سهم مزد كارگر از هزینه تولید چقدر است؟

به گزارش مدیرسا یك عضو كانون عالی شوراهای اسلامی كار با اشاره به پایین بودن سهم دستمزد در قیمت تمام شده تولید می گوید: در كشورهای دیگر اگر نیروی كار تامین باشد و كارفرما دغدغه های وی را مهم بداند، تولید با كیفیت و قابل رقابت با استانداردهای جهانی عرضه می شود.

علی اصلانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به سهم دستمزد در قیمت تمام شده تولید اظهار نمود: برمبنای آمارها، میانگین سهم دستمزد در قیمت تمام شده بخش كشاورزی شش تا هفت درصد و در بخش صنعت، بین هشت تا ۹ درصد است اما بطور كلی میانگین هزینه دستمزد یك كارگر در تولید بین ۹ تا ۱۰ درصد است.

وی اضافه كرد: اگر در كشورهای دیگر سهم دستمزد در قیمت تمام شده بالا است به این علت است كه كیفیت محصول برای كارفرما مهمست و كارفرما برای احتیاجات و رفاهیات كارگر اهمیت قائل است.

این مقام مسئول كارگری افزود: وقتی كارگر در خط تولید مشغول كار است و باید قطعه ای را ببندد، دقت در كار او بستگی به این مساله دارد كه كارفرما تا چه حد دغدغه او را مهم بداند.

اصلانی اشاره كرد: در كشورهای دیگر كیفیت محصول اهمیت بالایی دارد و كارفرمایان معتقدند اگر نیروی كار تامین باشد تولید با كیفیت و قابل رقابت با استانداردهای جهانی هم عرضه می شود ولی آیا كارفرمایان ما به این حرف ایمان دارند؟

دلیل تسخیر اقتصاد جهان توسط كمپانی های بزرگ

رئیس كانون شورای اسلامی كار البرز اضافه كرد: اگر محصولات دو كمپانی بزرگ آلمانی، بنز و بی. ام. و بازارها را تسخیر كرده اند به این علت است كه آنها افق بلندمدتی را برای كار خود ترسیم و برنامه ریزی كرده اند. از نظر آنها كارگر باید تامین باشد تا در كار احساس مسئولیت كند. اگر نیروی كار دغدغه دستمزد، حق بیمه و هزینه های مسكن و درمان را نداشته باشد كیفیت كار او اساسا بالا می رود.

به گفته وی در كشورهایی مثل آلمان نرخ بیكاری و تورم بسیار پایین است و در صورتیكه ذخایر نفتی و گازی یا معدن ندارند بر پایه اقتصاد مدیریتی و بخش خصوصی اداره می گردند بنا بر این است كه سهم بسزایی در اقتصاد جهان دارند، همچنان كه ۱۲ تا ۱۴ درصد اقتصاد دنیا در دست چین است.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، باوجود آنكه كارفرمایان بخش اعظمی از هزینه های خودرا متوجه دستمزد نیروی كار می دانند خیلی از كارشناسان معتقدند دستمزد در قیمت تمام شده تولید و كالای كارفرما سهم پایینی دارد و بیشترین هزینه كارفرمایان را مالیاتها، نبود نقدینگی و هزینه تامین مواد اولیه شامل می شود.

منبع: