گزارش مدیرسا فراوانی اقلام اساسی در بازار

مدیرسا: گشتی درمیادین میوه و مراكز عرضه سطح شهر نشان میدهد كه خیلی از فرآورده های لبنی، میوه و سبزی به فراوانی دردسترس است و البته تفاوت قیمت در بعضی اقلام بین میادین و سطح شهر مشهود است.
به گزارش مدیرسا به نقل از مهر، گشتی درمیادین میوه و مراکز عرضه سطح شهر نشان میدهد که خیلی از فرآورده های لبنی، میوه و سبزی به فراوانی دردسترس است و البته تفاوت قیمت در بعضی اقلام بین میادین و سطح شهر مشهود است و آنگونه که مدیر عامل سازمان میادین می گوید بخش مهمی از مردم با اطمینانی که به میادین دارند ترجیح می دهند خریدهای خودرا از این محل انجام دهند. بر طبق آخرین نرخ نامه ای که بر روی سایت سازمان میادین میوه شهرداری تهران قرار گرفته است؛ قیمت خیارگلخانه ای ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، سیب ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، لیموترش سنگی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان، موز امریکای جنوبی ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان، هندوانه بالای ۴ کیلوگرم ۲ هزار و ۲۸۰ تومان، طالبی توسبز ۴ هزار و ۳۰۰ تومان، هلو ۶ هزار تومان، خربزه گرمساری ۴ هزارو ۵۰۰، گیلاس تکدانه ۲۱ هزار تومان، آلو زرد قطره طلا ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان، انجیر سیاه ۱۱ هزار تومان، هلوانجیری ۸ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ گذاری شده است. گزارش میدانی خبرنگار ما نشان میدهد قیمت ها در میادین مختلف مطابق با نرخ گذاری سازمان میادین انجام شده و بطور مثال قیمت گوجه فرنگی ۲ هزار و ۶۰۰ تومان، کدو ۴ هزار و ۷۰۰ تومان، هلو ممتاز ۹ هزار تومان، آلبالو ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان، گیلاس ۲۱ هزار تومان، سیب گلاب ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شب رنگ ۵ هزار و ۵۰۰ تومان، انگور مجلسی ۹ هزار و ۵۰۰ تومان، خربزه ۲ هزار و ۲۸۰ تومان و گلابی ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان نرخ گذاری شده است. قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم مرغ گرم ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است که البته عرضه آن محدود است. در همین زمینه خانم جوانی که خودرا مریم احمدی معرفی می کند و برای خرید به یکی از میادین شهرداری مراجعه نموده خبرنگار ما می گوید بخش عمده ای از مایحتاجی که برای چند روز نیاز دارد را به آسانی از میادین تهیه می کند. او می گوید در بعضی از میوه ها یا صیفی جات بین قیمت های میادین و میوه فروشی ها تفاوت قابل لمسی وجود دارد و او سال هاست که ترجیح می دهد از این میادین خرید یک هفته ای خودرا تامین کند.
او می گوید تمامی کالاها و محصولات لبنی نیز در فروشگاه های این میادین در برندهای مختلف وجود دارد و کالاها هم به وفور دردسترس است. همین طور مینا رستمی خانم میانسالی است که همراه دخترش برای خرید مراجعه نموده است و می گوید کرونا مهمانی ها را محدود کرده اما برای بازدید فرزندانش از او ترجیح می دهد به میادین بیاید چون همین تخفیف ها در مجموع مبلغ قابل توجهی است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا محدودیتی برای خرید کالاها دیده می شود می گوید خشکبار، لبنیات، میوه و سبزی و حتی گوشت و مرغ و ماهی هم فراوان وجود دارد البته برای خرید انها صف تشکیل می شود.عضو ستاد تنطیم بازار: حاشیه سود در میادین معقول استسید سعید راد، عضو ستاد تنظیم بازار در گفت و گو با خبرنگار ما درباره تفاوت قیمت سطح شهر با میوه و محصولاتی که در میادین میوه و تره بار عرضه می شود، اظهار داشت: اطمینان مردم به میادین به شکلی است که با رصد روزانه هم قابل بررسی است و بخش مهمی از خانوارها در شهرهای بزرگ ترجیح می دهند که مواد لبنی، پروتئینی، میوه و سبزیجات خودرا از این میادین خریداری کنند. وی ادامه داد: میادین حالا سهم مهمی در تامین مایحتاج و سفره های مردم دارند. قیمت میوه و تره بار به صورت هفتگی در کمیسیون نرخ گذاری تعیین می شود و بر روی سایت میادین میوه و تره بار قرار می گیرد و مردم هم می توانند قیمت های سایت میادین را با قیمت های درج شده در غرفه های این میادین مقایسه کنند و به آسانی ناظر قیمت ها باشند. راد اشاره کرد: رصد بازار و سطح شهر و غرفه های میادین میوه و تره بار به خوبی نشان دهنده تفاوت قیمت های ملموس در این بازارها است. وی درباره مبنای قیمت گذاری در این میادین اظهار داشت: ما نرخ های میادین مرکزی و عمده فروشی ها را مبنای عمل قرار می دهیم و بر طبق قیمت های سطح شهر و میزان مراجعه مردم حاشیه سود معقول و منطقی را برای محصولات تعیین می نماییم. عضو ستاد تنظیم بازار اظهار نمود: قیمت ها در سازمان میادین میوه و تره بار تعیین می شود و بهره برداران در قیمت گذاری مداخله ای ندارند و قیمت ها که توسط بازرسان نظارت می شود قیمت های متمرکزی است. وی درباره تعداد میادین میوه و تره بار شهر تهران اظهار داشت: در سطح شهر تهران ۲۵۰ میدان وجود دارد که تا آخر سال بیش از ۲۰ میدان دیگر به آن افزوده می شود. راد درباره تعداد میادین سطح کشور اظهار بی اطلاعی کرد و اضافه کرد: بعضی از شهرهای بزرگ دارای میادین خرده فروشی میوه هستند اما شهرهای زیادی هم هستند که میادین میوه در اندازه خرده فروشی ندارند در آنها وجود ندارد و نظارت ما هم تنها بر میادین تهران است. مدیرعامل سازمان میادین اظهار نمود: قیمت گذاری درمیادین بزرگ با اتحادیه میادین میوه و تره بار و بارفروشان است و میادین در قیمت گذاری آنها مداخله ای ندارند.تلاش ما این است صف خرید مواد پروتئینی کاهش یابدوی اشاره کرد: قیمت های ما در میادین مصوب و نظارت ها نیز به صورت روزانه و متمرکز است به سبب عرضه کالاهای تنظیم بازاری پروتئینی ممکنست گاهی در میادین صف هایی تشکیل گردد اما تلاش ما این است که باتوجه به شرایط تحریم، افزایش قیمت کالاها و وضعیت کرونا بتوانیم با سهل ترین روش ها اقلام مورد نیاز خودرا تامین کنند. راد با اشاره به صف هایی که برای خرید مرغ در میادین تشکیل می شود، عنوان کرد: قیمت عرضه مرغ در میادین ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان است و با توجه به این که عرضه آن محدود به ۵۰ تن در هر میدان است ممکنست با صف خرید مواجه باشد. قیمت مرغ منجمد نیز در میادین ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است. وی با اشاره به هماهنگی هایی که با تولیدکنندگان در حال انجام می باشد، اظهار نمود: قیمت مرغ زنده در سطح شهر با افزایش روبه رو شده و به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است اما در میادین با نرخ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان عرضه می شود. با اعلان اینکه برای خرید گوشت صفی در میادین تشکیل نمی گردد، اظهار داشت: نرخ عرضه گوشت مخلوط در میادین ۹۹ هزار تومان است و بطور میانگین عرضه مواد پروتئینی نسبت به سطح شهر ۱۷ درصد ارزان تر است. عضو ستاد تنظیم بازار با اشاره به کمیته نرخ گذاری محصولات و میوه در میادین میوه و تره بار اظهار داشت: نمایندگانی از وزارت صمت، وزارت جهاد و سازمان میادین و بهره برداران در این کمیته حضور دارند که به صورت هفتگی تشکیل جلسه می دهند در این میان اگر قیمت کالایی در بازار با کاهش مواجه شود نرخ ها را تعدیل می کنند و اگر کالایی کمیاب شود یا با افزایش قیمت مواجه شود متناسب با آن کالا با افزایش نرخ مواجه خواهد شد. راد با اشاره به نقش میادین در اطمینانی که به مردم برای قیمت ها داده می شود را مثبت ارزیابی کرد و اضافه کرد: وقتی میادین باز است مردم می دانند که می توانند همه مایحتاج خودرا به صورت یکجا از یک محل و با قیمت های مناسب تهیه کنند. وی با اشاره به پیشنهاد مناسب سرپرست وزارت صمت برای توسعه میادین میوه در کل کشور اظهار نمود: استانداران سراسر کشور باید میادین را در مراکز استانها و حتی شهرستان ها گسترش دهند و این امیدواری وجود دارد که این طرح در کل کشور توسعه یابد و کمک مؤثری به تنظیم قیمت ها داشته باشد. راد عنوان کرد: کلیه محصولات بازرگانی در میادین قابل عرضه است و میادین به سبب صرفه جویی در وقت، آرامش در خرید، کاهش آلودگی هوا و ترافیک یک مزیت برای محلات در شهرها هستند و سعی شده است تا با تنوع در عرضه کالا باکیفیت و برندهای مختلف شرایط سهل و در دسترس تری را برای مردم فراهم نماییم.

منبع: