كارگران ساختمانی محروم از وام و بیمه بیكاری كرونا!

مدیرسا: نایب رییس كانون انجمن های صنفی كارگران ساختمانی می گوید خیلی از كارگران ساختمانی و روزمزد درگیر كرونا شده و در قرنطینه قرار گرفتند ولی چون از تسهیلات حمایتی ایام كرونا یا بیمه بیكاری كرونا محروم شده اند، ناچارند كه برای تامین معاش یومیه در چنین شرایطی به كار ادامه دهند.
هادی ساداتی در گفت و گو با ایسنا، درباره تاثیر کرونا بر پروژه ها و کارهای ساختمانی بعد از گذشت پنج ماه اظهار داشت: هم اکنون بطور نسبی مشغول کار هستیم و توقف کامل نداریم، از طرفی پروژه ها بطور قطعی صورت نمی گیرد و می توان اظهار داشت که حدود ۶۰ درصد کارها راه اندازی شده و کارگران ساختمانی مشغول کارند.
رعایت فاصله اجتماعی به سبب کار فیزیکی سخت است
وی افزود: متاسفانه در صنف کارگران ساختمانی نمی توان فاصله اجتماعی را رعایت کرد چون محیط کار کوچک است و افراد با یکدیگر مرتبط هستند و باید به هم وسیله یا مصالح بدهند پس فاصله اجتماعی به سبب نوع کار چندان رعایت نمی شود؛ البته کارگران ساختمانی ناچارند در این شرایط با وجود هوای گرم از ماسک استفاده کنند که آن هم مشکلاتی را برایشان به وجود می آورد چون در حال انجام کار فیزیکی هستند و نیاز به اکسیژن و تنفس دارند و تعرق، ادامه کار را برایشان سخت می کند.
نایب رییس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی درعین حال از ابتلای خیلی از کارگران ساختمانی به کرونا آگاهی داد و اظهار داشت: متاسفانه بیشتر کارگران ساختمانی درگیر کرونا شدند و مدتی به قرنطینه رفتند اما چون باید رزق و روزی خانواده هایشان را فراهم آورند، برای تامین اجاره بها و معاش یومیه ناچار به کار بازگشتند.
کارگران ساختمانی امیدی به تسهیلات حمایتی ندارند!
بگفته ساداتی، کارگران ساختمانی دیگر امیدی به تسهیلات حمایتی ندارند و تنها بوسیله بسته های معیشتی که توسط خیرین یا ستاد اجرایی فرمان امام و بسیج اقتصادی بین آنها توزیع شد مورد حمایت قرار گرفتند و از تسهیلات حمایتی کرونا محروم ماندند و بیمه بیکاری ایام کرونا هم به آنها تعلق نگرفت.
وی اظهار داشت: باوجود پیگیری هایی معاونت رفاه وزارت کار دراین زمینه صورت داد به سبب آنکه برای گروه کارگران ساختمانی از طرف دولت کمکی در نظر گرفته و ابلاغ نشد، اعتباری هم در اختیار این معاونت قرار نگرفت که بوسیله آن کارگران ساختمانی حمایت شوند.
به گزارش مدیرسا به نقل از ایسنا، ویروس کرونا در ماههای اخیر فعالیت خیلی از کسب و کارها را مختل کرده که در این بین صاحبان مشاغل خدماتی و کارگران ساختمانی و روزمزد بیشترین لطمه را از کرونا متحمل شده و معیشت آنها به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

منبع: