مركز آمار ایران: تورم دیماه با ۱ و چهار دهم درصد كاهش به ۳۸ و شش دهم درصد رسید

به گزارش مدیرسا نرخ تورم سالانه دیماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای كشور به ۳۸.۶ درصد رسیده كه نسبت به ماه قبل، ۱.۴ واحد درصد كاهش نشان داده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، شاخص قیمت مصرف كننده برای دیماه سالجاری از جانب مركز آمار ایران منتشر گردید.
نرخ تورم نقطه ای دیماه ۱۳۹۸ در مقایسه با ماه قبل ۱.۵ واحد درصد كاهش یافته است. نرخ تورم نقطه ای گروه عمده «خوراكی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با كاهش ۴.۰ واحد درصدی به ۲۴.۰ درصد و گروه «كالاهای غیر خوراكی و خدمات» با كاهش ۰.۳ واحد درصدی به ۲۷.۴ درصد رسیده است.
كاهش نرخ تورم نقطه ای خانوارهای كشور
منظور از نرخ تورم نقطه ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه ای در دیماه ۱۳۹۸ به عدد ۲۶.۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای كشور به صورت میانگین ۲۶.۳ درصد بیشتر از دی ۱۳۹۷ برای خرید یك «مجموعه كالاها و خدمات یكسان» هزینه كرده اند.
نرخ تورم نقطه ای دیماه ۱۳۹۸ در مقایسه با ماه قبل ۱.۵ واحد درصد كاهش یافته است. نرخ تورم نقطه ای گروه عمده «خوراكی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با كاهش ۴.۰ واحد درصدی به ۲۴.۰ درصد و گروه «كالاهای غیر خوراكی و خدمات» با كاهش ۰.۳ واحد درصدی به ۲۷.۴ درصد رسیده است.
این در حالی است كه نرخ تورم نقطه ای برای خانوارهای شهری ۲۶.۲ درصد است كه نسبت به ماه قبل ۱.۴ واحد درصد كاهش داشته است. هم چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۷.۰ درصد بوده كه نسبت به ماه قبل ۱.۹ واحد درصد كاهش داشته است.
كاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای كشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. نرخ تورم ماهانه دی ۱۳۹۸ به ۰.۸ درصد رسیده كه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۲.۴ واحد درصد كاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه های عمده «خوراكی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «كالاهای غیر خوراكی و خدمات» به ترتیب ۰.۳- درصد و ۱.۴ درصد بوده است.
این در حالی است كه نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۰.۹ درصد است كه نسبت به ماه قبل، ۲.۱ واحد درصد كاهش داشته است. هم چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۰.۵ درصد بوده كه نسبت به ماه قبل ۳.۷ واحد درصد كاهش داشته است.
كاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای كشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یك سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه پیش از آن است. نرخ تورم سالانه دیماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای كشور به ۳۸.۶ درصد رسیده كه نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۱.۴ واحد درصد كاهش نشان داده است.
این در حالی است كه نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۳۸، ۰ درصد می باشد كه نسبت به ماه قبل ۱.۳ واحد درصد كاهش داشته است. هم چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۴۲.۲ درصد بوده كه نسبت به ماه قبل ۱.۶ واحد درصد كاهش داشته است.
تغییرات قیمت ها در ماه جاری
در گروه عمده «خوراكی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه و خشكبار» (انار، موز و هندوانه) می باشد. در گروه عمده «كالاهای غیر خوراكی و خدمات» گروه «حمل ونقل» (انواع اتومبیل سواری) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.
هم چنین گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی) و گروه «گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها» (گوشت گاو، گوشت گوسفند) نسبت به ماه قبل، كاهش قیمت داشته است.
درصد تغییرات شاخص قیمت در دهك های هزینه ای كل كشور در ماه جاری
دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در دیماه ۱۳۹۸ برای دهك های مختلف هزینه ای از ۳۸.۱ درصد برای دهك اول تا ۴۰.۳ درصد برای دهك دهم است.