ایرباس از بوئینگ جلو زد

به گزارش مدیرسا ایرباس در سال ۲۰۱۹ میلادی از بزرگترین رقیب خود بوئینگ پیشی گرفت و عنوان بزرگترین سازنده هواپیما در جهان را به خود اختصاص داد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، ایرباس كه یك شركت هواپیماسازی اروپایی مستقر در فرانسه به حساب می آید، همواره یكی از بزرگترین رقبای بوئینگ در تولید و عرضه هواپیما بوده است.
گزارش های انتشار یافته در رسانه ها و منابع خبری همچون CNBC حاكیست كه تحویل و عرضه هواپیما توسط ایرباس فرانسه تحت تأثیر زمین گیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مكس در سراسر جهان، از بزرگترین رقیب آمریكایی آن، شركت بوئینگ، برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ میلادی سبقت گرفته است؛ بگونه ای كه رقم تحویل هواپیماهای ایرباس به ۸۶۳ فروند در سال ۲۰۱۹ میلادی رسیده است.
تحویل و عرضه هواپیماهای ایرباس در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال پیش از آن كه ۸۰۰ فروند بود، ۷.۹ درصد رشد و افزایش یافته است.
این بدان معناست كه این غول هواپیماسازی موفق شده است كه در سال ۲۰۱۹ میلادی مطابق پیشبینی های تحلیل گران و كارشناسان فعال در صنعت هوایی عمل كند و عملكرد موفقیت آمیزی را برای خود به ثبت برساند.
زمین گیر شدن هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مكس در تمامی ایرلاین های فعال در جهان، بدون شك ضرر و زیان های بسیاری را برای این غول هواپیماسازی آمریكایی به ارمغان آورده و خیلی از آنها درصدد تشكیل پرونده های حقوقی ضد بوئینگ و دریافت خسارت و غرامت از آن هستند.
به عقیده كارشناسان فعال در حوزه هوانوردی، همین مساله تبدیل به بهترین فرصت برای ایرباس شد تا بتواند قراردادهای بیشتری با ایرلاین های مختلف جهان منعقد كند و تعداد سفارش و تحویل هواپیماهای ساخت خویش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و بدین ترتیب از بزرگترین رقیب خود، بوئینگ، جلو بزند.
پس از آنكه دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مكس به فاصله كمتر از شش ماه پارسال سقوط كردند و بالغ بر ۳۰۰ نفر از مسافران و خدمه پروازی آن جان باختند، تمامی ایرلاین های فعال در جهان پرواز این مدل از هواپیما را در خطوط پروازی خود ممنوع و متوقف اعلام نمودند تا نتایج سازمان هوانوردی فدرال آمریكا و سایر موسسات مربوطه در مورد نقض نرم افزاری و سایر مشكلات ایمنی آن معلوم و مشخص شود. این درحالیست كه بوئینگ چند هفته پیش اعلام نمود كه به صورت موقت تولید هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مكس را در ماه ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی متوقف خواهد نمود. به نظر می آید همان گونه كه خیلی از نهادهای ناظر در ایالات متحده آمریكا و سایر متخصصان هوانوردی پیشبینی كرده بودند، مجوز پرواز و بازگشت بوئینگ ۷۳۷ مكس به خطوط هوایی به این زودی صادر نخواهد شد.