روسیه نمی تواند نورد استریم دو را تكمیل كند

به گزارش مدیرسا وزیر انرژی آمریكا گفته است كه واشنگتن اطمینان دارد روسیه نمی تواند نورد استریم دو (خط لوله انتقال گاز طبیعی) را در دریای بالتیك تكمیل كند و آمریكا هم در مخالفت با این پروژه تلاش می كند.

به گزارش مدیرسا به نقل از بلومبرگ انگلیسی، «دن بروئیلِت» در پاسخ به پرسشی در خصوص تلاشهای مسكو در جهت دور زدن تحریم های آمریكا و تكمیل پروژه نورد استریم دو، اظهار داشت كه «آنها نمی توانند» و ادعاها را در خصوص اینكه گازپروم كه مالكیت این پروژه را برعهده دارد، تنها با یك تأخیر كوتاه مدت روبرو شده است، رد كرد.
وی در حاشیه جلسه امنیتی مونیخ در اینباره اظهار داشت: برعكس، این تأخیر بسیار طولانی خواهد بود چونكه روسیه فناوری پیشبرد این پروژه را ندارد. فكر نمی كنم انجام این كار به آسانی حرف زدن در مورد آن باشد.
این خط لوله كه قابلیت انتقال مستقیم سالیانه ۵۵ میلیون مكعب گاز طبیعی را از میادین سیبری به آلمان دارد، به كانون تنش های ژئوپولتیك در سرتاسر اقیانوس اطلس تبدیل گشته است. ترامپ آلمان را به علت پرداخت میلیاردها دلار پول به روسیه در ازای گاز به شدت مورد انتقاد قرار داده است و این در شرایطی است كه به قول ترامپ برلین از مصونیت واشنگتن بهره می برد.
براساس اسناد عرضه شده توسط گازپروم، مالكان نورد استریم دو تا ماه مه ۲۰۱۹ مبلغ ۵.۸ میلیارد یورو در این پروژه سرمایه گزاری نموده اند. تحریم های ماه دسامبر آمریكا شركت سوئیسی «آل سیز» را كه در زمینه راه اندازی خطوط لوله و تأسیسات زیر آبی فعالیت می كند، مجبور به قطع مشاركت خود در این پروژه كرد و در سرنوشت آنرا در ابهام قرار داد.
آمریكا اعلام نموده است كه اروپا باید وابستگی خویش را به گاز روسیه قطع كرده و در عوض محموله های مایع این سوخت را از واشنگتن خریداری كند. بروئیلِت با اشاره به عدم اطلاع از احتمال اعمال تحریم های مضاعف بر روسیه در صورت مقاومت برابر آمریكا، افزود: این مورد كه اروپا بخصوص آلمان تا این اندازه به روسیه وابسته هستند، آمریكا را آشفته می كند.
همزمان با اظهارات برویلت، نشانه هایی از تلاش گازپروم برای تكمیل پروژه بروز كرد. كشتی روسی «آكادمیك چرسكی» كه مسئولیت جاگذاری لوله های گاز را برعهده دارد، یكشنبه هفته گذشته بندر ناخودكا روسیه را ترك كرد. مسیر رهگیری آكادمیك چرسكی نشان داده است كه این كشتی ۲۲ فوریه (سوم اسفندماه) به سنگاپور خواهد رسید.
«الكساندر نواك» وزیر انرژی روسیه سال قبل از این كشتی بعنوان جایگزین كشتی ها شركت آل سیز در آب های دانمارك یاد كرد. در حالی گازپروم اعلام نموده است كه برای تكمیل خط لوله بدنبال گزینه های جایگزین است، هیچ جزئیاتی در مورد كشتی و محل جاگذاری لوله ها عرضه نكرده است.
شركت نفت و گاز اتریشی و چندملیتی اوام وی (OMV) بعنوان یكی از حامیان مالی این پروژه، پیشبینی كرده است كه مسكو این پروژه را تكمیل خواهد نمود. با عنایت به این كه ۹۴ درصد از فرایند راه اندازی خط لوله نورد استریم دو انجام شده است، این پروژه تا قبل از توقف راه اندازی به علت تحریم ها، تنها چند هفته تا اتمام فاصله داشت. در واقع هم اكنون تنها بخش های كوچكی در آب های دانمارك نیازمند تكمیل است.
پیش از آنكه تحریم های آمریكا این پروژه را با وقفه مواجه كند، پیمانكاران نورد استریم دو امیدوار بودند این پروژه تا آخر سال ۲۰۱۹ یا ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۰ تكمیل شود. زمان مورد انتظار این امكان را فراهم می كرد تا انتقال گاز به اروپا بموقع یعنی تا آغاز زمستان ۲۰۲۰ – ۲۰۲۱ صورت گیرد.