اطلاعیه سازمان هواپیمایی درباره تعرض جنگنده های آمریكایی به هواپیمای ایرانی

به گزارش مدیرسا سازمان هواپیمایی كشوری درباره تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده آمریكا به پرواز ۱۱۵۲ شركت هواپیمایی ماهان اطلاعیه ای صادر كرد.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، به دنبال تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده امریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که روز گذشته (پنجشنبه دوم مردادماه ۱۳۹۹) در کریدورهای بین المللی هوایی در آسمان سوریه از فرودگاه بین المللی امام خمینی عازم بیروت بود، برخی از مسافرین به علت عکس العمل خلبان جهت جلوگیری از تصادف با پروازهای متعرض، گرفتار جراحات شدند.
پس از حصول اطمینان از ایمن بودن هواپیما متعاقب فرود در فرودگاه بیروت تصمیم درباره بازگشت هواپیمای مذکور به تهران اتخاذ شد.
سازمان هواپیمایی کشوری بر مبنای مفاد ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو ضمن برقراری تماس با طرف سوری، خواهان بررسی سریع و دقیق رویداد شد و تیم فنی بررسی سوانح ایران هم از دقایق اولیه بعد از ورود هواپیمای ماهان به فرودگاه امام خمینی، بررسی فنی رویداد را آغاز کردند.
جزئیات این رویداد بعد از بررسی تمامی داده های فنی و اطلاعات بدست آمده بر مبنای فرایند بررسی سانحه و همینطور برخی اطلاعات مستند و متقن از مقامات هواپیمایی کشوری سوریه منتشر خواهد شد.
سازمان هواپیمایی کشوری ایران، اقدام هواپیماهای جنگنده امریکایی در تعرض به هواپیمای مسافربری ایرانی را مصداق بارز نقض حقوق بین الملل و مقررات و استانداردهای هوانوردی می داند و مراتب اعتراض جدی خویش را رسما به شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) عرضه و خواهان رسیدگی فوری به مبحث است.

منبع: