مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اعلام كرد سه پیشنهاد برای عملیاتی شدن كریدور شمال- جنوب

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اعتقاد دارد كه برای عملیاتی شدن كریدور شمال-جنوب باید هرچه زودتر تمامی مناطق آزاد و بنادر مسیر نسبت به تهیه بسته های جذاب یارانه ای و حمایتی به خطوط كشتیرانی و صاحبان كالا اقدام نمایند.

به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، به تازگی جلسه ویدیوکنفرانسی به منظور تعیین راهبردهای عملیاتی کردن مسیر ترانزیتی کریدور شمال- جنوب به دعوت منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستاراخان روسیه برگزار گردید که نمایندگانی از ایران (به نمایندگی منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد انزلی)، منطقه ویژه لوتوس به نمایندگی کشور روسیه، نماینده طرف هندیو نمایندگانی از شرکت های کشتیرانی، خدمات لجستیکی و حمل و نقل سه کشور به منظور بررسی راهکارهای لازم برای عملیاتی نمودن مسیر ترانزیتی کریدور شمال – جنوب INSTC (مسیر بنادر هند – چابهار – انزلی – آستاراخان – مسکو – هامبورگ المان) درآن حضور داشتند.

عبدالرحیم کردی -مدیر عامل منطقه آزاد چابهار- در ارتباط با جریان این جلسه و مسایلی که در آن مطرح گردیده است اظهار داشت که وی سه پیشنهاد درباره عملیاتی شدن کریدور شمال-جنوب عرضه کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در اینباره توضیح داد: تنها راه تسریع در عملیاتی کردن این مسیر تشکیل کمیته ای راهبردی با حضور نماینده تمامی طرف های ذینفع و تشکیل کار گروه های تخصصی همچون کارگروه گمرکات، بنادر، فرواردرها و غیره است تا به صورت عملی و مرحله به مرحله نسبت به شناسایی و رفع موانع اجرایی اقدام گردد.

کردی با اشاره به اهمیت دو فاکتور مهم در اهمیت هریک از کریدورهای ترانزیتی دنیا یعنی امکان ترانزیت کالا در کمترین زمان و با حداقل هزینه، اظهار داشت: به منظور ایجاد جذابیت لازم برای صاحبان کالاهای ترانزیتی جهت پیوست به این مسیر برای انتقال کالاهای خود پیشنهاد کردیم تا هرچه زودتر تمامی مناطق آزاد و بنادر مسیر نسبت به تهیه بسته های جذاب سوبسیدی و حمایتی به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا اقدام نمایند.

وی اضافه کرد: تشکیل یک اتحادیه یا شرکت حمل و نقل ترکیبی و خدمات لجستیکی مشترک با عضویت تمامی دست اندرکاران و ذینفعان از راهکاری تسریع در این امور است تا علاوه بر سیاست گذاری و بهبود فرآیندهای اجرایی، به صورت متمرکز مسئولیت تمامی مراحل اجرایی را به عهده گیرد.

اما در این نشست نماینده روسیه هم ضمن برشمردن اهمیت بندر چابهار در فراهم کردن مسیر ارتباطی با کشورهای هند و چین اعلام نموده که بخاطر صرفه جویی ۴۰ درصدی در زمان انتقال و ۲۰ درصدی هزینه های ترانزیتی این مسیر ترانزیتی، کشورهای قزاقستان و ترکمنستان و برخی از شرکت های اروپایی برای پیوستن به این توافقنامه ترانزیتی اعلام آمادگی کرده اند که این امر خود موید اهمیت این توافقنامه و جذابیت آن است.

منبع: