احتمال فرار از مالیات خانه های خالی در نبود بستر دیجیتال

با وجود آن كه مقرر است در تابستان جاری نخستین برگه های مالیاتی برای صاحبان خانه های خالی ارسال شود، ضعف دستگاه های دولتی در عرضه اطلاعات برخط می تواند زمینه را برای فرار مالكان از پرداخت مالیات فراهم آورد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، سامانه املاک و اسکان که بستری برای شناسایی خانه های خالی است بعد از رونمایی توسط وزارت راه و شهرسازی در بهمن ماه گذشته و واگذاری به سازمان امور مالیاتی در اردیبهشت سال جاری، مجدداً برای تکمیل اطلاعات به وزارت راه و شهرسازی بازگردانده شده است. همین مبحث سبب شد برخی منتقدان بگویند با گذشت چهار سال از اجبار برای دریافت مالیات از واحدهای خالی، سامانه مربوط به این مورد بین دو دستگاه دولتی پاسکاری می شود.
با این وجود وزارت راه و شهرسازی قول داده با همکاری دستگاه های مربوطه، اطلاعات لازم را در این سامانه بارگذاری خواهد نمود. با این وجود به نظر می آید هر چه به زمان تحقق مالیات خانه های خالی نزدیک تر می شویم، ضعف های تحقق این مهم بیشتر خویش را نشان داده است.
یکی از اشکالات آن است که به علت نبود بستر دیجیتال و عدم عرضه اطلاعات برخط توسط دستگاه های در رابطه با سامانه املاک و اسکان، احتمال انعقاد قراردادهای صوری به منظور فرار از مالیات وجود دارد. این موضوعی است که امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی هم به آن اذعان کرده است.
وی همینطور نرخ جریمه خانه های خالی را بازدارنده نمی داند. طبق قانون، صاحبان واحدهای خالی در سال اول یعنی ۱۳۹۵ از پرداخت مالیات معاف هستند، در سال دوم یعنی ۱۳۹۶ باید نصف اجاره سالیانه را مالیات بپردازند. در سال سوم یعنی ۱۳۹۷ معادل تمام ارزش اجاره بهای سالیانه مشمول مالیات می شوند و در سال پس از آن یک و نیم برابر ارزش اجاره ملک باید مالیات بپردازند.
پارسا همینطور گفته که مبحث مهمتر آن است که اطلاعات لازم برای آگاهی از زمان خالی بودن خانه ها را در اختیار نداریم.
وی با اشاره به اینکه پس از تحویل این سامانه به سازمان امور مالیاتی کشور، ما حداکثر پس از ۱۰ روز مطابق با قانون اوراق تشخیص مالیاتی افراد را صادر خواهیم کرد، اظهار داشت: مشکل اصلی درباره دریافت مالیات از خانه های خالی این است که وزارت راه و شهرسازی هنوز تمامی اطلاعات لازم را در سامانه قرار نداده است.

موافقت مجلس با دوفوریت طرح مالیات بر خانه های خالی
روز گذشته هم کمیسیون اقتصادی مجلس مکلف شد ظرف یک هفته جزئیات طرح مالیات از خانه های خالی را به صحن علنی عرضه کند.
خاندوزی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی در این خصوص گفته که کمک به عرضه فوری مسکن تنها از راه افزایش مالیات بر خانه های خالی امکان پذیر است که امیدواریم در تابستان سالجاری که پیک خرید و فروش خانه و جابجایی مستاجران است اجرای این قانون اثرات خویش را داشته باشد.
همینطور بحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان نمود که بیشتر از نیاز کشور واحد مسکونی آماده سکونت داریم. دولت متأسفانه همراهی لازم را برای اجرای این قانون نداشت اما الان وزارت راه و شهرسازی آماده اجرای این قانون و راه اندازی این سامانه است.

برخی چالش های طرح از نگاه وزیر
از سوی دیگر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر دریافت مالیات خانه های خالی در تابستان جاری می گوید متاسفانه برای هرکاری در کشور یکسری موانع را خود قانون به وجود می آورد آن هم اینکه برخی دستگاه ها برای در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به دستگاه ها و سازمان های دیگر منع قانونی دارند.
اسلامی در عین حال اظهار نمود که با عنایت به اقدامات و تلاشهای صورت گرفته بزودی این معذوریت های قانونی برطرف خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی این را هم گفته که بسیار خوش بین است که در همین تابستان برگه های مالیاتی برای کسانی که خانه های خالی دارند، صادر شود.
به قول او، خانه های خالی متعلق به هر فردی که باشد سرمایه ملی به حساب می آید. دو میلیون واحد مسکونی بدون استفاده در کشور وجود دارد که اگر این واحدها در بازار عرضه شوند بدون شک گشایشی در زندگی مردم و کسب و کارها بوجود خواهد آمد. از طرفی مالیات بر خانه های خالی شاید عدد بزرگی به لحاظ مالیاتی نباشد ولی عدالت اجتماعی در پرتو این مهم اتفاق خواهد افتاد.

منبع: