در جمع خبرنگاران مطرح شد: كاهش و واقعی كردن تقاضا در بازار خودرو اولویت وزارت صمت

به گزارش مدیرسا سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینكه كاهش و واقعی كردن تقاضا در بازار خودرو در دستور كار است، اظهار داشت: در سه ماه نخست سال جاری تحویل خودرو ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، حسین مدرس خیابانی عصر امروز در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی گیلان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: در تلاشیم تا اغلب واحدهای صنعتی فعال در کشور قطعات مورد نیاز خویش را بومی سازی کنند.
وی به بازدیدهای انجام شده از واحدهای صنعتی استان گیلان اشاره و با اشاره به اینکه جای شادمانی است که با مشارکت بخش خصوصی موفق شده ایم ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز تولید کولرهای گازی را در داخل تولید نماییم، اظهار نمود: محصولی که تا چند سال پیش با ارزهای حاصل از فروش نفت به کشور وارد می شد امروز با عنایت به ایجاد ظرفیت های مناسبت در داخل تولید می شود.
واحدهای کمتر وابسته به خارج حمایت می شوند
سرپرست وزارت صمت در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اولویت های ما این بوده که واحدهای صنعتی با عنایت به شرایط موجود در سال «جهش تولید» بتوانند در راه داخلی سازی قطعات گام های خوبی بردارند، اظهار داشت: دولت از تولیدی حمایت می کند که کمترین وابستگی به خارج داشته باشد، همه باید در این راه گام بردارند.
وی با اشاره به وضعیت استان گیلان و با اشاره به اینکه در فضای تحریم یک نگاه ویژه به استان های مرزی داریم، اظهار داشت: مرزها و استان های مرزی می توانند به مدیریت کشور و گذر از شرایط موجود کمک کنند.
مدرس خیابانی با اشاره به اینکه گیلان در این حوزه ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش تبادلات مرزی با کشورهای اوراسیا دارد، اضافه کرد: سال قبل توافق خوبی با کشورهای اوراسیا انجام شد و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای صادراتی ایران عوارض وارداتی آن به کشورهای عضو این اتحادیه همانند روسیه، قزاقستان، اوکراین و بلاروس صفر است مجموعه استان گیلان و مزرهای آن بسیار می توانند تأثیرگذار باشند.
وی با اشاره به اینکه در جهت گیری های تجارت رسمی کشور نگاه به مرزهای شمالی است در جهت گیری های تجارت رسمی کشور نگاه به مرزهای شمالی است، اظهار نمود: سال جاری در صادرات خیلی از کالاهای اساسی، مرزهای شمالی بعنوان نقطه اتکا مشخص شده اند. بنادر شمالی ظرفیت های خوبی است که می توانیم مبادلات تجاری با کشورهای اوراسیا داشته باشیم.
افزایش ۲۲ درصدی صادرات از گیلان
سرپرست وزارت صمت با اشاره به آمارهای صادرات از گیلان نشان و با اشاره به اینکه با همین نگاه صادرات ۹۸ میلیون دلاری سه ماهه نخست سال قبل در مدت مشابه سال جاری به ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است، افزود: این نشان دهنده این است که به رغم بسته بودن مرزها اما فعالیتهای صادراتی در گیلان افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه شاهد افزایش ۲۲ درصدی صادرات گیلان، خاطرنشان کرد: باید از فرصت ها برای تقویت زیرساخت های تجاری استفاده گردد. کارخانجات فرآوری و راه، انبار، سردخانه و اتصال به ریل و جاده ها از مواردی است که باید در استان گیلان برای بهره گیری از این ظرفیت ها استفاده گردد.
مدرس خیابانی در ادامه همینطور به وضعیت بازار خودرو اشاره نمود و اظهار داشت: در این بخش وزارت صمت به دنبال اجرا چند برنامه بوده که مهم ترین آن افزایش عرضه خودرو در بازار است. سال جاری برنامه ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به بازار در دستور کار قرار دارد.
سال جاری برنامه ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به بازار در دستور کار قرار دارد
وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سال جاری ۱۸ درصد تولید و حدود ۵۰ درصد تحویل خودرو افزایش یافته است، اضافه کرد: با عرضه خودرو تلاش می نماییم از حداکثر ظرفیت خودروسازان در کشور استفاده شود، خودرو سازان با اتکا به توان سازندگان داخلی به تولید خودرو پرداخته اند و روز به روز هم شاهد کاهش میزان وابستگی و ارزبری در صنعت خودرو هستیم.
سرپرست صمت با اشاره به اینکه سال جاری حداقل ۳۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری در صنعت خودرو خواهیم داشت، اظهار نمود: انتظار داریم با همکاری شرکت های دانش بنیان و کارگاهی کاهش ارزبری داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در بخش دیگر هم به دنبال کاهش و واقعی کردن تقاضا در بازار خودرو هستیم، اظهار داشت: به علت فضای اقتصادی حاکم بر کشور بسیاری از افراد از خودرو بعنوان یک منبع درآمد زایی استفاده می نمایند بنابراین برای واقعی کردن تقاضا شرایط خاصی در ثبت نام اعلام کردیم و به دنبال مدیریت بخش تقاضا هستیم.
مدرس خیابانی به علل عدم مدیریت در قیمت خودرو اشاره و بیان نمود: بخشی از آن به افزایش شاخصهای کلان تولید و مواد اولیه که تابع بورس و ارز خارجی است بستگی دارد که به دنبال ساماندهی و کنترل این بخش با همکاری بانک مرکزی هستیم.

منبع: