احمد توكلی: از افزایش مناطق آزاد و ویژه به بیشتر از ۱۰۰ منطقه احساس شرم می كردم

به گزارش مدیرسا عضو مجمع تشخیص مصلحت با اشاره به اینكه نظام عقل حكم می كند به استناد تجربیات شكست خورده، مناطق آزاد جدید ایجاد نكنیم، اظهار داشت: از افزایش مناطق آزاد و ویژه به بیشتر از ۱۰۰ منطقه احساس شرم می كردم.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با برنامه رهیافت رادیو اقتصاد، با اشاره به اینکه گسترش مناطق آزاد بستر رانت خواری را گسترش می دهد، اظهار داشت: بعد از پیشنهاد افزایش ۱۳ منطقه ویژه و آزاد از جانب دولت در چارچوب یک لایحه، کمیسیون اقتصادی تعداد این مناطق را در مجلس نهم به ۱۰۱ منطقه رساند که از افزایش این چنینی تعداد مناطق آزاد و ویژه احساس شرم می کردم.
وی اضافه کرد: افزایش این چنینی تعداد مناطق آزاد و ویژه به معنای آن است که قوانین حاکم بر سرزمین اصلی کشورمان را مضر و مغایر با افزایش تولید و صادرات می دانیم. اگر قرار باشد برای اغلب نقاط کشور منطقه آزاد و ویژه تأسیس نماییم، احتیاج به بازبینی در قوانین مالیاتی، گمرکی و حوزه اشتغال داریم.
توکلی با اشاره به کارنامه ناموفق مناطق آزاد قبلی در کشور اظهار داشت: هدف از راه اندازی مناطق آزاد فعلی تبدیل شدن این مناطق به سکوی صادرات بوده است؛ وقتی مناطق فعلی به این اهداف دست پیدا نکردند، عقل حکم می کند سیاست گسترش مناطق آزاد و ویژه را با ایجاد مناطق جدید تکرار نکنیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از کیفیت عرضه لایحه دولت در خصوص گسترش مناطق آزاد و ویژه اظهار داشت: حتی یک برگ گزارش کارشناسی همراه با لایحه پیشنهادی دولت برای توسعه مناطق آزاد و ویژه وجود ندارد. اجرای چنین سیاست های عجولانه ای هم از جانب دولت و هم از جانب مجلس برای مردم و اقتصاد کشور هزینه به همراه خواهد داشت.
این نماینده سابق مجلس در ادامه با اشاره به شکل گیری رانت اطلاعاتی در مناطق آزاد خاطرنشان کرد: وقتی خبر از تأسیس منطقه آزاد در گوشه ای از کشور می پیچد، قیمت زمین چندین برابر می شود. کسانی که با رانت اطلاعاتی از تأسیس این مناطق آگاه هستند، با خرید قبلی اراضی این مناطق به قیمت های نازل، به سودهای هنگفت دست می یابند. البته شخص خاصی را متهم نمی کنم ولی بعید نیست دلیل این قبیل تصمیمات عجولانه هم چنین نفع شخصی یا گروهی باشد.
توکلی با اشاره به زمزمه های تأسیس منطقه آزاد در بندر جاسک اظهار داشت: خبرهایی مبنی‎ بر خرید بخشی از اراضی بندر جاسک از جانب پسر یکی از مدیران دولتی به دست ما رسید. به محض اطلاع از این مورد صراحتاً اعلام کردم، اگر چنین سرمایه گذاری از جانب پسر این مقام مسئول صورت بگیرد، نسبت به آن شفاف سازی خواهم کرد.
وی اضافه کرد: این مقام مسئول با من تماس گرفت و خرید زمین در بندر جاسک را به علت تأسیس آزمایشگاه خاک عنوان نمود که البته خرید ۳۰۰ هکتار زمین با چنین کاربری هم خوانی نداشت.
توکلی با تأیید مشکلات تولیدی و اشتغال در سرزمین اصلی اظهار داشت: اگر چنین مفروضاتی بر فضای اقتصادی کشور حاکم است و واردات جای صادرات را گرفته، چرا باید علاوه بر ادامه دادن این روند، با افزایش پهنه مناطق آزاد و ویژه باعث تشدید این نابسامانی های اقتصادی شویم؟
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: عدم شفافیت در مناطق آزاد و وجود درب های مختلف ورود و خروجی در مناطق آزاد که گمرک صرفا در یکی از این درب ها مستقر است، حکایت از شکل گیری فساد و سوءاستفاده از مشوق های مقرراتی دارد.
توکلی در انتها با فرض تصویب مجدد لایحه و طرح مربوط به گسترش مناطق آزاد و ویژه اظهار داشت: موضع مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان نسبت به گسترش این مناطق پیش تر هم اعلام شده است. در مناطق آزاد باید بنا بر صادرات باشد؛ بنابراین با رویکرد فعلی اداره مناطق آزاد، هم شورای نگهبان و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف گسترش این مناطق هستند.