مسكن مهر بالاخره امسال تمام می شود؟

مدیرسا: پروژه دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی مسكن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به پیشرفت بیش از ۹۷ درصد رسیده و در شهرهای جدید نیز ۹۶ درصد واحدها به مرحله نازك كاری رسیده است؛ مسئولان اختتام آبان ماه را زمان اتمام مسكن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر و اختتام سال جاری را زمان تكمیل این پروژه در شهرهای جدید اعلام نموده اند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر اجرای یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به عهده سازمان ملی زمین و مسکن، ۳۶۰ هزار و ۵۳۰ واحد در شهرهای جدید و مابقی در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر تعریف شد.
تحویل ۹۷.۵ درصد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر
ماموریت سازمان ملی زمین و مسکن در پروژه مسکن مهر ۱۲ سال طول کشید تا این سازمان بالاخره آنرا در آخر سال ۱۳۹۸ به انجام برساند و البته هنوز کمتر از ۳۰ هزار واحد به دلیلهای مختلف به پایان نرسیده است. با این وجود می توان گفت تقریباً ۹۷.۵ درصد ماموریت سازمان ملی در بخش مسکن مهر اختتام یافته است.
علی نبیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن وعده داده که تا اختتام آبان ماه تمامی واحدهای مسکن مهر بدون مشکل حقوقی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر به متقاضیان تحویل داده می شود.
رسیدن ۹۶ درصد واحدها در شهرهای جدید به مرحله نازک کاری
در شهرهای جدید نیز طبق آماری که اول مرداد ماه امسال ارائه شده از مجموع ۳۶۰ هزار و ۵۳۰ واحد مسکونی در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید برای ساخت در چارچوب مسکن مهر در این شهرها، تابحال نزدیک به ۲۶۲ هزار واحد تحویل متقاضیان شده است.
در شهرهای جدید ۹۶ درصد واحدها به مرحله نازک کاری رسیده اما به سبب ضعف خدمات و انشعابات، قابلیت تحویل ندارد. عمده واحدهایی که در شهرهای جدید باقی مانده مربوط به استان تهران و البرز و مشخصاً شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد است که برمبنای وعده مقرر است تا آخر سال جاری به متقاضیان تحویل داده شود.
سال قبل حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد برای تکمیل خدمات و زیرساخت های مسکن مهر در شهر جدید پردیس اختصاص یافت و امسال نیز اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام برای سایر شهرها در دستور کار قرار دارد.
مابقی واحدهای مسکن مهر در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر زیر نظر بنیاد مسکن تعریف شد که باتوجه به آن که عمده تسهیلات اختصاص یافته به این بخشها از نوع خود مالکی بود تقریباً تمامی واحدها به سرانجام رسیده و تکمیل شده است.
اختصاص ۲۵۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل مسکن مهر در شهرهای جدید
حبیب الله طاهرخانی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره اقدامات انجام شده برای تکمیل مسکن مهر در محدوده مسئولیت خود اظهار نمود: مجلس در قانون بودجه ۹۹ به شرکت عمران شهرهای جدید اجازه داده تا از منابع خود شامل تهاتر زمین، تسهیلات بانکی و فروش عرصه برای تکمیل زیرساخت ها و ابنیه واحدهای باقی مانده مسکن مهر استفاده کند؛ البته خرید عرصه برای متقاضیان الزامی نیست.
وی با اعلان اینکه نازک کاری ۹۶ درصد از کل پروژه های مسکن مهر دارای متقاضی در شهرهای جدید به انتها رسیده است اظهار داشت: سال قبل حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای سرعت دهی به پروژه های پردیس از بانک مسکن دریافت کردیم. رقمی که امسال پیش بینی شده حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان وام بانکی است که ۳۵۰ میلیارد تومان آن برای تسریع پروژه های شهر جدید پرند اختصاص خواهد یافت.
باتوجه به آمار فوق بنظر می رسد راه زیادی تا قیچی شدن ربان مسکن مهر باقی نمانده است. به خصوص که دولت پروژه ۴۰۰ هزار واحدی طرح اقدام ملی مسکن را الان در دستور کار قرار داده و تسریع این پروژه به تکمیل مسکن مهر وابستگی زیادی دارد.

منبع: