقشه دامداری مان را می بینیم اگر بلد نیستند بیابند بگذارند ما خودمان مكان آنرا برایشان بفرستیم.
مسئولان ارائه كد پستی در باجه پستی واقع در كمربندی شاهرود از ارائه هرگونه اطلاعات به خبرنگار مهر خودداری كردند و ما مجبور به پیگیری سوژه از دیگر ارگان ها مانند جهاد شدیم كه البته با بروز این مشكل در مجموعه جهاد نیز تنها یك كارمند آن هم به شرط عدم قید نام خانوادگی خود راضی به مصاحبه با ما شد.
قانون از بالا ابلاغ گردیده و چاره ای جز اجرا نیست
این كارمند جهاد به خبرنگار مهر می گوید: در اینكه چرا روند آن قدر طولانی است خوب نمی توان نظر داد چونكه این روند از بالا ابلاغ گردیده و دست ما نیست، ما هم می دانیم كه دامداران اذیت می شوند اما چاره چیست ما فقط مجری قانون هستیم در ضمن این سخت گیری ها برای خود دامداران است تا مجبور شوند واكسیناسیون كنند و یا پروانه داشته باشند اگر این ها نباشد شاید دامداران در طول سال احساس نیاز به این مسائل نكنند و خدایی ناكرده دام هایشان به مثابه دام قاچاق حساب شود و مكافات داشته باشند پس این سیر قانونی حداقل فایده ای كه دارد این است كه به همین بهانه دامداران مجوز گرفته و دامشان از حالت قاچاق خارج می شود.
وی با تاكید بر اینكه درباره اشكالی كه پیش آمد نیز ما هم می پذیریم كه شرط قید كردن كد پستی از طرف شركت نفت مشكل زا است، می افزاید: این امر به جهاد باز نمی گردد و اداره پست باید كدهای پستی را دقیق پیدا می كرد! درنتیجه خیلی از پرونده ها مثلاً در بخش بسطام به همین مشكل برخورد.
این كارمند می گوید: ما برای رفع این مشكل به سبب اینكه یك نفر و دو نفر این مشكل را نداشتند و كم كم داشت فراگیر می شد تصمیم گرفتیم با رایزنی مثبت در امتداد حل مشكل دامداران اقدام نماییم كه این امر خوشبختانه انجام شد و دامداران توانستند نفت مورد نیاز خودرا تحویل بگیرند وگرنه اگر این مذاكره و همكاری از طرف جهاد صورت نمی گرفت تمام این دامداران مجبور بودند به اداره گاز بروند و تمام آدرس هایشان را اصلاح كنند اما ما این مشكل را حل كردیم.

۲۰ لیتر نفت در بازار آزاد ۲۵هزار تومان
در همین راستا اما سؤال اساسی این است كه اگر جهاد كشاورزی با شركت های گاز و نفت مذاكره نمی كرد و اصطلاحاً ریش گرو نمی گذاشت و تمام دامدارانی كه اداره پست كد پستی شان را اشتباه زده بود قرار بود همگی به اداره از بازگشت كنند، چند درصدشان اصلاً عطای نفت را به لقایش می بخشیدند.
یكی از دامداران شاهرودی دراین باره به خبرنگار مهر، می گوید: شاید یك نفر كه در شهر كنار بخاری و شومینه نشسته باشد این را درك نكند اما من در ایام نهم تا سیزدهم آبان ماه سه درخت را قطع كردم و در دامداری سوزاندم، روز چهاردهم برج یك میز جلو مبلی در خانه داشتم حتی آنرا هم با تبر شكستم و برای گرم نگه داشتن دام هایم سوزاندم و اگر نفت آزاد نبود دیگر نمی دانستم چه چیز را باید بسوزانم.
محمدرضا علی محمدی می گوید: ۲۰ لیتر نفت كه چهار هزار تومان قیمت دارد را ۱۸ هزار تومان پول داده ام كه البته تا ۲۰ و ۲۵ هزار تومان هم می فروشند، یعنی پنج برابر قیمت اصلی! این درد را به چه كسی بگوییم؟ این روزها دما در منطقه شاهرود گاها به زیر صفر نیز می رسد، آیا این روا است كه من هر ۲۴ ساعت ۱۸ هزار تومان فقط پول نفت بدهم آن هم در كشوری كه روی دریای نفت خوابیده است؟
وی می افزاید: یك هزار لیتری نفت امروز در بازار آزاد یك میلیون تومان قیمت دارد من سال قبل ۷۲۰ هزار تومان پول دادم تا یك هزار لیتری نفت برایم خالی كردند آن هم برای یك و نیم ماه! كافی است این سرسیاه زمستانی كه تازه دارد شروع می شود بره شیری داشته باشیم… اگر آن دامدار بیچاره نفت داشت تا در بخاری استاندارد نفتی بسوزاند مگر عقل خودرا ازدست داده كه در دامداری اش آتش روشن كند تا همه دام هایش بمیرد و مردم به داد او برسند و رمه مهربانی برایش درست كنند؟ اتفاقاً حركت رمه مهربانی زیبا بود اما به نظر من باید تمام پول آنرا نه مردم بلكه شركت نفت می داد. شركت نفتی كه دامدار را راه نمی دهد!
تصمیم گیرانی كه از درد دامداران غافلند
دیگر دامدار شاهرودی درباره مصرف روزانه نفتش می گوید: ما فرسنگ ها از خطوط انتقال گاز دور هستیم و مجبوریم نفت بسوزانیم، در این سرما مگر می شود دام ها را رها كرد، درنتیجه باید خودم شبانه روز در دامداری باشم و زندگی كنم، من با ماهی ۳۵۰ لیتر سهمیه نفت چطور هم دام و گله و بره هایم را گرم كنم و هم خودم را؟
محمدتقی خانی می افزاید: مشكل ما این است كه كسانی درباره میزان مصرف نفت دامداران تصمیم می گیرند كه هیچ سررشته ای از این كار ندارند و پس این مشكل اصلی ما است، آیا همین افراد حاضر هستند ۲۴ ساعت بیایند در این سرما در دامداری ما بخوابند؟
موضوع نفت اما در بیارجمند هم مشكلات عدیده ای برای مردم به وجود آورده است، ازیك طرف می گویند نفت نیست و از طرف دیگر میزان نفت تخصیصی به مردم اندك است، موضوعی كه باید مسئولان به آن رسیدگی كنند.

عدم همكاری روسای ادارات
با عدم همراهی شركت نفت، پست و جهاد برای مصاحبه مجبور شدیم اطلاعات جسته وگریخته ای را از تحقیقات میدانی مان از سطح ادارات مربوطه و مصاحبه با دامداران گردآوری نماییم تا این لحظه هنوز موفق به دریافت اظهارنظر رسمی از طرف هیچ مقامی در این ادارات نشده ایم موضوعی كه گویا كم كم در شاهرود فراگیر شده و دیگر كمتر مسئولی درباره چالش ها و مسئولیت پذیری حوزه كاری اش خودرا ملزم به مصاحبه با اصحاب رسانه می بیند و ما مجبور هستیم در این یك سال اخیر انتهای همه گزارش هایمان بنویسیم رئیس فلان اداره برای مصاحبه با خبرنگار مهر، ابراز آمادگی نكرد!
درنهایت هفت خوان گرفتن نفت آن هم برای ۳۵۰ لیتر این روزها در آغاز زمستان سخت شاهوار، موضوعی بس دشوار است موضوعی كه دامداران از آن نالان هستند و مسئولان در قبالش بی تفاوت… تمام آنچه مسئولان درباره این امر بیان می كنند این است كه دستورالعمل از بالا رسیده و باید عمل شود اما دیگر كسی نمی گوید كه ما در قبال هر یك دامی كه از دامداران در این شرایط اقتصادی تلف می شود مسئول هستیم یا خیر!
این مشكلات البته تنها مربوط به دامداران نیست بلكه تراكتور داران، افرادی كه نیازمند نفت برای ادوات كشاورزی و صنعتی و… هستند، مردم بیارجمند و خارتوران و كالپوش و… نیز صدق می كند كه البته در گزارش های بعد به آنها خواهیم پرداخت.

منبع: