تعداد ثبت نام شدگان متقاضی كارورزی تا اختتام شهریور ۹۸

مدیرسا: خیلی از كارشناسان معتقدند طرح كارورزی فرصت آشنایی فارغ التحصیلان دانشگاهی با محیط كار را فراهم می آورد و سبب افزایش قابلیت های آنها برای جذب فرصتهای شغلی در آینده و ورود به بازار كار می شود.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، هم اكنون یكی از علل عمده بیكاری در كشور نبود مهارتهای مورد نیاز بازار كار از طرف جویندگان كار عنوان می شود. لازمه جذب فارغ التحصیلان به بازار كار داشتن مهارت است و كارشناسان نزدیكترین مسیر به اشتغال و كارآفرینی را در كسب مهارت می دانند.

كارورزی طرحی موثر در توسعه اشتغال همراه با مهارت آموزی است كه زمینه آشنایی افراد با محیط كار و جذب آنها در بنگاه های اقتصادی را فراهم می آورد و آشنایی كارورز با محیط كار و مهارت آموزی مهم ترین مزیتی است كه دنبال می كند.

این طرح یكی از برنامه های مهم دولت در امتداد تولید و اشتغال برای جوانان جویای كار خصوصاً فارغ التحصیلان است و هدف از اجرای آن افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان بوسیله انتقال مهارت و تجربه در محیط كار برای ورود به بازار كار، ایجاد انگیزه كارآفرینی و كسب وكار دانش آموختگان، تسهیل در جذب و بكارگیری جوانان در بنگاهها و فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش آموختگان به بنگاه اقتصادیست.

كارورزی طرحی موثر در توسعه اشتغال همراه با مهارت آموزی است كه زمینه آشنایی افراد با محیط كار و جذب آنها در بنگاههای اقتصادی را فراهم می آورد.

ازوجی ـ مدیركل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت كار در گفت و گو با ایسنا، طرح كارورزی دانش آموختگان دانشگاهی را الگوی عمومی تامین مالی خرد اشتغال محور با تاكید بر افزایش مهارت و توانمندسازی افراد می داند كه منجر به اشتغال پذیری بیكاران خصوصاً جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی شده است.

وی می گوید: وزارت كار در تكمیل این برنامه، طرحهای حمایتی مختلفی را در پشتیبانی از بخشهای كارفرمایی و بنگاههای اقتصادی كشور دنبال كرده كه پرداخت یارانه دستمزد و پرداخت سهم حق بیمه كارفرمایان به بنگاههایی كه كارورزان یا افراد بیكار را به خدمت بگیرند، همچون آنها به حساب می آید.

به گفته ازوجی، اجرای طرح كارورزی به رونق بازار كار كمك می نماید و به جهت اینكه بنگاهها ترغیب شوند نیروی كاری كه بعنوان كارورز در اختیار می گیرند جذب كنند، مشوق های بیمه كارفرمایی به مدت دو سال برای آنها لحاظ می شود.

مدیركل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت كار معتقد است: بازار كار متاثر از وضعیت اقتصادی كشور، شرایط ویژه ای را دنبال می كند و برای برون رفت از این شرایط لازم است سیاستهای مناسبی در حوزه اقتصاد و بازار كار به اجرا درآید.

دوره كارورزی برای دانش آموختگان دانشگاهی حداقل ۴ ماه و حداكثر ۶ ماه است كه در این مدت هزینه كارورزی از طرف وزارت كار پرداخت می شود. هم چنین در این مدت كارورز از بیمه مسئولیت مدنی بهره مند می شود.

بر اساس آخرین آمار عملكرد طرح كارورزی، تا اختتام شهریور ماه امسال بیشتر از ۴۱۱ هزار و ۶۸ نفر بعنوان متقاضی كارورزی ثبت نام كرده اند كه از این تعداد ۱۱۵ هزار و ۴۲ نفر متقاضی واجد شرایط شناخته شده اند.

همچنین ۳۲ هزار و ۸۲۰ نفر از ثبت نام شدگان متقاضی واحد پذیرنده بوده و تعداد مجوزهای صادره از طرف فنی و حرفه ای ۱۴ هزار و ۹۶۰ مجوز بوده است. بر طبق این آمار، در نیمه نخست امسال و تا اختتام شهریور ماه ۹۸ جمعا ۲۹ هزار و ۵۳۶ قرارداد با كارورزان منعقد شده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، كارشناسان و فعالان حوزه كار، طرح كارورزی را سبب تحرك بازار كار دانسته و بر لزوم فراهم كردن مشوق هایی برای كارفرمایان و ارائه دوره های عملی برای جویندگان كار در این طرح تاكید دارند.

در حال حاضر بیشترین میزان بیكاران را افراد فاقد مهارت می سازند كه لزوم دارد برای مهارت افزایی آنها برنامه های موثر و جدی تری را دنبال شود بدین جهت وزارت كار با اجرای طرح كارورزی، پیگیر اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است. این طرح بهترین فرصت برای كارورزان به حساب می آید تا دوره آموزشی شغل موردنظر خودرا آموزش ببینند و كارفرمایان هم نیروی كار موردنیاز خودرا از این طریق جذب كنند.

منبع: