گزارش مدیرسا منابع ارزی در جنگ اقتصادی، صرف پشتیبانی از كشاورز خارجی می شود

به گزارش مدیرسا دولت در حالی واردات گندم را كلید زده كه وزارت جهاد كشاورزی بعنوان متولی تولید اعلام نموده بود نیازی به واردات نیست و تولیدكنندگان هم برای تامین كسری موجود اعلام آمادگی كرده بودند.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، واردات گندم به كشور در حالی كلید خورده كه به قول متولیان تولید كسری مورد نیاز كشور از منابع داخلی قابل تأمین بود. بر این اساس امسال كشاورزان به علت نارضایتی از نرخ خرید تضمینی، بخشی از گندم تولیدی را تحویل دولت ندادند و دولت كه سال قبل قیمت ۱۷۰۰ تومان را برای خرید تضمینی گندم تعیین كرده بود حاضر نشد با نرخی بالاتر از این میزان گندم را از كشاورزان خریداری كند. این در شرایطی است كه كشاورزان اعلام آمادگی كرده بودند در صورتیكه دولت حاضر به خرید محصول آنها با یك نرخ توافقی شود تمام كسری موجود را تأمین خواهند كرد. در همین زمینه عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمكاران كشور به خبرنگار مهر اظهار داشته بود: نیازی به واردات گندم نیست و گندم به اندازه كافی در كشور وجود دارد. هاشمی اضافه كرده بود: دولت اگر بخواهد در شرایط فعلی گندم وارد كند قیمت هر كیلوگرم گندم وارداتی برای آنها حدود ۲، ۹۰۰ تومان تمام می شود ازاین رو ما به آنها پیشنهاد كردیم كه با قیمت توافقی ۲، ۵۰۰ تومان برای هر كیلوگرم، كسری موجود را از منابع داخلی تأمین كنند. وی با اشاره به اینكه مسؤلان اعلام نموده اند برای تأمین ذخایر استراتژیك به ۱.۵ تا ۲ میلیون تن گندم نیاز دارند، افزوده بود كه تمایل مسؤلان بیشتر به واردات است اما اگر دولت قیمت پیشنهادی ما را قبول كند كسری موجود ظرف حدود ۲ هفته از منابع داخلی تأمین می شود چون گندم در انبارهای كشاورزان موجود است. مخالفت وزارت جهاد كشاورزی با واردات گندم همینطور عباس كشاورز، سرپرست وزارت جهاد كشاورزی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص اینكه آمار متفاوتی در عرصه تولید گندم عرضه می شود، بعضی از كاهش تولید این محصول خبر می دهند اما وزارت جهاد میزان تولید را كافی می داند با این وجود چرا بحث واردات مطرح می شود و اگر تولید كاهش نیافته گندم هایی كه به دولت فروخته نشده كجا هستند؟، اظهار داشت: تولید در سال زراعی گذشته به اندازه كافی بوده است. وی توضیح داد: برای كالاهای اساسی یك ذخیره استراتژیك تعریف شده كه این ذخایر را در هر شرایطی كشور باید داشته باشد و همه كشورها هم دارند. رویكرد واردات هم بخاطر این ذخایر است با اینكه از نظر ما در سال زراعی گذشته میزان تولید برای این منظور كفایت می كرده است. كشاورز با اشاره به اینكه قیمت خرید گندم پارسال مورد پذیرش كشاورزان نبود، اضافه كرد: قیمت جو هیچگاه بالاتر از نرخ گندم نبوده است و همیشه قیمت جو ۲۵ درصد كمتر از گندم بوده است اما پارسال در مناطقی از كشور قیمت جو به بالای ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان رسید كه این روی محصول سایه می اندازد و سبب می شود كه گندم با بخشی از جو و یا حتی ذرت جایگزین شود. وی افزود: بعنوان مثال در سال ۹۷ قیمت گندم ۱۳۰۰ تومان و نرخ بذر كیلویی ۱۹۰۰ تومان بود یعنی بذر ۵۰ درصد گران تر از گندم خوراكی بود امسال این تفاوت ۱۵ درصد است اما بذر خیلی جذب نشده و این نشان دهنده فراوانی گندم در دست مردم است. كشاورز اظهار داشت: فكر می كنم به محض اینكه خرید با قیمت جدید شروع شود گندم بیشتری كه از گذشته مانده است، عرضه خواهد شد.
در همین زمینه یك منبع مطلع در وزارت جهاد كشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح كرد: قیمت جهانی گندم بسته به نوع و كیفیت آن متفاوت و هرتن از حدود ۱۹۰ دلار تا ۲۷۰ دلار در مبادی متغیر است. وقتی گندم به بنادر ایران می رسد هزینه های دیگری همچون هزینه كشتی، حمل، بیمه، دموراژ و … هم به آن افزوده می شود ضمن اینكه برای حمل آن از بنادر به دیگر نقاط كشور هم حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان كرایه بابت هر كیلوگرم حمل به آن اضافه می شود.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: كشوری كه خودش می تواند گندم تولید نماید نباید وابسته به واردات باشد و باید از تولیدكنندگان خودش حمایت و پشتیبانی كند. نه اینكه منابع ارزی كشور را به پشتیبانی از كشاورزان خارجی اختصاص دهد. با این حال، معلوم نیست دولت با چه سیاستی تصمیم گرفته كه منابع ارزی را صرف واردات گندم كند آن هم در شرایط حساسی كه كشور ما در آن قرار دارد و صرفه جویی ارزی بیشتر از هر زمان دیگری ضروری می باشد. ضمن اینكه واردات كالاهای اساسی پارسال با ارز ۴۲۰۰ تومانی نتایج خوبی را به دنبال نداشت و خیلی از كارشناسان درباره ایجاد رانت گسترده در این عرصه خبر دادند و دولت ناچار شد در بعضی كالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف كند.