گزارش مدیرسا نابسامانی بازار نهاده های دامی هفت ماهه شد

مدیرسا: در صورتیكه هفت ماه از نابسامانی بازار نهاده های دامی می گذرد، بتازگی بانك مركزی ترخیص امانی نهاده ها را متوقف كرده و وزارت جهاد نیز وعده بهبود در ماه آینده را داده است.

به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، با گذشت حدود هفت ماه از نابسامانی بازار نهاده های دامی و چالش های بوجود آمده در تامین بازار، همچنان مسئولان مربوطه راهکاری برای حل این مساله ندارند و تلاش آنها در حد چند وعده بی سرانجام باقی مانده است.
این در حالی است که فعالان صنعت دام و طیور کشور درباره ادامه روند فعلی و عواقب آن بارها هشدار داده اند و از دولتمردان خواسته اند که هر چه سریع تر راهکار مناسبی برای حل این مشکل اتخاذ شود.
بانک مرکزی ترخیص امانی نهاده ها را متوقف کرد
اخیراً نیز بانک مرکزی ترخیص کالا پیش از تخصیص ارز را ممنوع کرده که این مبادرت به تشدید مشکلات منجر گردیده است.
در این زمینه اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران در نامه ای به دبیر کارگروه تنظیم بازار خواهان حل مشکلات ترخیص کالاهای اساسی رسوبی در بنادر و گمرکات شده و اعلام نموده است: از مورخ سوم تیر ماه سالجاری بانک مرکزی طی نامه ای به تمامی بانکهای عامل صدور تاییدیه برای ثبت سفارش کالاهای در صف تامین و تخصیص ارز را ممنوع کرد که این امر می تواند در روند تامین کالاهای اساسی مورد نیاز صنایع وابسته به نهاده های دام و طیور مشکلاتی را ایجاد کند برای اینکه دیگر ترخیص کالاهای اساسی رسوبی شده به صورت درصدی صورت نمی گیرد.
واردکنندگان نهاده های دامی معتقدند با اقدامی که بانک مرکزی انجام داده عملاً ترخیص کالای اساسی متوقف شده است چون نه ارزبه واردکننده داده می شود و نه اجازه ترخیص درصدی و اعتباری را می دهند.
توزیع نهاده های دامی ۳۰ درصد کاهش یافت
مجید موافق قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه نیاز ماهیانه کشور به انواع نهاده های دامی تولید خوراک دام ۱.۵ میلیون تن است، افزود: از شروع سال تابحال حدود ۴۹۰ هزار تن جو دامی، ۸۴۲ هزار تن کنجاله سویا و یک میلیون و ۹۱۹ هزار تن ذرت توسط شرکتهای بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی امور دام در کشور توزیع شده است که این رقم حداقل ۳۰ درصد کمتر از نیاز کشور به نهاده دامی است.
قدیری اشاره کرد: جهت کاهش تنش های ناشی از کمبود نهاده های دامی در بازار باید به مدت محدود حداقل ۳۰ درصد بیش از نیاز کشور انواع نهاده های دامی در بازار ارائه شود تا عطش بازار فروکش کرده و فاصله عرضه تا تقاضاهایی که از بهمن ماه سال قبل انباشت شده است، کم شود.
این فعال اقتصادی افزود: ناگفته پیداست که اگر مشکلات حل و فصل نشود تا چند ماه آینده با کاهش تولید محصولات پروتئینی همچون گوشت مرغ مواجه خواهیم شد چونکه هم اکنون نیز به سبب عدم تامین بموقع و با قیمت مصوب دولتی مواد اولیه تولید خوراک، انگیزه جوجه ریزی و پرورش کاهش یافته است.
قدیری اشاره کرد: مشکل عدم تامین بموقع ارز از جانب بانک مرکزی کماکان پابرجا است.
وی افزود: متأسفانه بروکراسی های پیچیده اداری و بلاتکلیف گذاشتن فعالان اقتصادی موجب کاهش شدید سرمایه گذاری و افزایش خطر سیستماتیک در صنعت شده و ادامه این روند تولید محصولات پروتئینی را با خطر جدی مواجه می کند.
طی ماه های گذشته خیلی از دامداری ها با چالش جدی در تامین خوراک و جیره غذایی جمعیت دام خود مواجه بودند. موسی رنجبران از دامداران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه بازار نهاده های دامی هیچ تغییری نکرده و اوضاع مثل ماه های گذشته است، از عدم اتخاذ راهکاری مناسب از طرف مسئولان مربوطه انتقاد نمود و اظهار داشت: با شرایط موجود، من تصمیم به فروش گاوداری خود گرفته ام چونکه از عهده تامین خوراک دام ها و مدیریت گاوداری برنمی آیم.
همچنین سید احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن گاوداران کشور در گفتگو با خبرنگار مهر از کاهش جیره غذایی دام ها آگاهی داده بود (جزئیات بیشتر). وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه با چنین شرایط و روندی عجیب نیست که دام ها به کشتارگاه فرستاده شوند، اضافه کرد: احتمال دارد همان اتفاقی که برای صنعت طیور رخ داد برای دامپروری نیز اتفاق بیفتد البته کمبود تولید مرغ را می توان طی ۴۵ روز تا ۲ ماه جبران کرد اما برای جبران کمبود دام ۳ تا ۴ سال زمان لازم است. (جزئیات بیشتر) حبیب اسدالله نژاد، نایب رییس کانون مرغداران گوشتی کشور نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید نگرانی از تامین نهاده در ماه های آینده سبب شده که تولیدکنندگان میزان جوجه ریزی را کاهش دهند و دولت باید این مساله را جدی بگیرد تا در ماه های آینده گرفتار مشکل نشویم. (جزئیات بیشتر)
وزارت جهاد: چیزی به اسم بازار آزاد نداریم!
در چنین شرایطی وزارت جهاد کشاورزی وجود بازار آزاد نهاده های دامی را انکار کرده است. مسعود بصیری، مدیرکل دفتر توسعه بازار و زنجیره های وزارت جهاد کشاورزی در گفتگویی در پاسخ به این پرسش که چرا تولیدکنندگان مدعی هستند که نهاده های دامی را از بازار آزاد و با قیمت های گزافی تهیه می کنند و حتی معتقدند بازار سیاه در این بین راه افتاده است، گفته است: هر نهاده دام و طیور که وارد کشور می شود در سامانه بازارگاه ثبت شده و پس از تأیید معاونت امور دام هر استان به تولیدکنندگان تعلق می گیرد، بدین سبب بازار آزاد معنایی ندارد.
وعده تازه: از اول مرداد مشکلی در توزیع نهاده نخواهیم داشت
بصیری در صورتیکه وجود بازار آزاد نهاده دامی را تکذیب کرده، وعده داده که ماه آینده مشکل توزیع نهاده های دامی حل می شود.
بصیری گفته است: تصمیم داریم تا تمام فرآیندها در سامانه بازارگاه به صورت سیستمی شود. بایستی اطلاعات دقیق و درست وارد این سیستم شود. زیرساخت های آن در حال تکمیل است و از شروع مرداد ماه دیگر مشکلی در توزیع نهاده های دامی نخواهیم داشت.

منبع: