خدمات حقوقی عرضه شده به دانش بنیان ها را بشناسید

خدمات حقوقی مركز شركت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دو سرفصل مشاوره های حقوقی و مالكیت فكری و تدوین قراردادهای حقوقی به شركت های دانش بنیان عرضه می شود.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، با افزایش گردش مالی حوزه زیست بوم اقتصاد دانش بنیان، پیچیدگی ها و مسائل حقوقی شرکت های فناور و دانش بنیان هم افزایش یافته است. بر این اساس مرکز شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نسبت به عرضه خدمات حقوقی در دو سرفصل ذکرشده اقدام نموده است.
کمک به تدوین قراردادهای حقوقی
شرکت های دانش بنیان برای خرید مواد اولیه، فروش کالا، دریافت تسهیلات، تنظیم مسائل مربوط به مالکیت فکری و موارد مختلف باید قرارداد تنظیم کنند. با عنایت به گستردگی مسائل مربوط به قانون، لازم است تا این شرکت ها برای هر مورد مشخص، مشاوره های تخصصی دریافت نمایند. کمک به تدوین قراردادهای حقوقی یکی از حوزه هایی است که شرکت های دانش بنیان برای آن مشاوره دریافت می کنند.
مشاوره حقوقی در زمینه حقوق قراردادها شامل مواردی مانند ویرایش و نگارش قراردادهای تجاری، قوانین تجارت، ثبت تغییرات اساسنامه و هیات مدیره شرکت و قوانین اسناد تجاری است.
مشاوره حقوق و مالکیت فکری
اختراعات، ابتکارات، ایده ها و موارد مشابه همچون ارزشمندترین داشته های شرکت های دانش بنیان محسوب می شوند.
بر این اساس لازم است تا این شرکت ها از تمام جزئیات در رابطه با حفاظت حقوقی از دارایی های فکری آگاه باشند. به همین خاطر بسته خدمتی تخصصی تدوین شده در این عرصه به شرکت های دانش بنیان عرضه می شود. بهره مندی از خدمات مشاوره در سرفصل های حقوق کسب و کار، حقوق بین الملل، تبادل فناوری و استفاده از محتوای پتنت و مانند این، همچون خدماتی است که در این بخش در نظر گرفته شده است.
مشاوره در حوزه قانون کار
مشاوره قانون کار شامل مشاوره درباره تمام قوانین کار روابط کار، مدیریت کارخانه، امور اداری و پرسنلی و همینطور تهیه و تنظیم لایحه دفاعیه جهت عرضه به سازمان مربوطه می شود. بررسی قراردادها از نظر قوانین کار و عرضه خدمات مشاوره ای قبل و پس از استخدام هم بخش دیگری از این بسته خدمتی است. شرکت های مورد حمایت می توانند با استفاده از خدمات این بخش به قرارداد مورد نیاز خود دست یابند.
دفتر مصالحه و ارجاع به داوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
بر اساس اعلام پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، اختلافات حقوقی به سه روش صلح و سازش، داوری و محاکم قضایی حل می شود. از آن جایی که حل اختلاف از راه محاکم قضایی پرهزینه و طولانی مدت است، ازاین رو شرکت ها تمایل بیشتری به حل اختلاف از راه صلح و سازش و یا داوری دارند. دفتر مصالحه و ارجاع به داوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور حل و فصل اختلافات بازرگانی داخلی و خارجی شرکت های دانش بنیان به راه افتاده است. شرکت های دانش بنیان برای مصالحه و یا داوری می توانند به این دفتر رجوع کنند و از مشاوران و وکلا حقوقی خبره آن به صورت مجانی استفاده کنند. در صورت عدم مصالحه نیز، این دفتر مبحث داوری را به مراکز داوری همکار ارجاع داده و بخشی از هزینه آنرا پوشش می دهد.

منبع: