تصویر خردادی بازار مسكن پس از حذف قیمت آگهی ها

مدیرسا: نخستین برداشت از بازار مسكن شهر تهران بعد از۲۰ روز كه از حذف قیمت آگهی های فروش ملك می گذرد حاكی از آنست كه سرعت رشد ماهیانه قیمت های پیشنهادی در خرداد ماه حدود ۲ درصد نسبت به اردیبهشت كاهش یافته اما تعداد فایل های طرف عرضه افت كرده است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، دومین مرحله از تغییرات قیمتی در بازار مسکن البته به شکل محدود در حال انجام می باشد. بررسی های میدانی و همینطور آمارهای غیررسمی از بازار مسکن شهر تهران در ۱۲ روز ابتدای خرداد ماه نشان داده است سرعت رشد ماهیانه قیمت حدود ۲ درصد کاهش یافته اما در سه منطقه ۱، ۷ و ۸ که جزو نقاط پرمعامله محسوب نمی شوند تغییرات قیمت های پیشنهادی محسوس بوده است؛ برای اینکه گروهی از مالکان نسبت به بروز رسانی قیمتها در خرداد ماه اقدام نموده اند.
با وجود آنکه رشد ۱۱ درصدی ماهیانه قیمت که در اردیبهشت صورت گرفت کند شده، اما به علت انتظارات تورمی و همینطور امتناع مالکان از فروش در شرایط کنونی، حجم فایل های عرضه شده به بازار مسکن به صورت محسوسی کاهش یافته است. گروهی از فروشندگان تحت تأثیر برداشتن قیمت از آگهی های سایت های اینترنتی، به زعم خود شرایط کنونی را ابهام آلود می دانند و تا زمان برداشته شدن این محدودیت فروش را به حالت تعلیق در آورده اند.
روز ۲۱ اردیبهشت ماه، با دستور ضابط قضایی، سایتهای اینترنتی از درج قیمت مسکن منع شدند. در این بین گروهی از سفته بازان که مهم ترین ابزار خویش را برای نوسان گیری از دست داده اند، شرایط را ابهام آلود عنوان می کنند. بعضی سایت ها نیز به ابهام کنونی دامن می زنند. به صورت مثال یکی از سایت های معروف، شرایط فعلی را به شکلی تحمیلی دانسته که به شفافیت بازار مسکن خدشه وارد کرده است.
رقابت منفی مالکان در سایت های اینترنتی
با این وجود رئیس اتحادیه مشاوران املاک، عامل اصلی التهابات بازار مسکن را درج قیمت به شکل بی حساب و کتاب در سایت های اینترنتی می داند. مصطفی قلی خسروی ضمن تشکر از پلیس فتا برای برداشتن قیمت از آگهی های ملکی به ایسنا اظهار داشت: با عنایت به این که هر فردی در هر نقطه از کشور می تواند یک آگهی ثبت کند، رقابت منفی در بازار مسکن بوجود آمده است. به صورت مثال یک نفر خانه خویش را متری ۱۵ میلیون تومان آگهی می کند، همسایه او که تا پیش از آن با قیمت متری ۱۳ میلیون تومان قصد فروش داشت نرخ جدید را ۱۷ میلیون تومان ثبت می کند. نفر دیگری در کوچه پایینی ولو این که قصد فروش خانه خویش را هم نداشته باشد یک آگهی به مبلغ ۱۸ میلیون تومان در هر متر مربع به ثبت می رساند. این وضعیت هرج و مرج ادامه می یابد و قیمت ها به صورت اسمی افزایش پیدا میکند.
معاون وزیر: فعلا درج قیمت ممنوع!
چند روز قبل نیز معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی اظهار نمود: تا رفع التهاب بازار مسکن، اجازه درج قیمت در آگهی های اینترنتی را نمی دهیم.
محمود محمودزاده اظهار داشت: مجموعه و گروه ذی نفع در سایت های اینترنتی نسبت به درج قیمت های غیرواقعی اقدام نموده اند و تا زمانی که بازار مسکن به آرامش نرسد اجازه درج قیمت ها را نخواهیم داد.
وی درباره نقش سایت های اینترنتی اجاره و فروش املاک در التهاب بازار مسکن تصریح کرد: عده ای به دنبال التهاب در بازار مسکن و جریان سازی هستند که تمام این قیمت ها هم کاذب است و اساسا با این قیمت ها معاملاتی هم صورت نمی گیرد. ازاین رو حذف قیمت از سایت های اینترنتی در معاملات مسکن چه در بخش اجاره و چه فروش تصمیم نظام است تا بتوان این بازار کاذب را مدیریت کرد.
از طرفی آمار تحولات بازار مسکن شهر تهران که توسط بانک مرکزی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ عرضه شد از آن حکایت می کند که بازار تقریباً به صورت کامل در قبضه سفته بازان و سرمایه گذاران قرار دارد. مصداق این مورد آن است که در ارزانترین منطقه تهران فقط دو درصد معاملات انجام می شود و در ۷ منطقه ارزان قیمت که در کانال میانگین زیر ۱۰ میلیون تومان در هر متر مربع قرار دارند صرفا ۱۵ درصد معاملات صورت گرفته است.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ به ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۱۱ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد رشد نشان داد. تعداد معاملات نیز ۱۱ هزار و ۳۱۰ فقره بود که نسبت به فروردین سال جاری ۸۰۹ درصد افزایش و نسبت به اردیبهشت سال گذشته ۶.۷ درصد کاهش پیدا کرد.

منبع: