به خاطر كرونا؛ ایرلاین ها سفارش خرید هواپیماهای ایرباس را لغو می كنند

به گزارش مدیرسا ایرباس اخیرا اعلام نموده كه خیلی از ایرلاین های فعال در سرتاسر جهان تحت تأثیر بحران های مالی ناشی از شیوع گسترده ویروس كرونا، سفارش هواپیماهای خویش را لغو كرده و یا به تعویق انداخته اند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، همزمان با شروع گسترده و شیوع كرونا در كشورهای مختلف جهان خیلی از ایرلاین ها به منظور پیشگیری از انتشار بیشترین ویروس و همینطور حفظ سلامت و بهداشت جامعه، پروازهای خود به مناطق گسترده ای از جهان كه الان با كرونا به شدت درگیرند، را تا اطلاع ثانوی لغو كرده و به حالت تعلیق درآورده اند. همین لغو پروازها سبب شده كه شركت های هواپیمایی ضرر و زیان های مالی گسترده ای را متحمل شوند و خیلی از خطوط هوایی پرتردد و درآمدزایی آنها به حالت غیرفعال تغییر حالت دهد. خیلی از هواپیماها هم الان در فرودگاه های بزرگ و پر تردد جهان زمین گیر شده اند.
حالا طبق گزارش رویترز، شركت هواپیماسازی ایرباس مستقر در فرانسه اخیرا اعلام نموده است كه ایرلاین های بی شماری در سرتاسر جهان تحت تأثیر بحران های مالی ناشی از شیوع گسترده ویروس كرونا و افت شدید تقاضا برای سفرهای هوایی، كه پیش تر با امضا و انعقاد قراردادی برخی از انواع مختلف هواپیماهای ایرباس را سفارش داده بودند، زمان سفارش خویش را به تعویق انداخته و برخی دیگر از آنها هم به كلی از تحویل و خریداری هواپیماهای جدید منصرف شده اند.
خیلی از كارشناسان و تحلیل گران فعال در حوزه هوانوردی، صدمات وارده از جانب شیوع كرونا بر صنعت هوانوردی و گردشگری را به حادثه تروریستی ۱۱ سپتامبر به برج های دوقلوی ایالات متحده آمریكا تشبیه كنند كه البته به عقیده آنها صدمه های این ویروس خطرناك به مراتب بسیار بیشتر و گسترده تر خواهد بود؛ بگونه ای كه انتظار می رود انتشار كرونا در جهان عنوان بزرگترین كابوس برای ایرلاین ها را به خود اختصاص دهد.
پیش تر كارشناسان سازمان هوانوردی بین المللی غیرنظامی ایكائو (ICAO) با انتشار گزارشی مفصل در مورد ضرر و زیان های مالی گسترده شركت های هواپیمایی در سرتاسر جهان تحت تأثیر شروع ویروس كرونا به شدت ابراز نگرانی كرده بودند.
یاتا در برآوردهای قبلی خود اعلام نموده بود كه كاهش تردد، تعلیق و لغو پروازها باعث خواهد شد كه حجم ترافیك هوایی جهان امسال میلادی با یك كاهش ۴.۷ درصدی روبرو شود كه این بیشترین میزان از بحران های مالی در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی به حساب می آید. این در حالی ست كه هنوز تبعات منفی این كاهش حجم ترافیك هوایی در جهان بر روی میزان سوددهی و درآمدزایی ایرلاین ها هنوز معلوم و مشخص نشده است.